به گزارش ایرنا،الیاس تاج الدینی روز سه شنبه در آئین تکریم و معارفه مدیران جهاد کشاورزی گچساران اظهار داشت: افزایش چشمگیر منابع آب های زیرزمینی که در سال های اخیر دچار افت شدید کرده بود، مهمترین پیامد باران برای کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از 1200 میلیمتر باران در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد باریده است.
براساس آخرین آمار میزان بارندگی سال زراعی 97-98 به ترتیب در سی سخت 1060.8، دهدشت 816.6، امامزاده جعفر 760، دوگنبدان 666.3 و لیکک 684.2 میلیمتر اعلام شده است.
میانگین میزان بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی 97-98 تاکنون بیش از 860میلیمتر است.
وی بیان کرد: به دلیل وسعت زیاد زمین های دیم درآمد بسیاری از کشاورزان این استان از زمین های دیم تامین می شود که خشکسالی های پیاپی سال های اخیر درآمد بهره برداران را به شدت کاهش داده بود.
مدیر سازمان جهاد کشاورزیکهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون 270 هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان وجود دارد که 190 هزار هکتار آن دیم است.
تاج الدینی احیای مراتع را پیامد مهم دیگر باران در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: مراتع این استان که بر اثر خشکسالی های اخیر دچار فقر شدید شده بود با بارندگی های سال آب جاری وضعیت خوبی پیدا کرده است.
وی با اشاره به قیمت بالای علوفه گفت: در سال های اخیر خرید علوفه دستی باعث کاهش شدید درآمد کشاورزان شده بود.
مدیرسازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شرایط خوبی برای رونق تولید محصولات کشاورزی ایجاد شده که در صورت برنامه ریزی و اصلاح الگوی کشت تحول خوبی در کشاورزی استان ایجاد خواهد شد.
تاج الدینی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر نیروهای انسانی توانمند ظرفیت های خوبی دارد که می توان با استفاده از آنان گام های بلندی به سوی رونق تولید برداشت.
وی برگزاری دوره های آموزشی را بهترین راهکار برای استفاده حداکثری از توانمندی کشاورزان سنتی ذکر کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد شهرستان گچساران گفت: به همت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان زیرساخت های کشاورزی این شهرستان نسبت به سال های اخیر متحول شده است.
وی با اشاره به اهمیت تولید ملی و واردات روغن افزایش تولید دانه های روغنی کلزا را از راهبردهای امسال جهاد کشاورزی عنوان کرد.
تاج الدینی اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی و ایجاد باغ در زمین های شیبدار از دیگر سیاست های امسال جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
فرماندار گچساران نیز در این آئین با اشاره به زیرساخت های خوب ایجاد شده در این شهرستان در سال های اخیر و پیش بینی کارشناسان مبنی بر افزایش تولید بر ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در شهرسستان تاکید کرد.
علی خوان پایه با یادآوری اجرای طرح های بزرگ و در دست اجرای پروژه های تبدیل زمین های دیم به آبی در مناطق مختلف گچساران توضیح داد: براساس برآوردهای کشاورزی تولید محصولات کشاورزی در شهرستان در آینده نزدیک افزایش چشمگیر خواهد یافت که این امر وظیفه مسئولان برای جذب سرمایه گذاران برای راه اندازی صنایع تبدیلی را بیشتر کرده است.
خوان پایه تخصیص آب برای زمین های کشاورزی، اجرای طرح های تامین آب، توسعه باغستان ها و احداث کانال های آب کشاورزی از خدمات ارزنده دولت برای رونق محصولات کشاورزی در گچساران بوده است.
در این آئین از خدمات علی مرادی مدیر سابق جهاد کشاورزی گچساران قدردانی و عبد الوهاب پورالحسینی به عنوان مدیر جدید این شهرستان معرفی شد.
علی مرادی 30 ماه مدیر جهاد کشاورزی گچساران بود.
بهره برداران شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد سالیانه بیش از 100 تن انواع محصول کشاورزی تولید می کنند.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.