به گزارش ایرنا، از آنجا که همه استقبال گردشگران به دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی ختم نمی شود و تجربه مصرف غذاهای سنتی یکی دیگر از نیازها برای رقم خوردن خاطره خوش سفر به هر منطقه است.
کشورهای صاحب نام در صنعت گردشگری از غذاهای سنتی به عنوان بخش درآمدزای این صنعت استفاده می کنند و از این طریق افزون بر کمک به توسعه گردشگری کشور ، فرهنگ خود را نیز تبلیغ می کنند.
به استناد آمارهای سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل بیشتر از 80 درصد گردشگران در جهان آشنایی با سبک های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی را از فاکتور های مهم برای سفر خود می دانند و به استناد آمار همین سازمان 30 درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است.
گردشگری غذا یا گاسترونومی شاخه ای از گردشگری نوین است و فرهنگ تغذیه در محیط جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر عناصر فضایی را از عوامل مهم توسعه گردشگری می دانند.
تقریبا همه آیین ها و سنت های مردم کهگیلویه و بویراحمد از تولد نوزاد تا ازدواج و آئین های ختم با غذای های سنتی خاص رسمیت یافته است.
اما عطر و طعم خوش غذاهای سنتی نتوانسته است آن طوری که باید و شاید به رستوران ها راه یابد و باعث درآمدزایی شود.
غذاهای سنتی در کنار رنگ و بوی دلپذیرشان، در بردارنده پیشینه فرهنگی مردمانی است که دسترنج مزرعه را با هنر کدبانوی خانه در هم می آمیزند تا سفره های ساده اما سرشار از سلامتی را نثار مهمانان خود کنند.
* نگاهی به غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد
**آش دوغ
این غذای سرشار از کلسیم، از موادی مانند ماست، برنج،سبزی های معطر مانند تره کوهی و موسیر تهیه می شود که برای تزیین آن از پیازداغ و نعناع یا آویشن استفاده می کنند.
**شله ماشکی (ماش)
این غذا از برنج ،ماش و پودر انار خشک شده درست می شود و با پیازداغ تزئین می شود.
**شله بادامی
این غذای مقوی از بادام کوهی و برنج تهیه می شود.
**آش کارده
برای تهیه‌ این غذا، کارده را که گیاهی گرمسیری با برگ‌های پهن است، ریزخرد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود. بعد از 2 روز آب به آن اضافه می‌کنند پس از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود. این آش معروف‌ترین غذای سنتی کهگیلویه و بویراحمد است.
**شله لیزک
برای تهیه این غذا لیزک که نوعی گیاه کوهی است را به صورت سبزی پلو تهیه و با قارچ سرخ شده آن را تزیین می کنند.
**آبگوشت
آبگوشت متداول ترین غذای عشایر این منطقه است که از گوشت و حبوبات درست می شود.
**دنگو
آش دنگو از غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که از حبوباتی مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود، گندم، ادویه، زردچوبه و نمک درست می شود.
**نان بلوط
برای تهیه‌ این نان پوسته‌ی سخت بلوط را می‌گیرند و خشک می‌کنند، سپس پوسته‌ نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند،عصاره بلوط یا کلگ را درون آب یک هفته می‌خیسانند، تا به‌صورت خمیر در می آید درست می شود.
** نان برکو
این نان را با عصاره بلوط و آرد گندم مخلوط می‌کنند.
** راهکارهای عملی ورود غذاهای سنتی در صنعت گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از فضای مجازی رویکرد این سازمان برای بهره وری بهتر از ظرفیت غذاهای محلی در رونق گردشگری است.
محمود باقری اظهار داشت: فضای مجازی ارزان ترین و سریع ترین راهکار در بخش گردشگری است که می تواند انتظارات مسافران برای رفاه و مردم جهت ایجاد شغل را تحقق بخشد.
وی تصریح کرد: 12 استارتاپ در حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است و یکی از این استارتاپ ها بحث غذا و فودلاین ها است.
باقری افزود: زنان خانه دار می توانند عضو این مجموعه شوند و با تهیه غذا یک کسب و کار برای خود ایجاد کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برگزاری جشنواره های غذاهای محلی با حضور استان های مختلف یا در زمان پیک حضور مسافران مانند نوروز از راهکارهای جذب گردشگر در این استان است.
باقری ادامه داد: گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای کشور که برعکس نفت تمام ناشدنی نیز هست نیازمند کشف تجربه های تکرار ناشدنی برای جذب ایرانگردان و جهانگردان است که عرضه غذاهای سنتی از راهکارهای تحقق آن است.
وی ابراز داشت: غذاهای محلی،آواها و نواهای سنتی، پوشش لباس محلی که در جشنواره ها معرفی می شود در کنار طبیعت زیبا و ایجاد زیرساخت های گردشگری می تواند باعث ایجاد صدها فرصت شغلی و رونق گردشگری شود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری نخستین رویداد استارتاپی حوزه sme ها و ایده های مرتبط با صنایع کوچک و متوسط در این استان خبر داد.
سید هاشم موسوی بیان داشت: برگزاری اولین رویداد استارتاپ حوزه sme ها با محوریت کسب و کار های نو در فضای مجازی، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط، بازاریابی تولیدات استانی صنایع کوچک و متوسط با همکاری پارک علم و فناوری استان کلید خورده است.
وی افزود: در این رویداد، افراد ایده‌های خود را ارائه کرده و سپس ایده‌های برتر انتخاب و گروه‌ها تشکیل و روی عملی کردن این ایده‌ها کار می‌کنند و در نهایت، با توجه به پتانسیلی که ایده‌ها برای کسب بازار دارند، روی ایده‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 300 جاذبه گردشگری و اقلیم چهار فصل سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر است.
این استان با داشتن 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز ، مکانی مناسب برای ایرانگردان است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.