به گزارش ایرنا، وضعیت بحرانی شهرستان بویراحمد باعث شد استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مسئولان شهرستان بویراحمد روز سه شنبه از ابنیه و تاسیسات در معرض خطر سیل در شهر یاسوج مرکز استان بازدید کند.
بارش از بامداد روز دوشنبه در شهرستان بویراحمد و در شهر یاسوج آغاز شد و در بیش از40 ساعت گذشته بی وفقه باریده آنچنان که رودخانه بشار در قلب شهر یاسوج، رودخانه مهریان، رودخانه تنگ سریز و رودخانه کبگیان طغیان کرده و هر آنچه در سال های کم بارش بصورت مجاز و غیر مجاز در حریم و بسترشان ساخته شده بود را شستند و با خود به کارون و خلیج فارس بردند.
طغیان رودخانه ها باعث از بین رفتن برخی پل های دسترسی به روستاها و شهرها شد. آب وحشی و کدر تا نزدیکی سقف و دهانه دو پل ورودی و خروجی شهر یاسوج که بیش از 50 سال قدمت دارند و عمر مفیدشان هم سرآمده رسید.
از آنجایی که پل مختار، پل زردک و تمامی پل های دسترسی که بر روی رودخانه بشار ساخته شده به زیر آب رفته اند و حال باید منتظر ماند و مقاومت پل های اول و دوم در برابر این سیل تخریب گر را مشاهده کرد.
یکی از نقاط آسیب پذیر شهر نیز پل مهریان است اگرچه این پل مهریان تاکنون توانسته در مقابل بارندگی تاب بیاورد اما تاسیسات دستگاه های خدمات رسان، طرح های گردشگری و سایر ابنیه ای که در مسیر این پل قرار داشت تخریب شد .
از آنجایی که شهر یاسوج همواره جز حوزه های آبخیز کشور محسوب می شود آمادگی بارندگی را داشت اما شدت بارندگی از یک سو و ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیل ها در سال های کم بارش از سوی دیگر باعث شد امروز یکی از محلات کلیدی این شهر گرفتار سیلاب شود.
محله بختیاری های شرف آباد که بخش اعظمی از جمعیت شهر یاسوج را در خود جا داده در حالت بحران قرار گرفت و آب وارد منازل شده و معابر آن نیز دچار سیلاب شد به گونه ای که تردد در معابر آن جز با وسایل نقلیه امکان پذیر نیست.
گزارش های دریافتی ایرنا حاکی است که 80 درصد جاده های مناطق عشایری استان مسدود شده و در این میان عشایر زیلایی در بویراحمد بیشترین خسارت را متحمل شده اند.
آنطور که فرماندار بویراحمد می گوید راه ارتباطی و دسترسی 60 روستای شهرستان بویراحمد به دلیل رانش زمین، ریزش کوه و یا از بین رفتن پل های ارتباطی مسدود شده است.
به گفته شاهرخ کناری ،سه روستای پریکدان، مور صفای دشتروم و لیراب گردوه کبگیان به وسیله قایق تخلیه اضطراری شدند.
شدت بارندگی در این شهرستان تا اندازه ای بوده که زمین تاب نیاورد و به راه افتاد و روستای «آبیدک» در دهستان زیلایی را در کسری از ثانیه بلعید و از صحنه روزگار محو کرد.
رودخانه های بشار ، کبگیان و مهریان پس از سال ها کم بارشی ، این بار چنان طغیان کردند و هر چه بشر در مسیرشان درست یا نادرست ایجاد کرده بود از جمله مزارع پرورش ماهی، اراضی کشاورزی،گلخانه ها را از بین بردند .
برق مناطق لوداب، سپیدار، جلیل، زیلایی، مورزرد و بسیاری از روستاهای شهرستان بویراحمد از روز دوشنبه تاکنون قطع شده است.
20 تا 30 نقطه بحرانی شهر یاسوج مرکز استان براساس پیش بینی ها قبلی از روز قبل مسدود شد و میزان خسارت ها را بطور محسوسی در این شهر کاهش داد.
گل آلود شدن آب چشمه ها در پی بارندگی های دو روز اخیر باعث قطع آب شرب 5 هزار مشترک مناطق مهریان و بنسجان در یاسوج و حومه این شهر شده است.
وزش باد و توفان درختان، تابلو ها و بیلبوردهای شهری، راهنمایی و رانندگی و پایه های برق را واژگون کرد و لزوم استاندارد سازی خدمات را بیش از پیش گوشزد کرد.
و این ها تنها بخشی از خساراتی است که بارندگی و وقوع سیل در بیش از 40 ساعت در مناطق مختلف شهرستان بویراحمد به جا گذاشته است.
در عین حال فرماندر بویراحمد گفت: که برای مقابله با خسارت های احتمالی در این شهرستان از روزهای قبل برنامه ریزی شده بود و دستگاه های ذیربط وظایف خود را بخوبی انجام دادند.
شاهرخ کناری در عین حال تاکید کرد که بویراحمد به عنوان مرکز و بزرگترین شهر استان نیاز به توجه ویژه مسئولان استانی دارد تا بخشی از خسارت وارده به آن جبران شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از بازدید روز سه شنبه از مناطق خسارت دیده شهر یاسوج گفت: تمامی امکانات استان برای مدیریت ،پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسا بسیج شده است.
علی محمد احمدی در عین حال از مردم استان و شهرستان بویراحمد خواست تا پایان بارش ها از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و اگر در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیرهای با خطر سیلاب و خطرساز اجتناب کنند.
وی بارش های دو روز گذشته در بویراحمد و سایر نقاط استان را گسترده دانست و تاکید کرد که پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدارهای دستگاه های خدمات رسان است.
شهرستان بویراحمد بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد است . این شهرستان نزدیک به 300هزار نفر جمعیت دارد.
9928/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.