به گزارش ایرنا، بویراحمد عصاره همه زیبایی های زاگرس است. زیلایی،چین، لوداب، مارگون، تنگ تامرادی ، جلیل، کاکان، دشتروم تا وردهای عشایری هر آنچه هست زیبایی است و دیدنی .
برای صحبت از زیبایی های بویراحمد باید از روستاها شروع کرد. روستاهایی که سنگ بنای آنها را نیاکان این سرزمین هزاران سال پیش در کوچ از گرمسیر به سردسیر بنا گذاشته اند و طبع بلند مردمان این سرزمین باعث شده روستاها در زیباترین بخش های این جغرافیا پایه گذاری شود و هر روستا خود به تنهایی چکیده ای از همه زیبایی های زاگرس باشد.

عشایر؛سرمایه رو به فراموشی
اگر قرار باشد از زیبایی های بویراحمد بگوییم بی شک عشایر و سبک زندگی آنها مهمترین دارایی و سرمایه ای است که در کشور رو به فراوشی رفته و آنهایی که به دنبال تجربه این نوع از زندگی هستند در هیچ کجایی مثل بویراحمد نمی توانند این زیبایی را لمس کنند.
زندگی عشایری حرکت میان فصل هاست. آدم ها با فصل ها کوچ می کنند . به دنبال بهار از سردسیر به گرمسیر و از قشلاق به ییلاق می روند و می آیند. زندگی زیر سقف آسمان دنا و در میان تپه ماهورها و دشت های زاگرس حال و هوای عجیبی دارد.
زندگی عشایری خو گرفتن با طبیعت و خلق همه چیز از هیچ است. عشایری که از مور زرد زیلایی تا دشتروم و پرشکفت و کاکان پراکنده هستند و بی هیچ ادعایی در کار تولید هستند تا مردمان شهر از برکت وجودشان بهره ببرند.

**زیلایی؛ چهره اعجاب انگیز زاگرس
زیلایی اگرچه نامش با محرومیت عجین شده اما سرزمین جالبی است. مسیری که ما را به زیلایی می رساند شبیه نقاشی هایی است که هیچ چیز کم ندارند. ترکیبی از تپه ، کوه ، دشت و دره. چهره اعجاب انگیز زاگرس در زیلایی خود را نشان می دهد. جاده هایی که از کنار رودخانه ها می گذرند ،دور کوه ها می چرخند، از تپه ها بالا رفته، به قلب جنگل های بلوط می زند و آخر سر دوباره از مارگون سر در می آورد.در زیلایی همه چیز زیباست. مردمان آن هنوز به سنت ها پایبند هستند.
زیلایی سرزمین فرصت های ناشناخته، آدم های صادق و بی ریا ، سنت های دست نخورده است. برای رفتن به زیلایی باید همه مفروضات ذهنی را دور ریخت و نه برای شکار محرومیت ها که برای کشف زیبایی های آن وارد شد.و هر آنچه در زیلایی هست در همه روستاهای بویراحمد هم هست.

**تالاب مور زرد زیلایی
دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد از جمله جاذبه هایی است که در زمره تالاب‌های ملی و بین المللی قرار دارد.دریاچه اصلی مورزرد در 135 کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاعات 2180 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دریاچه 14 هکتار است. حداقل عمق آن هفت متر و حداکثر آن 14 متر است.
این دریاچه در تنگی واقع شده که اطراف آن را کوه هایی با سنگ آهکی پوشانده است. تعدادی آبزیان در این دریاچه به حیات خود ادامه می‌دهند که ماهی کپور معمولی از مهمترین آنهاست.بخشی از عشایر استان تابستان ها در اطراف این تالاب اتراق می کنند.

**یاسوج؛ شهر زنده
یاسوج را باید شهر زنده نامید. رودخانه بشار با زیبایی هایش همچون کمربندی گرد شهر می چرخد و به شهر حیات می بخشد.
جنگل های پر پشت زاگرس در شمال، و کوه های کاکل سفید که چون سدی محکم زیبایی های شهر را پاسبانی می کنند همه تابلوی زیبایی از هنرمندی پروردگار را در قلب زاگرس به نمایش گذاشته اند.

**آبشاری در قلب شهر
آبشار زیبای شهر یاسوج منحصر به فرد ترین آبشار کشور محسوب می شود. آبشاری که هویت شهر یاسوج است و نام کهگیلویه و بویراحمد با آن پیوند خورده است.
آبشاری که در قلب شهر قرار گرفته و حتی خشکسالی سال های گذشته هم چیزی از زیبایی های آن کم نکرده است.
آبشار یاسوج نگین شهر یاسوج با درختان چند صد ساله سر به فلک کشیده در تمامی فصول خنکا و زیبایی های بی نظیرش را بی دریغ به مسافران هدیه می دهد.
آبشاری میان دو تنگه، که خود جلوه بی نظیری از زاگرس است. زیبایی آبشار تنها محدود به طبیعتش نیست و معماری ویژه و منحصر به فرد آن باز هم به تنهایی ارزش دیدن دارد. معماری خاصی که برای هر قطره آب در آن بنایی طراحی شده و همه چیز در آن حساب شده و اصولی است.

**زمستان در بهار در پیست کاکان
خورشید درخشان از میان ابرهای سفید بالای کوه های کاکان سرک می کشد و شعاع آن تا پایین پیست اسکی ادامه پیدا می کند. اما این پایین آنچنان هوا سرد است که خورشید نیز مغلوب این میهمان سپید می شود.
اولین برف زمستانی که بر زمین می نشیند پیست اسکی کاکان در 18 کیلومتری شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میزبان میهمانانی از جنوب ایران می شود. گردشگران و ورزشکارانی که همه مشکلات را به جان می خرند تا زیبایی های زمستان را در شهر هزار جاذبه یاسوج تجربه کنند.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست در دست هم گذاشته تا زیباترین تابلوی طبیعت در شمال یاسوج خلق شود و این پیست که به برکت بارندگی های سال 97 جان تازه گرفته در فصل بهار هم زمستان و سپیدی اش را به میهمانان استان هدیه می دهد.

تل خسرو؛ ردپای اسطوره و تاریخ

“تل خسرو” در پنج کیلومتری جنوب یاسوج، یکی از مکان‌های باستانی مهم استان کهگیلویه و بویر احمد است . این تل را به یکی از پادشاهان کیانی “کی خسرو” فرزند “سیاووش” نسبت می‌دهند و افسانه‌ای رایج درباره این تل سینه به سینه نقل می‌شود.
این افسانه حکایت از آن دارد که، کی خسرو پس از آن که سروش الهی به وی می‌رسد به دشت یاسوج می‌آید. در این دشت به سواران و همراهانش دستور می‌دهد تا هرکدام با ریختن توبره‌ای خاک به روی هم تپه‌ای بسازند. پس از آن که تپه شکل گرفت، کی خسرو به روی این تل (تپه) می‌رود و جانشین خود “لهراسب” را برمی‌گزیند.
تل دیگری به نام “تل زال” یا “تل زالی” نیز در شهر یاسوج وجود دارد که زال با سپاهیانش ساخته است. بنابر این افسانه که در شاه‌نامه نیز آمده است، کی خسرو بعد از گذاشتن تاج پادشاهی بر سر لهراسب، در دنا به غاری می‌رود که امروزه با نام “غار کیخسرو” یاد می‌شود و در این غار عروج کرده و عمر جاودانه می‌یابد.

**تنگ گنجه ای تقاطع زیبایی و تاریخ
تنگ گنجه ای ، گنجی است که فقط 10 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. درختان سربه فلک کشیده چنار و قرار گرفتن در سایه کوه فضای آن را چنان دل انگیز کرده که حتی راهگذرانی که از یاسوج به سی سخت می روند را برای نشستن و لذت بردن از زلال چشمه سارانش وسوسه می کند.
گنجه ای را باید گنج پنهان نامید. گنجی میان کوه ها، بهشتی میان دو شهر و هرچه از زیبایی آن گفته شود باز هم کم است.

**پارک جنگلی یاسوج
در شمال شهر یاسوج پارکی طبیعی با وسعت 800 هکتار قرار دارد و اینجا آنقدر همه چیز به انسان نزدیک است که این همه زیبایی چسبیده به شهر در باور نمی گنجد.
پارک جنگلی بام شهر یاسوج است و این شهر زنده از آن بالا دیدن دارد و شهر با همه راز و رمزهایش آن بالا و در مقابل عظمت و زیبایی پارک جنگلی ناچیز می شود.

**سد شاه قاسم
دریاچه سد «شاه قاسم» در سرابتاوه شاید تنها دست ساخته بشر در این طبیعت بکر باشد. سد شاه قاسم که بخشی از آب کشاورزی و شرب شهر یاسوج را تامین می کند آینه ای است که در برابر زیبایی و سبزی اطرافش قرار گرفته و زیبایی همه چیز در این تلالو آب دو برابر می شود.

**آبشار تنگ تامرادی
آبشار «تنگ تامرادی» که در فاصله 55 کیلومتری از شهر یاسوج واقع‌ شده یکی از زیبایی‌هایی است که منحصربه ‌فرد بودنش چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.
این آبشار از 15 آبشار تشکیل‌شده و ارتفاع آن بیش از 15 متر است. وجود چهار آبشار با ارتفاع هشت تا 10 متر و حوضچه‌های آب زلال و گوارایی که همچون زمردی سبز در دل این آبشار پدیدار شده‌اند، زیبایی آبشار را صدچندان کرده است.
مسئولان و دستگاه های مسئول در دست هم هر آنچه لازم بوده در شهرستان بویراحمد و بویژه شهر یاسوج آماده کرده اند تا گردشگران نوروزی روزهای فراموش نشدنی را در این دیار تجربه کنند.
شهرستان بویراحمد افزون بر 300 هزار نفر جمعیت دارد .مرکز آن شهر یاسوج است که مرکز کهگیلویه و بویراحمد است .
9929
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.