به گزارش ایرنا، به عقیده کارشناسان ،فراهم کردن شرایط تحویل و ذخیره سازی گندم نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت های موجود امکانات دولتی و بخش خصوصی است.
در این میان شرکت غله استان دارای جایگاه کلیدی در کار خرید و ذخیره سازی گندم در سطح استان است.
به گفته این عده، برنامه ریزی برای خرید گندم، استاندارد سازی انبارها و شرایط ذخیره سازی و نگهداری محصول، مباحث حقوقی، مالی و IT مربوط به طرح خرید گندم باید توسط شرکت غله در دستور کار قرار گیرد.
بررسی کارشناسان نشان می دهد تولید گندم بطور قابل ملاحظه ای در سال زراعی جاری در استان افزایش می یابد و برای خرید گندم مازاد کشاورزان توسط شرکت غله باید تمهیدات لازم در این استان فراهم کند.
خرید و ذخیره سازی گندم در استان نیازمند همکاری همه نهادهای مسئول برای تامین مکان های مناسب و استاندارد برای ذخیره سازی است.
در نشست شورای برداشت گندم که با حضور مدیرکل شرکت غله استان در شهرستان کهگیلویه برگزار شد تمهیدات لازم برای ذخیره سازی گندم در سیلوهای موجود مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل شرکت غله با اشاره به اینکه براساس بررسی ها در سال جاری میزان برداشت گندم افزایش چشمگیری خواهد داشت ، تصریح کرد: ذخیره سازی گندم در سطح استان و بخصوص مناطق گرمسیری نیازمند همکاری فرمانداران در تامین مکان های مناسب است.
صادق فروزنده بر پیش بینی خرید بیش از 72 هزار تنی گندم در سطح استان اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی این میزان گندم با توجه به اعلام بارندگی ها تا اردیبهشت نیازمند تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت است.
وی بیان کرد: 6 مرکز خرید تضمینی گندم و چهار مرکز خرید دانه روغنی کلزا در سطح استان برای خرید و ذخیره سازی گندم فراهم شده است.
فروزنده میزان ظرفیت ذخیره سیلوهایموجود را 60 هزار تن ذکر کرد و افزود: با احداث سیلوی 30 هزار تنی در گچساران ظرفیت ذخیره‌سازی نسبت به گذشته 2 برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری با توجه به مصوبه کشوری خرید گندم به شرکت غله واگذار شده است ،بیان کرد: اداره های تعاون روستایی حق هیچ گونه خرید گندمی را در سطح استان ندارند.
فروزنده تصریح کرد: برخی مراکز خرید تعاون روستایی در شهرستان ها دارای ظرفیت خوبی برای ذخیره سازی است که نیازمند همکاری برای ذخیره سازی هستیم.
مدیرکل شرکت غله تصریح کرد: این نهاد برای تامین مبلغ اجاره مشخص شده سیلو های تعاون روستایی شهرستانها همکاری لازم را خواهد داشت.
مسئول تعاون روستایی کهگیلویه نیز در این راستا تصریح کرد: با برگزاری جلسه با هیات مدیره تعاونی ها مکان های ذخیره سازی تعیین تکلیف خواهد شد.
علی نعمتی با اشاره به اینکه تعاون روستایی آماده همکاری با شرکت غله در خرید گندم از کشاورزان است گفت: هر ساله تعاون روستایی به عنوان مباشر در خرید گندم با شرکت غله همکاری داشت.
وی اظهار داشت: در صورت همکاری هیات مدیره سیلوهای ذخیره گندم تعاون روستایی کهگیلویه در اختیار شرکت غله قرار خواهد گرفت.
معاون فرماندار کهگیلویه نیز با تاکید بر همکاری همه نهادها با شرکت غله برای خرید گندم مازاد تصریح کرد: با تمهیدات لازم مکان های ذخیره سازی گندم تامین خواهد شد.
ابراهیم خنجری تصریح کرد: در صورت عدم همکاری اداره تعاون روستایی سالن مدیریت بحران فرمانداری برای ذخیره سازی گندم تحویل شرکت غله خواهد شد.
وی اضافه کرد: با همکاری مدیریت بحران و شورای تامین سیلوهای تعاون روستایی برای اسکان اضطراری و مدیریت بحران شهرستان مشخص می شوند.
کشاورزی در استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 270 هزار هکتار زمین کشاورزی و سکونت بیش از 44 درصد از مردم در روستاها نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساکنان آن دارد.
از حدود 142 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی در استان 110هزار هکتار گندم دیم و آبی ، 30هزار هکتار جو دیم و آبی و 2هزارهکتار نیز کلزا است.
از مجموع 110هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان حدود 24 هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.
میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته بیش از 25 هزار تن بود.
سالانه افزون بر 900 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.