به گزارش ایرنا، غلام محمد زارعی در نطق پیش از دستور در مجلس شورای اسلامی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های سیل ‌زده کشور است که در بخش‌ های کشاورزی، تولید، پرورش آبزی و سایر بخش‌ها بیش از 12 هزار میلیارد ریال خسارت به مردم آن وارد شده است.
وی افزود:به دلیل نجابت مردم و تلاش های مسئولان، آسیب های وارده به مردم و زیرساخت ها کمتر در فضای رسانه ای و فضای تصمیم گیری کشور مطرح شده است.
وی از وزرای دولت خواست که با حضور در استان مشکلات و خسارات را از نزدیک رصد کرده تا مشخص شود که در این استان چه خسارت سنگینی به مردم وارد شده و چه شرایطی بر مردم حاکم است.
وی یادآوری کرد:به دلیل بارندگی بی‌سابقه بالای 1200 میلی متر بارندگی در این استان در بازه زمانی 40 ساعت، بیش از 300میلیمتر بارندگی، به بخش‌های اقتصادی خسارت بسیار سنگین وارد شده است.
زارعی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در فضای رسانه ای سر و صدا به پا نکرد و با موضوع به صورت رسانه‌ای برخورد نکرد و به همین دلیل به نظر می رسد که خسارت این استان تا حدودی نادیده گرفته شده است.
وی تصریح کرد: خواست و اراده مردم به مسأله سیل در این استان، نگاه عادلانه و تصمیم گیری وتوجه مسئولان به بخش های مختلف است.
زارعی ابراز امیدواری کرد:تصمیم عادلانه و منصفانه برای جبران خسارات استان گرفته شود.
وی ضمن تقدیر از هلال احمر استان و امداد و کمک های استانی تاکید کرد: درکهگیلویه و بویراحمد محروم ترین بخش استان یعنی بخش زیلایی یک روستا کاملا محو شد،تمام منازل مسکونی تخریب شده زندگی مردم در سختی است که تاکنون هیچ توجهی صورت نگرفته است.
زارعی پیش از این نیز در گزارش دیگری در صحن علنی مجلس گفته بود: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در دامنه مرکزی زاگرس یکی از استان های پر بارش کشور بوده که در سال زراعی جدید بیش از یک هزار و 200 میلی متر باران در حوزه شمالی این استان باریده است .
وی گفت: بیش از پنح هزار و 100میلیارد ریال به اراضی کشاورزی ، باغات و طرح های پرورش دام و طیور خسارت وارد شد و تمامی فعالیت ها در این بخش ها تعطیل و مردم به شدت دچار مشکل شدند .
زارعی ادامه داد: در بخش راه و ابنیه حدود یک هزار کیلومتر از راههای اصلی و فرعی و بیش از 700 حلقه پل خسارت دیدند و 30 پل نیز به طور کامل تخریب شد که در مجموع بیش از 2 هزار میلیارد ریال در این حوزه خسارت وارد شد و در حال حاضر بیش از 60 روستا از جاده ارتباطی برخوردار نیستند .
وی تاکید کرد: محور یاسوج شیراز به عنوان یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور ،بیش از 15 میلیارد تومان خسارت دیده است .
نماینده مردم بویراحمد و دنا ادامه داد: در بخش مسکن روستایی و شهری بیش از یک هزار و 900 مسکن خسارت دیده یا به طور کامل تخریب شده اند که بیش از 68 میلیارد تومان خسارت به آن وارد شده است و یک روستا در زیلایی بطور کامل محو شده است و مردم آن روستا در حال حاضر بی خانمان هستند و در بخش عشایری بیش از 100میلیارد ریال خسارت به عشایر استان وارد شده است.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.