به گزارش ایرنا، آثار تاریخی و اماکن زیارتی ، پوشش گیاهی متنوع ، آب و هوای معتدل ،جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبای بهمئی، این شهرستان را به عنوان مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران نوروزی تبدیل کرده است.
شهرستان بهمئی به جز در مشرق که با شهرستان کهگیلویه در استان هم مرز است در شمال با باغملک ، در جنوب با بهبهان ، در غرب با رامهرمز و در جنوب غربی با امیدیه و آغاجاری در استان خوزستان هم مرز است .
همجواری شهرستان بهمئی با جلگه خوزستان از یک سو و امتداد رشته های فرعی زاگرس از سوی دیگر گذشته از ایجاد شرایط متنوع اقلیمی در این شهرستان کوچک موجب ایجاد منابع عظیم زیرزمینی و شرایط محیطی و آب و هوایی متنوع شده است.
تنگ سولک با سنگ نوشته های دوره الیمایی (اشکانی) ، تنگ ماغر با پوشش گیاهی و آب و هوای دلپذیر، دریاچه برم الوان با طبیعتی زیبا و بارگاه زیارتی امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم (ع) و امامزاده بابا احمد(ع) با معماری کم نظیر ، بخشی از نقاط دیدنی و گردشگر پذیر بهمئی است.
تنگ معروف سولک که به معنی محل سروهای کوچک است به دلیل پنج سنگ نوشته منقوش ، راه اسب رو، سنگفرش قدیمی، کنده کاری های دل کوه و سروهای زرین منحصر به فرد، چشمه گوردک منسوب به گودرز پهلوان افسانه ای ایران با آب و هوایی دلپذیر و خنک معروف است.
گرچه تنگ سولک بهمئی از منظر باستانشناسان و گردشگران ایرانی آنگونه که شایسته است شناخته نشده ولی نقوش و سنگ نوشته های آن ثبت ملی شده و درشرف ثبت جهانی است.
صاحب منصبان و باستان شناسان شهیری از جمله بارن دوبد دبیر اول سفارت روسیه در دوره محمد شاه قاجار ، میرزا حسن فسایی مولف فارسنامه ناصری و بسیاری دیگر از تاریخ شناسان معروف جهان از این آثار دیدن کرده و گزارشهایی از انها نوشته اند.
قلعه نادر در شمال غربی شهر لیکک واقع شده و در قدیم دژی نظامی محسوب می شد.
اطراف این قلعه توسط کوههای مرتفع و تپه های کوچک محصور است و فقط یک یا دو راه برای عبور وجود دارد.
این قلعه دارای هشت بخش می باشد که طبقه اصلی آن در بالای بخش هشتم با ساختمان هایی از گچ برای مقامات و فرماندهان ساخته شده است که پی ها و آثار آن هم اکنون وجود دارد و عرض دیوارهای آن به یک و نیم تا دومتر می رسد .
در طبقات پایین تر حوض های آب ،محل استراحت نگهبانان و اسب هایشان و نیز فبرستان وجود دارد.
پایین قلعه چشمه آب گازاران قرار دارد .
این قلعه مورد استفاده داعیان فرقه اسماعیلی قرار می گرفته است.
در دوران وزارت جنگ و نخست وزیری رضا خان این قلعه پناه گاه یکی از شورشیان مخالف وی بود.
قلعه نادر در استانه فصل بهار طبیعت بسیار زیبایی و می توان با ایجاد پارک و امکانات گردشگری ،صنعت جهانگردی و توریستی را در آن توسعه داد.
در شهرستان بهمئی آرامگاه دهها تن از فرزندان امامان معصوم قرار دارد و هرساله پذیرای زائران زیادی از نقاط مختلف کشور است.
بقعه امامزاده بابا احمد(ع) با گنبد زیبای پلکانی شکل در 15 کیلومتری شهر لیکک و در روستای بابا احمد واقع است.
به لحاظ معماری این بقعه بنایی است چهارضلعی که در حدود 21/15 متر طول و 07/14 متر عرض و 9 متر ارتفاع دارد و با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است.
قدمت بنای این امامزاده به دوره سلجوقی می رسد و گنبد بزرگ و دو طبقه بودن طاقچه های این بنا از ویژگی های آن محسوب می شود.
این بقعه در تاریخ 1382 در فهرست آثار ملی ثبت گردید و شجره نامه امامزاده بابا احمد(ع)طبق اقوال روستائیان و اعتقادات منطقه ای منسوب به امام موسی ابن جعفر(ع) می باشد.
اکنون کنار امامزاده طوایفی از مشایخ که به گفته خود، از خدمتگزاران امامزاده بوده اند ، زندگی می کنند و کارهای مرمت بنا را در طول دوران انجام داده اند.
بقعه امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم (ع) در تنگ منیزور جنب روستای منیزور حدود 40 کیلومتری شهر لیکک واقع شده است .
این بنا به صورت دوبقعه متصل به هم با معماری زیبا و با دوگنبد جدا از هم ساخته شده است.
به استناد اقوال معمرین محلی این دو بقعه متعلق به سید ابراهیم و سید اسدالله (ع) جد سادات منیزوری است که در گویش محلی دو سید الله می گویند.
اعقاب و احفاد این دو امامزاده خود را از سلاله امام موسی(ع) ابن جعفر (ع)می دانند.
بقاع متبرک این دو امامزاده هر هفته به خصوص در تابستان پذیرای زائران زیادی است که به شوق زیارت رنج سفر را با رضایت خاطر بر خود هموار می کنند.
وجود آب گوارای دائمی ، باغ های مرکبات، آب و هوای مطلوب ، راه آسفالته و مراکز اقامتی با همه امکانات رفاهی از مزایای این مکان زیارتی و گردشگری است.
دریاچه برم الوان بهمئی با طبیعت زیبا و سبرسبز، چون نگینی مفرح در جنوب ایران به پیشواز گردشگران نوروزی رفته است .
وجود درختچه ها و درختان طبیعی از جمله بادام کوهی و بلوط بر روی تپه های اطراف ، آب و هوای مطبوع و چشم انداز بدیع ، زیبایی منحصر به فردی به این دریاچه بخشیده است.
دریاچه برم الوان علاوه برچشم انداز سیاحتی دارای گونه ماهی کپور است و ماهیگیری در این دریاچه برتنوع لذت سفر به محدوده آن می افزاید .
ویژگی های طبیعی دریاچه برم الوان هرساله گردشگران زیادی را بویژه در فصل بهار روانه این تفرجگاه می کند که برای تنوع سفر میهمانان چند فروند قایق از نوع پدالی برای تفریح گردشگران راه اندازی شده است.
برای خدمات رسانی و رفاه حال گردشگران با ساخت کمپینگ اقامتی برم الوان، امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی فراهم شده است.
دریاچه برم الوان در فاصله 40 کیلومتری از شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی، در بخش سرآسیاب یوسفی واقع شده است و حداقل عمق آن 12 متر و حداکثر 30 متر با ارتفاع یکهزارو 100 متر از سطح آبهای آزاد قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهمئی گفت: امکانات رفاهی و بهداشتی برای مسافران و گردشگران نوروزی در نقاط مختلف شهرستان فراهم شده است.
مجتبی صلاحی نژاد افزود: در منطقه تفریحی دریاچه برم الوان کمپینگ اقامتی، سرویس های بهداشتی و قایق برای استفاده گردشگران آماده شده است.
وی بیان کرد: منطقه خوش آب و هوای سولک با تامین روشنایی در شب، غذاخوری سنتی و امکانات بهداشتی آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.
صلاحی نژاد عنوان کرد: تنگ ماغر با داشتن پوشش گیاهی و آثار تاریخی سنگ نوشته یکی از دیدنی های این شهرستان است.
وی قلعه های حکومتی خوانین در شهر لیکک، بافت تاریخی روستای کارند در 30 کیلومتری شمال غرب لیکک را از ظرفیت های گردشگری بهمئی ذکر کرد.
شهرستان بهمئی با جمعیتی حدود 38 هزار نفر به مرکزیت شهر لیکک در فاصله 300 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.