علی داودی مهر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مردم ، شهروندان و همچنین گردشگران به استان خواست با توجه به ورود سامانه بارشی قوی در 2 روز آینده به جو استان و احتمال وقوع سیلاب، از تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها به طور جد خودداری کنند.
داوودی مهر همچنین به وقوع سیل اخیر و طغیان و خروش رودخانه ها اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش میزان دما در 2 روز گذشته و ذوب شدن برف در ارتفاعات میزان وقوع سیل و ریزش کوه از جمله در گردنه های برف گیر نیز دور از دسترس نیست.
وی همچنین به خروش رودخانه بشار یاسوج و ریزش عرضی دیوارهای این رودخانه به دلیل نفوذ بیش از حد آب اشاره کرد و گفت: حاشیه رودخانه بشار از دهنو تا تنگ سریز در 2 روز آینده ناامن است و شهروندان از توقف در اطراف آن حتی به صورت لحظه ای و گرفتن عکس نیز خودداری کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد از مردم و شهروندان به ویژه در شهرهای یاسوج و گچساران و روستاها و مناطق پایین دست سدهای شاه قاسم و کوثر نیز خواست از تردد در حاشیه این سدها طی روزهای آینده پرهیز کنند.
وی گفت: البته 2 سازه بزرگ سدهای کوثر و شاه قاسم دارای پایداری و استحکام لازم هستند و با تلاش شبانه روزی متخصصان مدیریت رهاسازی این سدها به خوبی در حال انجام است.
داوودی مهر تاکید کرد: آب سد شاه قاسم به بیش از 9 میلیون متر مکعب رسیده اما هیچ نگرانی برای شهر یاسوج و اطراف در صورت همراهی مردم و رعایت نکات ایمنی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های اخیر پر شدن مخزن سد شاه قاسم برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی و کنترل سیلاب در بالادست و تنظیم در پایین دست روز ششم فروردین نسبت به رها سازی آب مخزن این سد اقدام شد.
وی یادآور شد: همچنین رها سازی آب سد کوثر نیز طی روزهای گذشته با مدیریت انجام شده و تا پس از بارندگی‌های چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.
داوودی مهر تاکید کرد: تاکنون بیش از پنج میلیون متر مکعب رهاسازی آب در سد کوثر انجام شده است.
بارش باران سال زراعی جاری سبب ورود 420 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کوثر در این شهرستان شد که از این میزان 320 میلیون متر مکعب آن ذخیره شده است.
میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر نیز 584 میلیمتر اعلام شده است.
داوودی مهر گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تامین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و 2 هزار روستای استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تأمین می‌کند.
سد کوثر در فاصله 60کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
کارشناس هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد نیز از ورود سامانه بارشی از امشب به جو استان خبر داد و گفت: این سامانه بارشی تا اواخر روز سه شنبه هفته جاری ادامه داد.
ولی بهره مند افزود: شدت فعالیت این سیستم برای روز دوشنبه پیش بینی می شود و طبق بررسی ها مناطق شمال غربی ،شمال شرقی وشرق استان بیشترین فعالیت بارشی را دارند.
وی افزود: بنابراین در بعضی ساعات آبگرفتگی، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها، اختلال در تردد جاده های ارتباطی استان، کاهش دید افقی و همچنین وزش باد شدید و رعدوبرق و احتمال خسارت به تا سیسات پیش بینی می شود.
بارش های سیل آسا هفته گذشته سبب خسارات فراوانی به تاسیسات زیربناییف راه ها، روستاها و عشایر کهگیلویه وبویراحمد شد.
سیل هفته گذشته چندین راه ارتباطی اصلی و فرعی روستایی در این استان مسدود کرد کرد که تلاش برای بازگشایی آنها با قوت ادامه دارد.
راه ارتباطی یاسوج - شیراز که بر اثر ریزش کوه و تخریب بخشی از جاده طی بارش های سیل آسا در هفته گذشته مسدود شده همچنان ، قطع است.
بارش های سیل آسا اخیر همچنین محورهای ارتباطی و فرعی از جمله یاسوج - چرام باغچه سادات - سرفاریاب و گچساران- باباکلان را نیز مسدود کرد.
همچنین بر اثر وقوع سیل راه ارتباطی بیش از 80 روستا در سطح شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه قطع شد که با تلاش مدیریت بحران ، فرمانداری ها ، راهداری و سایر دستگاه های خدمات رسان و امدادی راه برخی از این روستاها به صور موقت بازگشایی شده است.
سیل همچنین افزون بر سه هزار و 200 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان در حوزه های مختلف خسارت زد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.