به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری روز شنبه در جمع عشایر منطقه تنگ تامرادی شهرستان بویراحمد افزود: اختصاص مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار در روستاها و مناطق عشایری و کمتر توسعه یافته کشور بر همین رویکرد استوار است.
امیری یادآور شد: راهبرد دولت مبنی بر قاعده سکونت در روستاها و مناطق عشایری برای کاهش آسیب های اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی باید در اولویت نخست استانداران و متولیان امور قرار گیرد.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری تاکید کرد: ایجاد اشتغال در روستاها ،توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید در قالب ایجاد بنگاه های کوچک و تعاونی های محلی می تواند علاوه بر کمک به توسعه مناطق روستایی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کند.
امیری ابراز داشت: امروزه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی ، بزهکاری ها، خشونت ها و رشد ناهنجاری های اجتماعی در حاشیه شهرهای بزرگ ناشی از مهاجرت های بی رویه روستاییان در اثر کمبود امکانات و توسعه نامتوازن است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل در بروز و ایجاد معضل حاشیه نشینی در حاشیه شهرها به عنوان یک تهدید و آسیب جدی اجتماعی و رو به افزایش را باید در برخی کم توجهی‌ها و توزیع ناعادلانه منابع در روستاها جست و جو کرد.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری گفت: هرگاه منابع و امکانات به طور عادلانه و با نگاه ایجاد فرصت برابر در روستاها توزیع شود هیچ شخص روستایی و یا کشاورزی نیز حاضر نخواهد بود که زندگی ساده و بی آلایش و با آرامش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرهای بزرگ واگذار کند.
وی ابراز داشت: با توجه به افزایش سطح توقعات و ظهور نیازهای جدید نوع مطالبه گری و درخواست‌ها در روستاها نیز بالا رفته و قدرت اقناع سازی و تأمین این نیازها تا حدودی برای متولیان امر و دولتمردان مشکل شده است.
امیری افزایش نرخ مهاجرت از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به سوی حاشیه شهرها به ویژه یاسوج را رو به افزایش و نگران کننده دانست و تاکید کرد: به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای ساماندهی مکان‌های حاشیه‌ای باید سرمایه گذاری را بر روی توسعه پایدار روستاها متمرکز کرد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: یکی از اولویت های مهم در زمینه تخصیص منابع به ویژه تسهیلات رونق تولید و اشتغال از محل صندوق توسعه ملی روستائیان و عشایر هستند.
علی محمد احمدی افزود: یکی از راهبردها و اولویت‌های دولت دوازدهم به ویژه معاونت توسعه روستایی رئیس جمهوری توسعه پایدار روستاها، جلوگیری و کنترل مهاجرت روستاییان است که در این راستا نیز گام‌های مثبت و امیدوارکننده‌ای برداشته شده است.
وی بیان کرد که طرح محرومیت زدایی از برخی مناطق کمتر برخوردار و محروم در استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری و اهتمام ویژه دولتمردان دوازدهم آغاز شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تفاهم نامه رفع محرومیت زیلایی بویراحمد به عنوان یکی از اقدام‌های مثبت دولت در این راستا عنوان کرد.
وی ابراز داشت: بر اساس این تفاهم نامه افزون بر 720 میلیارد ریال برای اجرای 10 طرح عمرانی، خدماتی و توسعه برای رفع محرومیت دهستان زیلایی شهرستان بویراحمد اختصاص یافت.
احمدی با اشاره به محرومیت های عمیق و تاریخی مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: رفع مشکلات و دغدغه های منطقه تنگ تامرادی که ریشه در تاریخ و هویت این سرزمین دارد در اولویت کاری متولیان امور در سطح استان و شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای رفع بسیاری از مشکلات این منطقه از جمله راه دسترسی ، آب آشامیدنی سالم و اجرای طرح های توسعه ای و کشاورزی در اولویت کاری متولیان امر قرار دارد.
احمدی تاکید کرد: مطالعه طرح محرومیت زدایی از منطقه تنگ تامرادی برای ارائه به دولت و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری برای اهتمام ویژه و تامین اعتبارات لازم نیز در دستور کار جدی متولیان و فرمانداری شهرستان بویراحمد قرار گرفته است.
منطقه تنگ تامرادی با جمعیتی افزون بر یکهزار و 500 نفر در قالب بیش از30 روستای پراکنده در فاصله حدود 30 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال 95 است.
دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد: ظرف یک دهه گذشته افزون بر 590 روستا در این استان خالی از سکنه شده‌اند.
هم اینک بیش از 80 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می‌کنند که بخش عمده آنان از روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.