وقتی تصاویر و کلیپ ‏های سیلاب در شیراز، لرستان، خوزستان و گلستان منتشر شد قلب های زیادی را شکست و منجر به راهی کردن سیل کمک های مردمی و امدادگران داوطلب به مناطق سیل زده شد.
اما مردم کشورمان که در همدلی در روز مبادا شهره هستند با فروکش کردن آب غیرت آنان برای کمک به آسیب دیدگان فروکش نکرد.
شبکه های اجتماعی پست های اینستایی،تلگرامی،توییت های توییتری فعال و همه جا سخن از سیلاب و مشکلات عده ای از هموطنان است.
در این روزهای سخت ایرانیان با غیرت آستین های همت را بالا زده اند و هر کس قدمی هر چند کوچک برمی دارد تا گوشه ای از آلام سیل زدگان را کم کند.
هر چند فاجعه بسیار عمیق است و با وجود تلاش های شبانه روزی مسئولان و مشارکت گسترده مردم مشکلات زیادی در مناطق سیل زده وجود دارد ولی سیل مهربانی هموطنان از بحرانی شدن اوضاع پیشگیری کرد.
براساس آخرین آمار که در روز نوزدهم فروردین منتشر شد 430 میلیارد ریال از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) برای سیل زدگان جمع آوری شده است.
شاید اگر بخواهیم زیر روزهایی ماندگاری در تقویم دوران معاصر کشورمان خط بکشیم تا فراموش نشود بهار امسال زمان مناسبی باشد، هر چند ویرانی های به جا مانده از سیلاب بسیار تلخ و دل همه را آزرده است و مشاهده کودکان، زنان بی خان و مان و مردانی که در چشم به هم زدنی اما داشته های خود را از دست داده اند بسیار غمبار است اما ادامه واکنش هایی که حکایت از غیرت ملی دارد دل ها را گرم و به ساختن دوباره ویرانی ها امیدوار کرده است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر نقاط ایران هر چند سیلاب خسارت های زیادی به زیرساخت های زندگی مردم این خطه زد اما سیل مهربانی ها در کانون های بحرانی تر سیلاب را شرمنده کرده است.
این روزها برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که در همسایگی استان خوزستان قرار دارد یادآور لحظات سخت هشت سال دفاع مقدس است.
روزهایی که شهرهای این خطه پناهگاه ایمنی برای جنگ زدگان خوزستانی شد.
اینک حس نوعدوستی زن خانه دار، هنرمند، کارمند،روستایی و شهری نمی شناسد.
این روزها زیباترین جلوه های نوعدوستی در ده برآفتاب از توابع شهرستان بویراحمد شکل گرفته جایی که بانوان این روستا تاکنون 12 هزار قرص نان برای ارسال به مناطق سیل زده پخت کرده اند.
خیران کهگیلویه و بویراحمد نیز با اعلام آمادگی برای واگذاری امانی یک ساله منازل مسکونی خالی از سکنه خود با تمامی امکانات رفاهی برای اسکان سیل ‌زدگان استان های خوزستان و لرستان در این پویش ملی سهیم شده اند.
تعدادی از جوانان روستای خیرآباد از توابع شهرستان گچساران به استان خوزستان سفر کرده اند و با پخت غذا و توزیع در بین سیل زدگان و خدمتگزاران در این امر خداپسندانه شریک شده اند.
اهدای یک تا سه روز از حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی مختلف به سیل زدگان مصداقی دیگری از این باور است که ایرانیان رفیق روزهای سختی و مبادا هستند.
هم اکنون 70 پایگاه ثابت و سیار کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد برای جمع آوری کمک های مردمی به سیل ‌زدگان کشور در نقاط مختلف این استان دایر است.
به گفته مسئولان تاکنون افزون بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال کمک ‌های نقدی و غیرنقدی نیکوکاران و مردم کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به سیل ‌زدگان کشور در این پایگاه ‌ها و دفاتر کمیته امداد استان جمع ‌آوری ‌شده است.
هنرمندان هم برای اهدای درآمد حاصل از فروش آثار هنرمندان تجسمی حوزه هنری این استان به سیل زدگان استان های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان اعلام آمادگی کرده اند.
بر اساس فراخوان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور 14 اثر از هنرمندان تجسمی کهگیلویه و بویراحمد در بخش های نقاشی و خوشنویسی به تهران ارسال شده است.
از این تعداد چهار اثر در بخش خوشنویسی انتخاب و در لیست فروش قرار گرفت.
درآمد حاصل از فروش این چهار اثر خوشنویسی هنرمندان تجسمی حوزه هنری استان به مردم سیل زده کشور اعطا خواهد شد.
تیم مداخله در بحران اورژانس اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز به منظور کمک به هموطنان سیل زده بخ استان لرستان اعزام شده است.
این تیم در قالب روان شناس، مشاور و مددکار اجتماعی در مناطق سیل زده مستقر و هموطنان آسیب دیده خدمات ارائه می دهند.
تیم مداخله در بحران، مشاوره و حمایت روانی در بلایا که شامل روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی آموزش دیده هستند به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی و اجتماعی در حوادث غیرمترقبه فعالیت می کنند.
خلاصه این روزها آنقدر صحنه های زیبا از سخاوت، نوعدوستی و غیرت ایرانیان به دیده می شود که نه واژگان گنجایش وصف دارد و نه هیچ کلک خیال انگیزی را یارای توصیف است.
امروز بی قراری برای دستگیری از هموطنان آسیب دیده از سیل ویرانگر از مرز قوم ها و شهرها عبور کرده و رقابتی زیبا و دلنشین شده است.
ارزیابی های اولیه حکایت از خسارت سیل در 17 استان کشور دارد تا جایی که به 14 هزار کیلومتر راه های مواصلاتی کشور دیده است و 70 نفر در این حوادث جان خود را از دست داده اند.
*خبرنگار ایرنا
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.