به گزارش ایرنا در سال های اخیر با بهبود وضعیتی معیشتی مردم، افزایش وسایل نقلیه، بهبود وضعیت جاده ها و گسترش فرهنگ گردشگری رفتن به سفرهای نوروزی در میان بسیاری از مردم به یک سنت تبدیل شده است.
هر گوشه ای از ایران دیدنی های خاص خود را دارد و کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل چهار فصل بودن در هر زمانی پذیرای گردشگران است.
براساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی نوروز گذشته بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دیدن کرده اند اما اکنون این سوال مطرح است که گردشگری نوروزی چه پیامدهای مثبت و منفی دارد و چگونه می توان از آن بهره برداری بیشتری کرد؟
یک پژوهشگر اقتصادی عنوان می کند: رشد قابل توجه فعالیت های گردشگری به وضوح نشان می دهد گردشگری یکی از مهمترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی قرن حاضر است این صنعت بیشترین مبادلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را نسبت به دیگر موضوعات دارد و به عنوان یک فعالیت صنعتی و خدماتی به گردشگران خدمات ارائه می دهد.
فاتح حبیبی ادامه می دهد: این صنعت به عنوان صنعتی پویا و با ویژگی های منحصر به فرد، بخشی مهم از فعالیت های اقتصادی و تولیدی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را در برگرفته است.
به اعتقاد وی جذب و ورود گردشگران بین المللی به یک کشور، سرمایه گذاری در بخش های غیر گردشگری را نیز تحریک می کند و به توسعه ملی و منطقه ای منجر می شود.

**سیاه و سفید گردشگری نوروزی
بخش عمده سفرهای نوروزی به دلیل طبیعت خاص این ایام به مناطق روستایی صورت می گیرد و از این رو تاثیر آن در این مناطق زیاد است.
بر اساس پژوهش های کارشناسان، اگرچه گردشگری در زمینه اقتصادی تا حدودی سبب اشتغال زایی و افزایش درآمد می شود اما اثرات منفی آن از جمله افزایش قیمت کالاها و زمین و مسکن ، سوداگری زمین و افزایش ساخت و ساز بیشتر بوده است
پژوهش های نسرین قهرمانی نشان می دهد که اثرات مثبت گردشگری در زمینه های اجتماعی بیشتر بوده و به دلایلی از جمله افزایش تعلق خاطر روستاییان به روستای خود ، آشنایی و افزایش تعامل روستاییان با گردشگران و انتقال اندیشه ها به نواحی روستایی، و بهبود وضعیت بهداشت فردی و عمومی، موجب کاهش مهاجرت در نواحی روستائی شده است .
از لحاظ زیست محیطی نیز اگرچه گردشگری موجب آگاهی روستاییان به حفظ محیط شده اما با اثرات منفی زیادی از قبیل آلودگی محیطی توسط گردشگران، تغییر کاربری اراضی، و دست اندازی به باغ ها و مزارع همراه بوده است.

** رشد درآمد با رونق گردشگری
یک کارشناس برنامه ریزی عنوان می کند: براساس گزارش سازمان تجارت جهانی بعد از سال 1960، تعداد گردشگران بین المللی به طور متوسط سالانه 6 درصد رشد داشته است در حالی که رشد درآمد در این صنعت 12 درصد بوده است.
رحیم حیدری معتقد است: در مقایسه با دیگر صنایع، صنعت گردشگری رتبه اول صنایع خدماتی را دارد و گردشگری پدیده ای است که در موفقیت اقتصادی یک شهر و یا حتی در پویایی اجتماعی آن نقش دارد به طوری که در سال های اخیر روند رو به رشد و ارتقای صنعت گردشگری فعال در بسیاری از شهرهای دنیا مشاهده می شود.
به باور وی بسیاری از جاذبه و تسهیلات رفاهی از اساس برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند ولی استفاده گردشگران از این تسهیلات به تداوم آنها کمک می کند.
حیدری ادامه می دهد: ممکن است شهرها مبادی ورودی و خروجی گردشگران به کشور و یا منطقه باشند و برای گردشگرانی که به نواحی اطراف آن شهر سفر می کنند به پایگاه تبدیل شوند.

**گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین 97 از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
محمود باقری اظهار داشت: همچنین در این مدت یک میلیون و 433 هزار و 18 نفر نیز در در مدارس ، هتل ها، پارک ها، کمپ های گردشگری و سایر اماکن اقامتی در سطح استان اسکان داده شدند.
وی گفت: میزان گردشگران اسکان یافته در هتل ها و اماکن اقامتی استان در نوروز 1397 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 6 درصد رشد داشته است.

** بسیج امکانات برای میزبانی از گردشگران نوروزی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسئولان متولی و ستاد خدمات سفرهای نوروزی این استان با تلاش مضاعف، تمهیدات لازم را برای میزبانی مناسب و استقبال از مسافران، مهمانان و گردشگران نوروزی فراهم کنند.
علی محمد احمدی اظهار داشت: فعالیت مناسب ستاد خدمات سفرهای نوروزی کهگیلویه و بویراحمد مستلزم هماهنگی دستگاه ها با یکدیگر بوده از این روی هماهنگی دستگاه ها و نهادها برای استقبال از مسافران نوروزی ضروری است.
وی افزود: میزان آمادگی مسئولان متولی در مقابله با شرایط بحرانی در استان باید افزایش یابد زیرا که در سال جاری علی رغم وجود تجهیزات و نیروی انسانی کافی، عملکرد مثبتی در هنگام وقوع بحران وجود نداشته است.
احمدی بیان کرد: ماشین آلات و دستگاه های خدمات رسان پیش از وقوع هرگونه بحرانی در محورهای حادثه خیز و پرترافیک استان حضور داشته باشند تا میزان بروز آسیب ها را کاهش دهند.
وی عنوان کرد: برای پیشگیری از هرگونه حادثه تلخ می طلبد تمهیدات لازم با توجه به شرایط جوی استان اندیشیده شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط کنونی کشور، ابراز داشت: برای کاهش دغدغه های ذهنی مردم باید زمینه لازم برای گذران ایام خوش مسافران در استان مهیا شود و تمامی دستگاه های خدمات رسان به ویژه شهرداری ها در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: شهرداران مناطق 17 گانه کهگیلویه و بویراحمد پای کار باشند و نسبت به زیباسازی مبلمان شهری برای استقبال هرچه بهتر مسافران اقدام کنند.
احمدی خواستار تهیه و تدوین بسته خدمات رسانی از سوی دستگاه های متولی شد و افزود: در نشست ستاد خدمات سفر بیشترین تمرکز بر روی هماهنگی بین دستگاهی برای استقبال باشکوه از مسافران باشد.
سرپرست معاونت گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان آمادگی کامل برای استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی را در این ایام دارد و برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
فرشید کرمی اظهار داشت: یک هزار و 100 تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، بوم گردی ها و دیگر موارد برای استقبال از مسافران نوروزی در استان آماده شده است.
وی افزود: امسال چهار پارک اسکان در شهرستان های استان ،120 چشمه سرویس بهداشتی، تعدادی آلاچیق و سکو نشیمن در مکان های و تفرجگاه های گردشگری استان ایجاد شده است.
کرمی با اشاره به تشکیل تیم های بازرسی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه بویراحمد در ایام نوروز، بیان کرد: در ایام نوروز مراکز رفاهی و خدماتی گردشگری بین راهی و درون شهری مورد بازدید گشت های نظارتی قرار می گیرند.
وی عنوان کرد: برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌های مختلفی پیش بینی شده است.
سرپرست معاونت گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین در تمام شهرستان های این استان جشن های نوروزی برگزار می شود.

**تلاش برای افزایش 30 درصدی جذب گردشگران نوروزی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی می شود شمار گردشگران ورودی به استان در ایام نوروز 98 بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یابد.
عزیز فیلی اظهار داشت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین 97 از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
وی افزود: دستگاه های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر این استان در ایام نوروز امسال برای رفاه حال گردشگران و خدمات رسانی لازم به آنان وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
فیلی با اشاره به ظرفیت های متعدد گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی،بیان کرد: شکوفایی هر چه بیشتر این قابلیت ها مستلزم تلاش و برنامه ریزی متولیان امر است.
وی عنوان کرد: با هدف افزایش تعداد روزهای اقامت موثر گردشگران و مسافران در کهگیلویه و بویراحمد، باید امکانات مورد نیاز تأمین و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به وضعیت بارندگی های پیش رو مکان هایی برای اسکان اضطراری مسافران پیش بینی شود.
وی ابراز داشت: تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج و دیگر اقلام در این مدت برای رفاه حال مسافران و گردشگران به جد در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پزشکان متخصص و کادر درمانی در این ایام کشیک های شبانه روزی داشته باشند تا در این باره شاهد کوتاهی و اتفاق ناگواری نباشیم.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 50 درصد بیمارستان ها و درمانگاه های بخش خصوصی مکلف اند که در این ایام به مردم استان خدمت رسانی کنند.
جلال پوران فرد بیان کرد: لیست تمامی پزشکان و دیگر عوامل کشیک در این ایام به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مشکلی از نظر تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم و مسافران در این ایام وجود نخواهد داشت.
الیاس تاج الدینی ابراز داشت: اسفند سال جاری بیش از 540 هزار قطعه جوجه ریزی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که در ایام نوروز وارد بازار می شوند.
وی با اشاره به مصوبات ستاد تنظیم بازار استان خواهان جلوگیری از هر گونه قاچاق دام زنده از کهگیلویه و بویراحمد به دیگر استان ها شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جشن های مختلفی در تعطیلات امسال در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهای یاسوج، دهدشت و دوگنبدان و دیگر شهرهای استان برگزار می شود.
محمود باقری افزود: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نمایشگاه های مختلفی از سوغات محلی و صنایع دستی در ورودی های شهرهای این استان و برخی مناطق گردشگری دایر می شود.
در این جشن ها نحوه شادی های سنتی، آیین ها، آداب، رسوم و موسیقی محلی در هر منطقه بازسازی می شود که این امر نقش مهمی در آشنایی گردشگران با آداب و رسوم مقاصد گردشگری دارد.
وی از برنامه ریزی برای برگزاری جشن های نوروزگاه در شهرستان های گچساران، بویراحمد، دنا و دیگر شهرهای استان در روزهای تعطیلات نوروزی خبر داد.
باقری بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد 300 جاذبه گردشگری دارد که 50 نقطه آن دارای زیرساخت های گردشگری است.
در مجموع به نظر می رسد اگرچه گردشگری نوروزی مانند هر پدیده اجتماعی پیامدهای مثبت و منفی کوتاه مدت بلند مدتی دارد اما با بهره برداری اصولی از صنعت گردشگری می توان پیامدهای منفی آن را در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که ظرفیت های زیادی در این زمینه دارد کاهش داد.
فرهنگسازی در زمینه جلوگیری از تخریب محیط زیست توسط گردشگران، روستاییان و افراد محلی؛ حفظ منابع گردشگری طبیعی و انسانی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در زمینه حفظ محیط زیست از جمله این راهکارهاست که توسط کارشناسان ارائه می شود.
برقراری نظم و انضباط عمومی در مراکز تفریحی و گردشگری استان به ویژه در تعطیلات نوروزی، معرفی گردشگری به عنوان یک صنعت و گسترش آن در جوامع محلی از دیگر راهکار هاست.
گسترش خدمات دولتی در زمینه امور زیربنایی مانند راه، آب، برق و بهداشتی، تعریض راه های کوهستانی استان و ایمن کردن راه های آسفالته ای که به مراکز گردشگری مهم ختم می شود نیز می تواند در این زمینه موثر واقع شود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز ، مکانی مناسب برای سفرهای نوروزی است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.