به گزارش ایرنا، روستای لار که در ۳۵ کیلومتری غرب شهر باشت حد فاصل روستاهای تلچگاه و کوهسرک واقع شده تصویری تمام عیار از عصاره زیبایی های تاریخی، طبیعی و مذهبی را به نمایش گذاشته است.
برای رسیدن به یک منطقه زیبا معمولا مسافر سختی سفر در جاده را به جان و دل می خرد تا به مقصد برسد اما در این روزها سفر به باشت و به ویژه روستای لار را باید طور دیگری تجربه کرد.
به اذعان بسیاری از ایرانگردان جاده های منتهی به روستای لار چون نقاشی چیره دست چنان مسافران را مبهوت زیبایی های خود می کند که اصلا متوجه گذر زمان و رسیدن به مقصد نمی شوند.
اگر برای یکبار قصد رهایی از زندگی ماشینی، دود و دم خودروها و فضای مجازی را دارید ،برای دیدن زندگی سنتی اما سالم در روستاهای باشت باید کوله بار سفر را بست.
اینجا دیدن روستاها با سنگ نماهای زیبا و مردمی پر تلاش که برای زندگی بهتر در تکاپویند وجودت را سرشار از انرژی و نشاط می کند.
در این سرزمین عطر پونه محلی فضا را معطر کرده و بازی و خنده کودکان ناب ترین لحظات شیرین را به ارمفان می آورد.
هر چند این روزها در جای جای نقاط روستایی باشت مناظر تماشایی زیادی وجود دارد اما شور و هیجان وصف ناشدنی خوردن عصرانه و صبحانه در زیر درختان بلوط صفای دیگری دارد.
استقبال بی نظیر شهروندان برای لذت بردن از این طبیعت زیبا و چشم نواز و خرید بی واسطه محصول از کشاورزان و دامپروران از دیگر مناظر زیبای دیگری است که تجربه به یادماندنی خواهد بود.
در دو سوی جاده زنان و مردان روستایی محصولات خود را در سبدهای چوبی و پلاستیکی چیده و با مهربانی به خریداران عرضه می کنند.
کوه لار یکی از منحصرترین زیستگاه های گونه های گیاهی و جانوری کشور در نزدیکی این روستا قرار دارد و از معدود ذخیره گاه های گونه گیاهی جاشیر (جوشیر) یکی از گیاهان شیرین و خوراکی در ایران است.
این کوه زیستگاه گونه های جانوری خرس، پلنگ و سایر پستانداران است.
وجود آثاری از بقایای شهر قدیمی لارندان که مورخان از آن به عنوان شهری پررونق در ایران باستان یاد می کنند گیراترین جذابیت این روستاست.
بقایای آتشکده قدیمی، آب انبار، سفال های به جای مانده و سکه های ضرب شده در کوه لار گویای تاریخ کهن این منطقه است.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای لار وجود درخت کهنسال سرو است که به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان سرو ایران شناخته شده است.
در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها و دست نوشته هایی از دوره های مختلف و آتشکده زرتشت وجود دارد.
تحقیقات 2 ساله کارشناسان و نمونه برداریهای DNA از درخت سن آن را به 2 هزار و 770 سال تخمین زده است.
ارتفاع این درخت هفت متر و 45 سانتیمتر و دور تنه آن هفت متر است که یکی از سه درخت کهنسال ایران است.
به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش این درخت به جای مانده از دوره زرتشتیان است که اعتقاد زیادی به سرو داشته اند و در هر منطقه ای که زندگی می کرده اند درخت سرو وجود داشته است.
درخت سرو لار در سال 90 در ردیف فهرست اثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
فرماندار باشت با اشاره به آمادگی کامل برای پذیرایی مطلوب از مهمانان نوروزی گفت: 108 کلاس درس در قالب 15 مدرسه به اسکان مهمانان نوروزی در این شهرستان اختصاص یافته است.
سید مسعود حسینی اظهار داشت: 10 مدرسه و سه سالن دیگر نیز به عنوان پشتیبان طرح اسکان نوروزی امسال پیش بینی شده که در صورت نیاز برای خدمات رسانی بکار گرفته خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ستاد مرکزی اسکان نوروزی آموزش و پرورش باشت از روز بیست و هشتم اسفند در این شهرستان آغاز بکار کرده و مدارس آماده پذیرش گردشگران هستند.
حسینی ابراز داشت: برپایی نمایشگاه ورودی شهر باشت برای راهنمایی مسافران نوروزی و توزیع بروشور معرفی مناطق گردشگری و طرح آرامش بهاری از برنامه های مهم پیش بینی شده برای خدمات رسانی بهتر به مسافران نوروزی است.
باشت 15 جاذبه گردشگری شاخص دارد که گردنه شلال دون، کلگه امیر شیخی، درخت کهنسال لار، رود رونه، دامنه‌های کوه سه هزار متری خامی، پل تاریخی بریم، بنای تاریخی دوگور دوپا، مجموعه تاریخی چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه پیچاب از مهم‌ترین آنهاست.
بر اساس گزارش ها سالانه 400 تا 500 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان باشت دیدن می‌کنند.
شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب کشور یکی از قطب‌های اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد است.
این شهرستان در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.