به گزارش ایرنا، پیشتر برخی مسئولان با دیدن امکانات رفاهی شرکت بهره برداری نفت ، گچساران را به عنوان شهرستانی غنی و توسعه یافته می شناختند اما در دولت تدبیر و امید با بازدید از بافت های فرسوده شاهد زندگی سخت و طاقت فرسای شهروندان ساکن در بافت فرسوده بودند.
با تدبیر مسئولان از سال 1393بافت های فرسوده دوگنبدان به مقصد همه مسئولان استانی و کشوری در گچساران تبدیل شد.
شهروندان ساکن در مناطق مسکونی که زندگی سخت در معابر تنگ و پلکانی در کنار کابوس آوار شدن خانه های ناایمن را تجربه کرده بودند از حضور مسئولان کشوری به همراه وکیل خود در مجلس شورای اسلامی در آن مناطق شگفت زده شده بودند.
آن روزها خواسته مردم از مسئولان جدول گذاری ، تامین فضای سبز و تعریض کوچه ها بود و هرگز فکر نمی کردند روزی خانه های آنان در بافت فرسوده شیک تر از محله های بالای شهر شود.
افزون بر این مشکلات ،مردمی که برای گریز از مشکلات گاهی به بازار مرکزی شهر می آمدند با دیدن معابر ناهموار، سایبان های ناایمن نگران تر می شدند و محل مناسبی هم نبود تا بتوانند دور هم جمع شوند و برای لحظاتی این مشکلات را به فراموشی بسپارند.
حالا کالبد بی روح بافت های فرسوده مسکونی و تجاری شهر دوگنبدان با نوسازی بازار مرکزی و واحدهای مسکونی و اجرای طرح های محرک جان تازه ای گرفته است.
اینک افزون بر دگرگونی چهره بازار مرکزی ،محل مناسبی برای برگزاری آئین های شاد و امید بخش ایجاد شده است.
شهروندان گچسارانی هرگز شادی که با هنرنمایی فرزندانشان در آئین افتتاح طرح ساماندهی خیابان بلادیان شکل گرفت را فراموش نخواهند کرد.

**نگاهی به بافت فرسوده قبل از احیا
فقر حاکم بر این مناطق به همراه افزایش پذیرش آسیب های اجتماعی از سوی ساکنان توجه مسئولان را به سوی خود جلب کرد تا جایی که تلاش برای احیای بافت های فرسوده ده ها مسئول رده بالای کشور از جمله وزیر و راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به گچساران کشاند.
معابر تنگ و پلکانی، نماهای خشتی، سنگی ، وجود خانه های مخروبه و هشدار کارشناسان به امکان بروز فاجعه انسانی برای مردم کابوس شده بود.

**آغاز احیای بافت فرسوده
به همت مسئولان گچساران به عنوان پایلوت کشوری احیای بافت فرسوده انتخاب شد.
عملیات اجرایی طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که سال 1387 تصویب شده بود چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود در 2 سال پیش عملیاتی شد.
شتاب اجرای طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان در قالب واحدهای مسکونی، تجاری، بازگشایی معابر، ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و فضای سبز این شهر را به کارگاه سازندگی تبدیل کرد.
دراین طرح نوسازی سه هزار و 700 واحد مسکونی با جمعیت 25 هزار نفر در محله های مسکونی رادک،لبنان،کیامرثی و سادات را فراهم کرد.

** خدمات انجام شده
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن خانه ها و معابر ایمن و داشتن مکانی مناسب و قابل دسترسی برای همه شهروندان از نخستین نیازهای مردم است که در گچساران با تلاش مسئولان محقق شد.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: تاکنون یکهزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان نوسازی شده و عملیات اجرایی 300 خانه دیگر در دست اجراست.
وی بیان کرد: یکهزار واحد مسکونی دیگر نیز در حال انجام مراحل اولیه مانند مجوز تخریب و طراحی است.
وی بیان کرد: پرداخت 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد کم،تخریب رایگان، جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
تاجگردون تصریح کرد: برخی از واحدهای مسکونی دارای شرایط نیز تسهیلات بلاعوض قابل توجهی از طرف نهادهای حمایت نظیر بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کردند.
وی ابراز داشت: ساماندهی خیابان شهید بلادیان شهر دوگنبدان نیز بخش دیگری از بافت های فرسوده احیا شده است.
تاجگردون اضافه کرد: متقاعد کردن کسبه بازار برای شروع انجام عملیات اجرایی دشوارترین بخش آن بود که به همت مسئولان با برگزاری جلسات متعدد محقق شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت ادامه داد: عملیات اجرا شده در این طرح شامل احداث سه هزار و 500 متر مربع راهرو سرپوشیده، هفت هزار متر مربع زیرسازی و کفسازی فضای روباز، 600 متر مکعب بتن ، 10هزار متر سنگ فرش، 550 متر کانال سرپوشیده، 6هزا رمتر پیاده راه سازی و چهار هزار و 500 متر نما سازی بوده است.
تاجگردون اعتبار مصوب این طرح را 120میلیارد ریال اعلام کرد.
وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای اجرای برنامه های فرهنگی در این خیابان ابراز امیدواری کرد: این طرح بتواند افزون بر تغییر مبلمان شهری و افزایش امنیت مردم در افزایش روحیه مردم نیز اثرگذار باشد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اهمیت بازآفرینی شهر در نشاط و امیدآفرینی بین شهروندان از برنامه ریزی برای ساماندهی چند خیابان مهم شهر دوگنبدان خبر داد.

** دیدگاه های استاندار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح ساماندهی خیابان بلادیان نمونه ای موفق از بازآفرینی شهری است که نقش مهمی در افزایش نشاط در مردم دارد.
علی محمد احمدی افزود: زیبا بودن ظاهر بازار افزون بر افزایش درآمد کسبه، در رفاه حال مردم اثرگذار است.
وی بیان کرد: بازار افزون بر کارکرد اقتصادی از نظر فرهنگی و اجتماعی بر زندگی مردم اثرگذار است.
عملیات اجرایی طرح ساماندهی خیابان شهید بلادیان در شهریور 1396 آغاز شد.

** دیگر طرح های محرک در مناطق بافت فرسوده
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت: 95 درصد از معابر خیابان کیامرثی (رینگ) معادل یکهزار و 450 متر تاکنون بازگشایی شده که تکمیل این طرح نقش مهمی در تردد ساکنان دارد.
روح الله عمادی این طرح در قالب بازگشایی رینگ معابر به عرض 20 متر و طول یکهزار و 600 متر از کیامرثی تا محله سادات اجرا می شود.
عمادی اظهار داشت: اعتبار این طرح 130 میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: 193 واحد مسکونی در مسیر عملیاتی این طرح قرار دارد که بخش عمده خانه ها خریداری و تخریب شده است.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: 6 طرح عمرانی در محله‌های دارای بافت فرسوده رادک، سادات و پربالی پیش بینی شده است.
عمادی افزود: پارک محله‌ای، پل بتنی برای اتصال محله‌های مسکونی پربالی و محله سادات، پایگاه سلامت و یک مرکز فرهنگی هم اکنون در حال مطالعه است.
وی بیان کرد: احداث طرح‌های کتابخانه و مدرسه در محله رادک تأمین اعتبار و زمین مورد نیاز آنها نیز تأمین شده است و عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز می‌شود.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان همچنین از اجرای یک هزار و 500 متر مربع سنگ فرش، 150 متر جدول و 300 متر مربع پیاده روسازی در محله سادات شهر دوگنبدان خبر داد و افزود: این طرح با سه میلیارد ریال انجام شده است.

** برنامه ریزی برای بافت های فرسوده آینده
معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 13 منطقه بافت فرسوده در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت در این استان احیا می شود که چهار محله آن در شهر دوگنبدان است.
نوید موسوی افزود: نوسازی یکهزار و 815 واحد مسکونی و اداری در این طرح انجام می شود.
معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای هر واحد مسکونی محلات از پیش تعیین شده 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 9 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله اعطاء می شود.
موسوی بیان کرد: دستگاه های اجرایی می توانند زمین ها و ساختمان های فرسوده خود را برای بررسی کارشناسی اجرای طرح های رفاهی عام المنفعه بافت های فرسوده معرفی کنند.
وی گفت: براساس این طرح در صورت تایید کارشناسان برای ساختمان های اداری 400 تا 700 میلیون ریال وام پرداخت می شود.
دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با 100 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.