به گزارش ایرنا، تاکنون حجم قابل توجهی سرمایه گذاری از سوی دولت در قالب طرح های عمرانی و اقتصادی در استان انجام شده اما به نظر می رسد جذب سرمایه گذاری نیازمند پیش بینی مشوق های ویژه و ایجاد زیرساخت های لازم از جمله راه، اتصال به شبکه ریلی و دادن مشوق های ویژه لازم است.
هرچند در سال های گذشته گام های خوبی برای بهبود راه های ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده اما متصل شدن این استان به شبکه ریلی کشور نیازمند تلاش ویژه توسط مسئولان اجرایی استان است .
سال هاست از اتصال یاسوج مرکز استان به شبکه ریلی از مسیر اصفهان به شیراز صحبت می شود اما تاکنون در مورد قطعیت اجرای شبکه ریلی استان توسط مسئولان اظهار نظر نمی شود.
از سویی ایجاد شبکه راه های چنط خطه برای اتصال استان به استان های برخوردار ، بنادر جنوبی و سهولت در سرمایه گذاری در استان در اول راه خود قرار دارد و می طلبد یک تلاش ویژه برای اتمام طرح های راه سازی در کوتاه مدت صورت گیرد.
استان کمتر از 150 کیلومتر بزرگراه دارد و برخی سرمایه گذاران کمبود جاده های ایمن را از دلایل سرازیر نشدن سرمایه به این منطقه می دانند.
براساس آمار موجود ، در حالی که 90 درصد حمل و نقل کالا و مسافر کشور با جاده انجام می شود اما 99درصد حمل و نقل بار و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد با جاده انجام می شود.

**ظرفیت های قابل بهره برداری
قرار داشتن کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی بنادر جنوبی و استان های مرکزی مانند اصفهان فرصتی ناب برای برای دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی است.
با وجود قرار داشتن بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا(ع) و داشتن صدها جاذبه فرهنگی و گردشگری اما حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این مناطق کمرنگ است.
وجود 280 جاذبه گردشگری، حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار جنگل و مرتع، 270 هزار هکتار زمین کشاورزی، جای گرفتن 10درصد روان آب های کشور در کهگیلویه و بویراحمد که زمینه ساز توسعه صنعت شیلات است از ظرفیت های این استان برای سرمایه گذاری است.

** جای خالی مشوق های ویژه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با وجود اقدام های گسترده در حوزه تولید، اشتغال، صنعت، صادرات و سرمایه گذاری این استان در سال های اخیر هنوز فاصله آن با دیگر استان های کشور چشمگیر است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: مشوق های سرمایه گذاری لحاظ شده در کهگیلویه و بویراحمد تفاوت چندانی با مناطق برخوردار کشور ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این در حالی است که تحقق ایجاد مشوق های ویژه منجر به ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران و رونق هر چه بیشتر سرمایه گذاری در استان می شود.
وی ابراز داشت:این استان در حوزه تولید، اشتغال، صنعت، صادرات و سرمایه گذاری نیازمند کار و تلاش بیشتر و حمایت همه جانبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

** بدهی دولت به بخش خصوصی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد از بدهی 14 هزار میلیارد ریالی دولت به بخش خصوصی در استان خبر داد.
غضنفر آرام افزود: از این میزان پنج هزار و 20میلیارد ریال مربوط به پیمانکاران است.
وی ادامه داد: در سر رسید 24 بهمن ماه یک هزار و 270 میلیارد ریال اسناد خزانه به بخش خصوصی پرداخت شده و 300 میلیارد ریال تهاتر بانکی و 100 میلیارد ریال تهاتر مالیاتی نیز محقق شده است.
آرام با یادآوری اینکه بخش خصوصی به عنوان بازوان توانمند دولت در بخش های مختلف محسوب می شود، بر تلاش و اعمال اقدامات لازم برای رفع مشکلات این حوزه تاکید کرد.

** اتصال به شبکه ریلی در انتظار جذب اعتبار
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتصال یاسوج مرکز استان به شبکه ریلی کشور به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با تزریق سالانه 200 تا 300 میلیارد ریال اعتبار اجرای این طرح سال ها طول خواهد کشید.
عزیز فیلی اظهار داشت: دولت در یک چشم انداز 10 ساله به منظور کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی و کم کردن مصرف سوخت توجه خاصی به حمل و نقل ریلی دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان کرد: اتصال یاسوج به شبکه ریلی در حال حاضر جز اولویت های کشور نیست و برای پیشرفت سریع تر این طرح باید منابع مالی بیشتری حدود 1500 تا 2000میلیارد ریال در سال جذب شود.
فیلی با اشاره به اینکه در برنامه دولت ، مراکز استان ها از طریق خطوط ریلی به هم وصل خواهند شد، عنوان کرد: اتصال گچساران به خوزستان مسیر مطالعاتی دیگری در استان است که در حال حاضر این طرح در مرحله امکان سنجی اولیه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ابراز داشت: در زمینه حمل و نقل هوایی 2 فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان وجود دارد که می تواند به حمل و نقل آسان سرمایه گذاران کمک کند.

** گیاهان دارویی و پرورش ماهیان خاویاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که گیاهان دارویی و تولید ماهیان خاوریاری و زینتی از ظرفیت های مهم اقتصادی نیازمند توسعه در این استان است که در صورت جذب سرمایه گذار می تواند زمینه هزاران شغل را ایجاد کند.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: هم اکنون کشت گیاهان دارویی تنها در 230 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی در مورد تولید ماهیان خاوریاری و زینتی نیز گفت: تعداد واحدهای بهره برداری این بخش بسیار محدود است در حالیکه زیرساخت های مورد نیاز مانند منابع آبی در استان وجود دارد.
تاج الدینی طولانی بودن دوره بهره برداری را از دلایل استقبال ضعیف سرمایه گذاران در این بخش ذکر کرد.

**راهبردهای در دست اجرا
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شتاب بخشی به طرح های اقتصاد مقاومتی ،راهبرد دولت برای توسعه اقتصادی این استان است.
علی محمد احمدی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 700 طرح عمرانی در حال اجرا دارد که 33 مورد از این پروژه ها به دلیل داشتن اهمیت و تأثیرگذاری بیشتر به عنوان طرح های اقتصاد مقاومتی انتخاب شده اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تلاش می شود که این طرح ها تا هفته دولت سال 1398 تکمیل و به بهره برداری برسند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا جایی که قانون فرصت داده، باید از تمامی ظرفیت های قانونی برای حمایت از بخش خصوصی استفاده شود و بانک ها نیز باید با هدفگذاری صحیح، سقف تهاتر را در استان بالا ببرند.
احمدی ادامه داد: تهاترهای بانکی ، مالیاتی و واگذاری طرح ها به بخش خصوصی از جمله ظرفیت هایی است که دولت برای تسهیل در روند فعالیت پیمانکاران پیش بینی کرده و تاکنون از این ظرفیت ها استفاده مناسبی شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اسناد خزانه و تهاتر دو ظرفیت مناسب برای رفع مشکلات بخش خصوصی است، تصریح کرد: همه باید برای تحقق هدفگذاری های مصوبات و آیین نامه های این 2 حوزه تلاش کنند.

** ظرفیت های نو با نیاز به سرمایه گذاری اندک
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدگفت: استفاده از فضای مجازی رویکرد این سازمان برای بهره وری بهتر صنعت گردشگری و جذب سرمایه گذاران است.
محمود باقری ادامه داد: فضای مجازی ارزان ترین و سریع ترین راهکار در بخش گردشگری است که می تواند انتظارات مسافران برای رفاه و مردم جهت ایجاد شغل را تحقق باشد.
وی تصریح کرد: 12 استارتاپ در حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است و یکی از این استارتاپ ها بحث غذا و فودلاین ها است.
باقری افزود: زنان خانه دار می توانند عضو این مجموعه شوند و با تهیه غذا یک کسب و کار برای خود ایجاد کنند.

**وضعیت صادرات
مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد گفت: 780 تن کالا با 2 میلیون و 975 هزار و 292 دلار از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه از طریق گمرک این استان صادر شده است.
بهنام احمدی اظهار داشت: این میزان کالا از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای آلمان، سوئیس، عراق، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و افغانستان صادر شده است.
احمدی بیان کرد: عمده‌ترین کالاهای صادر شده از استان در این مدت شامل عصاره زعفران، پودر و عصاره شیرین بیان، موکت، درختچه گل رز و لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع محصولات پروتئینی بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت ،دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.