به گزارش ایرنا، این صنعت با تجربیاتی مانند استخراج، تولید و صادرات از سوی بیگانگان، پایداری در برابر رژیم ستمشاهی با اعتصاب های کمرشکن، بمباران مناطق نفتخیز، تکیه بر توان نیروهای داخلی برای استقلال و تحریم ها روزهای تلخ و شیرینی زیادی را پشت سر گذاشته است.
کارکنان شرکت نفت گچساران این روزها در حالی برای برگزاری جشن شصت و هشتمین سالروز ملی شدن صنعت نفت آماده می شوند که به ادامه تولید ثروت ملی در این صنعت حیاتی ایمان دارند.
سالروز ملی شدن صنعت نفت که در 24 اسفند سال 1329 هجری خورشیدی در مجلس شورای ملی مطرح و در 29 اسفند همان سال به تصویب رسید فرصتی برای بازخوانی خدمات متقابل صنعت نفت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
ملی شدن صنعت نفت رویدادی است که با اراده ملت و نخبگان ملی گرا و با حمایت روحانیان مبارز آن زمان شکل گرفت و منجر به پیروزی تاریخی برای ایران در برابر استعمار انگلیس شد.
ریشه های این جنبش پس از سال های اشغال ایران از سوی قوای متفقین و ایجاد خواست عمومی برای رهایی از انقیاد بیگانگان جوانه زد و با ایده موازنه منفی «دکتر محمد مصدق» مبنی بر جلوگیری از اعطای امتیاز استخراج نفت به دولت های خارجی صاحب نقشه راهی نظری شد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که 20 درصد نفت کشور را تولید می کند مانند دیگر مناطق نفتخیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود.
این شرکت یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.
این شرکت 10 واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر 12 دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از 6700 کیلومتر خطوط لوله از قطر 4 تا 52 اینچ دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره سه این شهرستان آغاز شد.
نخستین محموله صادراتی نفت گچساران در سال 1346 از تلمبه خانه گوره مشهور به قلب نفت ایران راهی جزیره خارک شد.
** ملی شدن صنعت نفت زمینه ساز قطع دست بیگانگان از صنعت نفت
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گوید: ملی شدن صنعت نفت، دست بیگانگان را از درآمدهای نفتی کوتاه کرد.
هوشنگ صیدالی افزود: تصویب این قانون زمینه را برای کاهش وابستگی صنعت نفت به بیگانگان فراهم کرد.
وی بیان کرد:شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اعتصاب کارگران نفت و تقدیم 30 شهید در سنگر تولید هنگام بمباران و در جبهه ها نقش مهمی در عزت ملی طی چهار دهه عمر پر برکت انقلاب اسلامی داشته است.
صیدالی افزود: پیش از ملی شدن صنعت نفت تنها 16 درصد حق السهم ایران از درآمد نفت بود و منابع انرژی ایران به طور امتیازی در اختیار انگلیسی ها قرار داشت.
** دستاورد نظام جمهوری اسلامی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه تعداد چاه های حفر شده نفت و گاز گچساران 72 درصد افزایش یافت گفت: 583 حلقه چاه تولیدی و تزریقی بعد از پیروزی انقلاب در این شرکت احداث شده است.
هوشنگ صیدالی افزود: هم اکنون 813 حلقه چاه تولیدی و تزریقی در این شهرستان وجود دارد.
وی با بیان اینکه این شرکت دارای هفت واحد نمک زدایی است گفت: چهار واحد نمک زدایی با ظرفیت اسمی 330 هزار بشکه در روز پس از انقلاب ساخته شده است.
صیدالی اظهار داشت: ساخت 2 کارخانه گاز و گاز مایع و یک ایستگاه پیش تراکم، با ظرفیت اسمی یکهزار و 370 میلیون فوت مکعب در روز از دیگر دستاوردهای این شرکت پس از انقلاب است.
وی ادامه داد: این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب در این شرکت تنها کارخانه ان جی ال 900 راه اندازی شده بود.
صیدالی گفت: قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.
وی ابراز کرد: پیش از انقلاب در این شرکت واحدهای تقویت فشار وجود نداشت.
صیدالی ساخت 14 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز با ظرفیت اسمی یکهزارو 853 میلیون فوت مکعب در روز، چهار دستگاه تفکیک گر سیار، 26 تفکیک گر سر چاهی را از دیگر دستاوردهای این شرکت پس از انقلاب اعلام کرد.
وی بیان کرد: استقرار سیستم‎های مدیریتی کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای، مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت وگاز و تمدید اعتبار آنها طی سال های متوالی در شرکت نفت گچساران صد درصد محقق شده است.
صیدالی گفت: 138 طرح سرمایه ای با اعتباری بیش از 90 هزار میلیارد ریال پس از پیروزی انقلاب از سوی این شرکت و مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت در این شرکت انجام شده است.
صیدالی ایجاد فرصت های شغلی فراوان برای اشتغال در طرح های پیمانکاری و نیز فراهم آمدن زمینه توسعه و پیشرفت شغلی صنعتگران و کسبه و رونق اقتصادی عمومی در شهرستان گچساران را از نتایج فعالیت های صنعت نفت در این شهرستان دانست.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای 16 مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران ، بی بی حکیمه و رگ سفید-2 انجام می شود.
مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-2، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، ‌چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می شوند.
** اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران گفت: 30 هزار فعالیت پس از پیروزی انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شرکت انجام شده است.
هوشنگ صیدالی افزود: عمده قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت از خارج کشور تامین می شد که با آغاز تحریم ها متخصصان داخلی با توان داخلی کار قطعه سازی را شروع کردند.
وی ابراز داشت:تعمیر قطعات مورد نیاز شرکت نفت و گاز گچساران بیشترین تعداد این فعالیت ها را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه دشمنان بیان کرد: خودکفایی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت گامی بلند به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران تصریح کرد: تاکنون چهار هزار قطعه مورد نیاز این صنعت از سوی متخصصان این شرکت بومی سازی شده است.
صیدالی افزود: این قطعات از سوی شرکت های داخلی و کارگاه مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران طراحی و ساخته شده است.
وی بیان کرد: روزانه بیش از 10 قطعه مورد نیاز این صنعت از سوی متخصصان این شرکت طراحی و ساخته می شود.
وی اظهار داشت: وابستگی صنعت نفت به قطعات مورد نیاز در خارج از کشور به کمترین میزان خود رسیده به طوری که در سال گذشته بیش از یکهزار و 700 قطعه در این شرکت تولید شد.
** گام در مسیر خودکفایی
وی افزود: هم اکنون بیش از 80 درصد از قطعات این صنعت در داخل کشور تولید می شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران گفت: این کالاها شامل هفت دستگاه خودرو اطفاء حریق، یک دستگاه چاه پیما، مخازن تحت فشار، انواع روغن و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت، دستگاهای سرد کننده و کولر، فیلترهای صنعتی، انواع پمپ و ماشین آلات فرایندی و قطعات کمپرسورها و نشت بندها و یاتاقان و بیرینگ و لاستیک خودرو های سبک و سنگین است.
صیدالی گفت: پیچیده ترین قطعاتی که در تجهیزات و ماشین آلات دوار قرار می گیرند در داخل کشور ساخته می شوند و به طور حتم هیچ قطعه ای نیست که ما نتوانیم آن را بسازیم.
صیدالی ادامه داد: این شرکت برای ایجاد اشتغالزایی تمام تلاش خود را برای حمایت سازندگان داخلی انجام خواهد داد.
**اجرای طرح های عام المنعه
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: تاکنون شرکت نفت گچساران 119 پروژه عام المنفعه را در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در این شهرستان اجرا و در این راستا، واحدهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی و خدماتی را احداث کرده است.
هوشنگ صیدالی اظهار داشت: این تعداد طرح با اعتباری بیش از یکهزار و 953 میلیارد و 633 میلیون ریال در مناطق محروم و کمتر توسعه این شهرستان اجرا شد.
وی بیان کرد: این پروژه ها شامل 52 پروژه بهداشتی، درمانی و خدماتی، 16 طرح راه و جاده سازی، 17 طرح عمران روستایی، 9 طرح عمران شهری، هفت پروژه ورزشی و 9 پروژه آموزشی ، فرهنگی و هنری بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تاکید کرد که چهار درصد از هزینه توسعه و نگهداشت مخازن نفتی ،در زمینه مسئولیت های اجتماعی مناطق نفت خیز هزینه می شود.
احمد محمدی برای نیمه اول سال 98، به طرح توسعه و نگهداشت 28 مخزن نفتی در محدوده جغرافیایی مناطق نفتخیر جنوب اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات شورای ملی اقتصاد ،چهار درصد از هزینه این طرح ها صرف مسئولیت های اجتماعی مناطق خواهد شد.
وی بیان کرد: از طرح توسعه و نگهداشت 28 مخزن نفتی در محدوده جغرافیایی مناطق نفتخیر جنوب ، 11 مخزن در گستره عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران توسعه می یابند که بسته های قراردادی توسعه این مخازن در سال 98 انجام می شود.
محمدی تصریح کرد که انرژی نفت در همه بخش های توسعه ای کشور نقش دارد.
وی گفت: انجام مسئولیت های اجتماعی نیاز به برنامه ریزی دقیق و منسجم دارد و فعالیت های این حوزه باید متناسب با توسعه پایدار به گونه ای باشد که مردم نتایج آن را در زندگی خود احساس کنند.
وی بر اجرای طرح های توسعه ای بخش نفت در گچساران تاکید کرد و اظهار داشت: با اجرای طرح های توسعه مخازن نفتی در گچساران ، زمینه اشتغال شمار زیادی جوان بیکار فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از تلاش مدیر عامل، مدیران و کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در تحقق برنامه های تولید نفت قدردانی کرد.
محمدی با اشاره به جایگاه گچساران به عنوان منطقه حیاتی و اقتصادی انرژی کشور گفت: گچساران به دلیل داشتن مخازن عظیم نفتی بویژه تلمبه خانه گوره به عنوان پایانه صادرات نفت مناطق نفت خیز جنوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محمدی گفت: رعایت هر سه عنصر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در شرکت های تابعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید نهادینه شود.
وی ابراز کرد: اختصاص امتیاز به نخبگان صنعت نفت در همه رشته ها یکی از برنامه های کاری پیش روی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: حوزه فعالیت این شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر واقع شده است.
صیدالی ایجاد فرصت های شغلی فراوان برای اشتغال در طرح های پیمانکاری و نیز فراهم آمدن زمینه توسعه و پیشرفت شغلی صنعتگران، کسبه و رونق اقتصاد عمومی در گچساران از نتایج فعالیت های صنعت نفت در این شهرستان دانست.
وی با تاکید بر اجرای برنامه های توسعه ای در این شهرستان ، تکمیل ساختمان پنج طبقه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، نوسازی ناوگان ترابری متناسب با عملیات بهسازی و توسعه جاده های واحدهای عملیاتی و ترفیع چارت های سازمانی این شرکت را خواستار شد.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.