به گزارش ایرنا، در آستانه بهار و رستاخیز تماشایی طبیعت در حالی که کم کم به نیمه های ماه رجب نزدیک شده ایم و دل های زیادی مشتاق زیارت و سیاحت است این روزها بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا در شهرستان گچساران میعادگاه تعداد زیادی از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.
اگرچه شهرستان گرمسیری گچساران این روزها به دلیل جاذبه های طبیعی از آبشارها، رودخانه ها،چشمه ساران، دشت های سرسبز، تپه ماهورها و گل های رنگارنگ گرفته تا مناطق تاریخی جلوه های زیادی برای گردشگری دارد اما حرم بی بی حکیمه (س) قلب تپنده مکان های زیارتی برای حضور مهمانان نوروزی است.
گام نهادن در جاده ای سرسیز و خاطره انگیز که انتهایش مکانی آرام بخش است دلنشین و به یادماندنی است.اینجا گچساران بام نفت ایران است،کمی از راه را که پشت سر نهادی آرام آرام خنکای باد روحت را سرشار از آرامش می کند.
تپه های خاکی که بر فراز آن سبزه روییده و شوق دیدار بارگاه مطهر خواهر امام رضا (ع) ، سفر را خاطره انگیزتر می کند. این سرزمین تداعی گر خاطرات سفر به حرم رضوی است.
زنان و مردانی که در بازارچه حرم شمع و سپند می فروشند و بوی خوش حرم قلب ها را به پنجره فولاد حرم رضوی گره می زند.
اینجا تجلی گاه نور الهی، میعادگاه خانه عشق ورزی، تماشاخانه عاشقان خسته دل و منتظر ظهور مهدی موعود (عج) است.
زائران برای سفر به این حرم مطهر از روستای کمبل و سپس از آبشیرین که منطقه سقلاتون یا بام نفت ایران در آنجاست باید عبور کنند.
قدمگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) معروف به دو اصله نخل بلند، روستاهای باباکلان، بن پیر، روستای بی بی حکیمه(س) بقعه کاکا مبارک (ع) غلام با وفای حضرت بی‌بی حکیمه‌(س) با چشم انداز های طبیعی زیبا و مردمی خونگرم و مهمان نواز از منزل گاه هایی است که می تواند محل استراحت مسافران و فرصتی برای زیارت و سیاحت توامان است.
کاروان هایی که نخستین زیارت خود را تجربه می کنند به حرم که می رسند شکل حرم که در دل کوه قرار گرفته توجه آنها را جلب می کند.
در صحن حرم زائران حضرت بی بی حکیمه خاتون (س) با زمزمه یا فاطمه زهرا (س)، یا علی مرتضی (ع) همنوا با صدای دلنشین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جلوه هایی از شادی و سرور عارفانه را ترسیم می کنند.
حرم مطهر این روزها با نصب بیرق های سبز و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران، چراغ های رنگارنگ، حال و هوایی سرشار از عطوفت و مهرورزی به خاندان محمد مصطفی (ص) دارد.
وجود چشمه های آب گرم در نزدیکی این مکان مقدس است بر جذابیت های آن افزوده است.
گفته می شود این چشمه ها از شکاف سنگ‌های آهکی مارنی متعلق به دوران سوم زمین شناسی بیرون می‌آید و اب آن در ردیف آب‌های کلرورسدیم و سولفات کلسیم است که مقدار زیادی گاز سولفور دارد.
هر دو چِشمِه در ارتفاع 300 متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارند و دمای آب یکی 33 و دیگری 35 درجه سانتیگراد است.
این چشمه ها در فاصله قریب 200 متری منابع فلزی ذخیره آب آشامیدنی در دامنه کوه‌ قرار دارد و سرشار از گوگرد و مواد آلی که دارای خواص درمانی در تسکین و بهبود بیماری‌های پوستی، اعصاب، رماتیسم، دردهای مفصلی و رفع خستگی جسم است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع) از سه شنبه شب مملو از زائران مشتاق از اقصی نقاط کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
فرزین بهمنی آراد افزود:برنامه ریزی لازم برای رفاه حال مهمانان فراهم شده است.
وی اظهار کرد:استقرار اکیپ های پزشکی، آمبولانس،نظارت بازرسان تعزیرات بر رقبه های تجاری بازارچه حرم بی بی حکیمه(س)، تامین زیرساخت های آب، روشنایی و سایر امکانات مورد نیاز زائران از اقدامات پیش بینی شده در نوروز 1398 برای رفاه حال زائران حرم بی بی حکیمه (س)است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: در تعطیلات نوروزی روزانه هزاران نفر زایر از سراسر ایران اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس به بقعه متبرکه بی بی حکیمه مشرف می شوند.
بهمنی آزاد برپایی خیمه های معرفت و برنامه های فرهنگی رااز دیگر برنامه ها در تعطیلات نوروز امسال است.
به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.
یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی /حضرت شاهچراغ (ع) /بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.
حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود به همراه کنیزش در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.
حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مکان مقدس دیدن می کنند.
گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
8143/662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.