به گزارش ایرنا امروزه گردشگری و مشاهده زیبایی های طبیعت، بخش مهمی از فعالیت های شرکت های جهانگردی را در دنیا دارد و جهانگردان برای لذت بردن از زیبایی های طبیعی و جلوه های حیرت انگیز خلقت به کوهستان ها، رشته کوه ها، جنگل ها، دره های عمیق، صخره ها، دشت ها و بیابان ها سفر می کنند.
این گرایش قوی و تمایل خاص بـه بهره مندی از طبیعت، اکوتوریسم یا طبیعت گردی نام دارد و براساس نظر کارشناسان، کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت هایی در این بخش دارد که هنوز استفاده چندانی از آن نشده است.
نظر کارشناسان درباره طبیعت گردی و امکان توسعه این صنعت در استان چیست؟ آیا پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است و آیا می توان به این صنعت در توسعه استان امیدوار بود؟
**وضعیت کنونی طبیعت گردی در کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مسئولان و برخی کارشناسان بخش عمده گردشگران امروزه کهگیلویه و بویراحمد را طبیعت گردان تشکیل می دهند.
براساس آمارهای رسمی سالانه سه میلیون گردشگر از کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کنند که بخش عمده آنان طبیعت گردان هستند.
بخش عمده این گردشگران در تعطیلات نوروز از استان دیدن می کنند که طبیعت بخش عمده استان بویژه در بخش گرمسیری سرسبز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
محمود باقری اظهار داشت: در این مدت یک میلیون و 80 هزار نفر نیز در در مدارس ، هتل ها، پارک ها، کمپ های گردشگری و سایر اماکن اقامتی در سطح استان اسکان داده شدند.

**تعداد گردشگران نوروزی 30 درصد افزایش می یابد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی می شود شمار گردشگران ورودی به استان در ایام نوروز 98 بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یابد.
عزیز فیلی اظهار داشت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین 97 از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
وی افزود: دستگاه های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر این استان در ایام نوروز امسال برای رفاه حال گردشگران و خدمات رسانی لازم به آنان وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
فیلی با اشاره به ظرفیت های متعدد گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی،بیان کرد: شکوفایی هر چه بیشتر این قابلیت ها مستلزم تلاش و برنامه ریزی متولیان امر است.
وی عنوان کرد: با هدف افزایش تعداد روزهای اقامت مؤثر گردشگران و مسافران در کهگیلویه و بویراحمد، باید امکانات مورد نیاز تأمین و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به وضعیت بارندگی های پیش رو مکان هایی برای اسکان اضطراری مسافران پیش بینی شود.

41 طرح گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 41 طرح عمرانی مربوط به زیرساخت های گردشگری در این استان در دست اجراست که با بهره برداری از این پروژه ها زمینه جذب گردشگران بیشتری در این خطه فراهم خواهد شد.
محمود باقری اظهار داشت: اردوگاه های گردشگری در باغ فردوس گچساران، رود رونه باشت، تنگ ماغر بهمئی، پارک آبی و هتل چهار ستاره یاسوج از جمله طرح های گردشگری در دست احداث کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با مشارکت بخش خصوصی از سال ۹۲ تاکنون یکهزار و 700 میلیارد ریال طرح گردشگری در قالب هتل، هتل آپارتمان، رستوران‌ سنتی، بوم گردی‌ها و اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی در استان سرمایه گذاری شده است.

** ظرفیت های طبیعت گردی در کهگیلویه و بویراحمد
سیاوش شایان؛ استاد دانشگاه که پژوهشی در زمینه طبیعت گردی کهگیلویـه و بویراحمـد انجام داده است معتقد است که این استان، برای گردشگری متمرکز و گسترده، نواحی مستعدی دارد و به ویژه برای کاربری گردشگری گسترده از تـوان بالایی برخوردار است.
به باور وی استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود مساحت اندک، دارای دو نوع آب و هوای متفاوت است که این استان را بـه دو بخـش گرمسیری و سردسیری تقسیم کـرده اســت.
شهرستان های بویراحمد و دنا در بخــش سردسیری و شهرستان های کهگیلویه و گچساران در بخـش گرمسیری قرار دارند.

** کدام شهرستان ها برای طبیعت گردی مناسب ترند؟
براساس تحقیقی که شایان انجام داده است شهرستان های بویراحمد و دنا برای تفرج تابستانه و شهرستان های گچساران و کهگیلویه، برای تفرج زمستانه مناسب هستند.
همچنین هر کدام از شهرستان های استان به لحاظ میزان برخورداری از زیرساخت های توسعه توریسم مورد بررسی قرار گرفتند که براساس آن شهرستان های دنا و گچساران برای ارائه خدمات و پشتیبانی گردشگری، توانمندی بیشتری دارند.
کهگیلویه و بویراحمد، در 6 ماه اول سال بـرای توسعه اکوتوریسم (تفرج تابستانه ) ظرفیت بالایی دارد. شهرسـتان های کهگیلویـه و گچساران، همچون شهرستانهای بویراحمد و دنا درصد بالایی از نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم، را به خود اختصاص داده انـد.
طبق اطلاعات ارائـه شـده شایان، ایستگاه سینوپتیک گچساران (ایستگاه معرف شهرستان های گچساران و کهگیلویه )، در 6 ماهه اول سال به لحاظ زیست اقلیم، نه تنها وضعیت مساعدی ندارد، بلکه در این موقع از سال بر این منطقه ، شرایط بسیار بدی حاکم است .
در واقع می توان نتیجه گرفت کـه در ایـن موقع از سال، در شهرستان های گچساران و کهگیلویه، شرایط برای گردشگری بـه هیچ وجـه مـساعد نیست.
به گفته شایان نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم استان در 6 ماه اول سـال، در بخش های شمال شرقی و شمالی استان در محدوده شهرستان های بویراحمد و دنا و شمال شهرستان کهگیلویه در مجاورت شهرستان بویراحمد، قرار دارد .
طبق یافته های اقلیم آسایش نیز شهرستان های بویراحمد و دنا در فصل بهار و تابستان، آب و هوای مساعدی دارند .
براساس پژوهش های این محقق شهرستان های گچساران و کهگیلویه، در ماه های سرد سـال بـه لحاظ اقلیم آسایش وضعیت بسیار مساعدی دارند و در واقع ، عامل محدود کننده اقلیم در فصل گرم سال، در فصل های پاییز و زمستان، نه تنها محدودیت خود را از دست داده ، بلکه بـه عامل تسهیل کننده برای کاربری گردشگری تبـدیل شـده اسـت .
از نظر این محققان با توجه به اینکه شهرستان های گچساران و کهگیلویه، نواحی وسیعی برای توسعه اکوتوریسم دارند، می توان گفت که در فصل های پاییز و زمستان که عامـل محدود کننـده اقلیم به عامل تسهیل کننده برای گردشگری تبدیل شده، این نواحی برای کاربری اکوتوریسم، بسیار مساعدند.
عکس این نکته برای شهرستان های بویراحمد و دنا صادق است. در این 2 شهرستان، عامـل تـسهیل کننـده اقلـیم در فصل بهار و تابستان، در فصل های سرد سال به عنوان یک عامل محدود کننده عمل می کند؛ چـرا که شهرستان های بویراحمد و دنا در فصل پاییز و زمستان، بـه لحاظ زیست اقلیم نامساعد هستند و اقلیم سرد و خشن این مناطق، در امر گردشگری محدودیت ایجاد مـی کنـد .
در واقع در فصل سرد سال، عامـل خشن اقلیمی باعـث مـی شـود کـه نواحی مستعد شهرستان های بویراحمد و دنا، قابلیت خود را برای کاربری تفرج از دست بدهند .
براساس پژوهش شایان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ عوامل محیطی، استعداد لازم را بـرای توسعه اکوتوریسم دارد و تنوع اقلیمی آن باعـث شـده کـه توانمنـدی لازم را برای توسعه اکوتوریسم در تمام طول سال داشته باشد .
بخش های شمال و شمال شرقی استان در محدوده شهرستان های بویراحمد و دنا، و بخشهای شمالی شهرستان کهگیلویه برای تفرج تابستانه و قسمت های جنوب و جنوب غرب (شهرستان گچساران و بخشهای مرکزی و جنوب شهرستان های کهگیلویه) برای تفرج زمستانه مساعد است.
شهرسـتان های بویراحمـد، کهگیلویـه، دنـا و گچـساران بـه ترتیب بیشترین درصد نواحی مستعد اکوتوریسم گسترده طبقه دو را دارند ؛ اما به لحاظ توانمندی در ارائه خدمات گردشگری، شهرستان دنـا اول، گچساران دوم، بویراحمد سوم و کهگیلویه چهارم است که باز هم مطابقت چندانی بین توزیع نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم گسترده با توزیع زیرساخت های توسعه توریسم وجود ندارد.

** تاثیر عوامل مختلف در توسعه اکوتوریسم کهگیلویه و بویراحمد
یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی نیز درباره نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در کهگیلویه و بویراحمد تحقیق کرده و معتقد است که امکانات اقامتی، تسهیلات، شبکه ارتباطی برونی و نحوه برخورد مردم در جذب گردشگر تأثیر مثبت داشته است و برعکس ناآشنایی مردم در برخورد با گردشگران و شبکه ارتباطی درون منطقه رابطه معناداری ندارد.
علی عسکر وحیدی راد عنوان می کند: بین جذب گردشگران و صنایع دستی و دسترسی آسان رابطه ای وجود ندارد اما برعکس عوامل طبیعی به غیر از ارتفاعات ارتباط معناداری را با جذب گردشگران به این منطقه داشته است.

** چالش‌های توسعه‌ گردشگری روستایی کهگیلویه و بویراحمد
یک کارشناس توسعه روستایی معتقد است که موانع سازمانی، اجتماعی، رفاهی، فرهنگی، ارتباطی، مردمی و اقتصادی هشت مانع توسعه ی گردشگری روستایی در منطقه ی دنا هستند.
مصطفی احمدوند عنوان می کند که باید در بُعد سازمانی، ایستگاه ها یا واحدهای خصوصی گردشگری در روستاهای هدف ایجاد شود، تا ضمن راهنمایی، به سازماندهی، اطلاع رسانی، نصب و تجهیز تابلوهای راهنما همت گماشته شود.
به باور وی در بُعد اجتماعی نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی و جشنواره های گردشگری جامعه میزبان را آماده پذیرش گردشگران کنند.
احمدوند معتقد است: برای توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه دنا علاوه بر اینها باید از سیاست های حمایتی و تشویقی بهره گیری شود. به همین دلیل خدمات رسانی بهینه در زمینه امور زیربنایی نظیر راه های ارتباطی، آب، برق و تأسیسات ورزشی و بهداشتی نیز می تواند مؤثر واقع شود.

** آمایش منطقه ای جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر توانهای اکوتوریسم
کارشناس برنامه ریزی شهری معتقد است گردشگری موتور محرکه رشد و توسعه به ویژه در کشورهای در حال توسعه است و اغلب به عنوان وسیله ای به منظور توسعه اقتصادی مناطق در نظر گرفته می شود.
اعظم صفرآبادی عنوان می کند: توسعه گردشگری در یک منطقه همواره متاثر از توان ها و قابلیت های محلی است. بنابراین، در جوامع علاقه مند به توسعه گردشگری برای دستیابی به پایداری گردشگری، سنجش توان های محیطی از یک سو و انتخاب گونه مناسب گردشگری از اهمیت ویژه در آمایش سرزمین برخوردار است.
به گفته وی از میان 153 روستای انتخاب شده دارای بیش از 100 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد این مناطق از توان های طبیعی و اکوتوریستی متعدد و متنوعی در زمینه توسعه گردشگری برخوردار هستند اما توزیع خدمات و تأسیسات در کانون های جاذب روستایی نامتعادل است.
صفرآبادی معتقد است: از مجموع 153 روستای نمونه تعداد 62 روستا در سطح نقطه گردشگری قرار گرفته اند و 50 روستا در سطح مرکز گردشگری قـرار دارنـد.
به باور وی داده های مربوط بـه توان های طبیعت گردی در روستاهای مـورد مطالعـه حاکی از قابلیت های بالای روستاهای مذکور است بـا این حال در دسترس نبودن زیرسـاخت های مناسـب باعث قرار گرفتن این روستاها در سطح مرکز و نقطه گردشگری شده است و 112 روسـتای نمونه از زیرساخت های مناسب برای توسعه اکوتوریسم برخوردار نیستند.
براساس پژوهش های این محقق در بین شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد بــا 10 و 9 قطب گردشگری رتبه اول و دوم از نظر سطح بندی جاذبه های گردشگری و زیرساختی را دارا هستند و چنانچه زمینه سازی بـرای جـذب گردشگران روستایی و اکوتوریسم در ایـن مناطق انجـام شـود بـا توجـه بـه بهـره منـد بـودن از زیرساخت های لازم آسیب پذیری کمتری از سوی گردشگران به محیط های طبیعی و انسانی این منـاطق وارد خواهد شد.
به باور وی با توجه به توان های طبیعی و انسانی بــالا امکان معرفی گونه های مختلف گردشگری فرهنگی، قومی، عشایری، شیوه معیشت و گذران زندگی، آداب و رسوم و سبک پوشاک و البسه زنان و مردان، غذا و نوشیدنی های سنتی، گیاهان دارویی، آیین رفتاری مـی تـوان برای گردشگران داخلی و خارجی در طول سال و نیز با تاکید بر فصول خاص جـاذبه ایجاد کرد.
صفرآبادی عنوان می کند: در فصل های بهار و تابستان گردشگری ییلاق در شهرستان بویراحمد و در پاییز و زمستان گردشـگری قشـلاقی در شهرسـتان کهگیلویـه می توان بـرای علاقه مندان برنامه ریزی کرد.

** اثرات توانمندسازی نیروی انسانی در توسعه صنعت گردشگری
یک کارشناس برنامه ریزی عنوان می کند: گردشگری هم در سطح بین المللی و هم در سطح ملی و داخلی می تواند منجر به رشد یک کشور شود و بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و توسعه در جوامع مختلف پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها علاوه بر زیرساخت های مناسب و پتانسیل های گردشگری، از نهادهای تربیتی، حرفه ای و آموزشی توانمند و کارا نیز برخوردارند.
علی شمس الدینی معتقد است: چهار مولفه نیروی انسانی توانمند یعنی (مهارت و تخصص شغلی، دانش و اطلاعات شغلی، سطح نگرش و انگیزه شغلی کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، به عنوان عوامل مؤثر بر توسعە گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
به باور وی توجه به عواملی همچون مهارت و تخصص شغلی، دانش و اطلاعات شغلی، انگیزه شغلی و سایر عوامل و همچنین بهبود آنها از وضع موجود به مراحل بالاتر تاثیر مستقیمی بر قدرت و توان مدیریتی بخش گردشگری دارد، که موجب پیشرفت در این حوزه و رشد آن می شود.
شمس الدینی عنوان می کند: باید به امر توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان راهبرد توسعە گردشگری و همچنین به عنوان یکی از اساسی ترین راهکارهای کسب مزیت رقابتی در بازار رقابتی صنعت سودآور گردشگری توجه ویژه کرد.
به اعتقاد وی توانمندسازی نیروی انسانی سازمانی (به عنوان تصمیم گیران و برنامه ریزان)، می تواند به عنوان مؤثرترین راهبرد برای بقا در عرصە رقابت گردشگری و همچنین کسب مزیت رقابتی در بازارهای رقابتی صنعت گردشگری محسوب شود.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.