به گزارش ایرنا براساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، در حالی که ایران نسبت به جمعیت خود رتبه اول جهان در تصادفات رانندگی را دارد کهگیلویه و بویراحمد نیز رتبه سوم بیشترین مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را در ایران به خود اختصاص داده است.
این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

** علت تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تبدیل راه چهار خطه به دو خطه و ایجاد مقاطع قیفی شکل از جمله مهمترین عوامل تصادفات رانندگی در جاده های استان است.

** پرخطرترین محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد
محمد نصیری راد می افزاید: در 10 ماهه سال 97 کمربندی یاسوج به اصفهان به ازای هر سه کیلومتر یک کشته پرخطرترین محور مواصلاتی استان است.
وی یادآور می شود: بیشترین تلفات محور یاسوج به اصفهان در 30 کیلومتر ابتدائی جاده با سهم حدود 81 درصدی از کل تلفات این محور رخ داده است.
نصیری راد ادامه می دهد: تبدیل راه چهار خطه به دو خطه و ایجاد مقاطع قیفی شکل در مقاطعی مانند پل های تنگ سریز و تلگاه و تلفات عابران پیاده در محدوده مادوان سفلی از جمله عوامل موثر در بروز این وضعیت است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به منظور از بین رفتن مقاطع قیفی شکل در کمربندی یاسوج باید هر چه سریعتر این پل ها ساخته شده و همچنین راه چهار خطه تکمیل شود.
نصیری راد می گوید: بیشتر تلفات محور یاسوج به بابامیدان حد فاصل کیلومتر 15 تا 30 یعنی حدفاصل دشتروم تا بعد از تونل گل زردی رخ داده است.
وی می افزاید: وجود مقطع قیفی شکل پل تنگاری، تقاطع نیمه تمام سه راهی سپیدار با قوس های همراه با شیب و تونل این محدوده را حادثه خیز کرده است.
نصیری یادآور می شود: تکمیل طرح و پل مورد پیمان شرکت سما سازه زاگرس، تشدید علائم و افزایش کنترل پلیس در محور یاسوج به بابامیدان برای کاهش تصادفات ضرورت دارد.
وی ادامه می دهد: بیشتر تلفات محور گچساران به بابامیدان حدفاصل کیلومتر 30 تا 35 یعنی محدوده ماهور باشت تا شهرک صنعتی خان احمد رخ داده است.
نصیری راد می گوید: مشکل شیب و قوس های تند محور گچساران به بابامیدان با توسعه و تکمیل عملیات چهارخطه این قسمت برطرف شده است.

** بیشترین آمار تصادفات مربوط به کدام خودروهاست؟
نصیری راد می گوید: بیشتر تلفات خودروهای سواری در استان مربوط به پراید و پژو 405 به ترتیب با سهم 34 و 29 درصدی است.
به باور وی فراوانی بیشتر سواری پژو 405 و پراید به دلیل ارزان بودن و البته پایین بودن سطح ایمنی این خودروها به خصوص در مورد پراید از جمله دلایل بالا بودن تصادفات است.

** تصادفات در کمربندی یاسوج 100 درصد افزایش یافته است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تصادفات رخ داده در کمربندی یاسوج در 10 ماه گذشته سال جاری با افزایش 100 درصدی مواجه بوده است.
نصیری راد اظهار داشت: با توجه به شاخص ها متوسط رشد تردد در 10 ماه گذشته امسال میزان تردد در این محور رشد 13 درصدی داشته است.
وی تصریح کرد: همچنین 15 تن در این 15 کیلومتری (کمربندی یاسوج- دشت روم) ظرف 10 ماه گذشته قربانی شده اند.
نصیری راد یادآور شد که میزان تصادفات منجر به فوت این محور در مدت 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
وی کم عرض بودن جاده و راکد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه کاره رها کردن پروژه چهار خطه توسط پیمانکار، تعدد کاربری های کنار جاده شامل کارخانه های شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستورانها و روستاهای حاشیه کمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشکلات مربوط به رمپ های ورود و خروج این کاربری ها و یا تقاطع ها را از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در این جاده ذکر کرد.
نصیری راد اضافه کرد: همچنین راه اندازی پل سوم بشار و انتقال بخشی از ترافیک به کمربندی در محل تقاطع پل زردک، مشکل پل سنگی طاقی موجود در مسیر، سرعت و سبقت های غیرمجاز در محور کمربندی که باعث تصادفات با شدت جراحات و صدمات متعدد از دیگر عوامل دخیل در افزایش میزان تصادفات در این کمربندی است.

** واحدهای خدماتی بین راهی عامل عمده تصادفات
مدیرکل دفتر فنی کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی در سطح جاده‌های استان را یکی از عامل های عمده در بروز تصادفات و ناایمن کردن محورهای ارتباطی می داند.
هجیر افشون گفت: هم اینک بیش از 90 درصد این واحدهای خدماتی و پذیرایی بدون مجوز و کمترین نظارت در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: این واحدها و اردوگاه‌های تفریحی و خدماتی سالها بدون مجوز اقدام به ساخت‌و ساز در حاشیه جاده‌ها کرده‌اند و کمترین نظارتی برای کنترل ، شناسایی و ساماندهی آنان تاکنون انجام نشده است.
افشون اضافه کرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد باید در اسرع وقت وضعیت موجود این واحد ها را تبیین و در این راستا اقدامات مورد نظر برای ساماندهی آن ها انجام گیرد.
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود این واحدهای پذیرایی علاوه بر بروز مشکلات و خطراتی در زمینه ایمنی راه‌ها سبب تخریب منابع طبیعی و چالش‌های زیست محیطی متعددی در سطح استان شده اند.

** 42 درصد تلفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد شب ها رخ می دهد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آمار بدست آمده میزان تلفات رانندگی در هنگام نیمه شب به خصوص برای محور یاسوج به اصفهان با سهم 42 درصدی از کل تلفات لزوم کنترل و نظارت بیشتر پلیس در این زمان را می طلبد.
نصیری راد اظهار داشت: تلفات ناشی از تصادفات در استان بیشتر در روزهای ابتدایی و انتهایی هفته رخ داده است.
وی افزود: شاخص ها نشان می دهد که میزان تلفات در ایام تعطیل نسبت به ایام غیر تعطیل 25 درصد بیشتر است.
نصیری راد بیان کرد: سهم تلفات رانندگی محور یاسوج به اصفهان 20 درصد، گچساران به بابامیدان 11 درصد، یاسوج به بابامیدان 10 درصد، سه راهی سپیدار به دهدشت 9 درصد و محورهای روستایی 9 درصد است.

** تصادف علت اصلی مرگ و میر
به گفته کارشناسان، تصادفات جاده ای از جمله خطراتی است که امروزه در سراسر جهان جان انسان ها را تهدید می کند و موجب آسیب ها و خسارت های فراوانی به مردم و دولت ها می شود.
عامل اصلی مرگ و میر جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله در جهان، تصادفات ترافیکی است این عامل از بیماری های غیر قابل درمانی مانند مانند ایدز و مالاریا هم پیشی گرفته است.
یک پژوهشگر که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است می گوید: تصادفات ترافیکی و تلفات ناشی از آن بر اساس آمار به خصوص در کشورهای در حال توسعه با سرعت نگران کننده ای رو به افزایش است و این در حالی است که سرمایه گذاری ها و مطالعات انجام شده در این زمینه به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای موجود نیست.
ناصر پور معلم اضافه می کند: وضعیت تصادفات ترافیکی در کشورهای در حال توسعه بسیار بغرنج تر و پیچیده تر از کشورهای پیشرفته است.
به گفته یک کارشناس، سالانه بیش از 20 میلیون نفر در جاده های جهان و 30 هزار نفر در جاده های ایران به دلیل تصادفات و حوادث ترافیکی کشته می شوند.
اکبر هدایتی می افزاید: ایران با ثبت آمار 27 هزار کشته در سال در مقایسه با جمعیت آن به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

**عوامل موثر در سوانح رانندگی
یک پژوهشگر که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است می گوید: در بروز تصادفات عوامل گوناگونی مانند انسانی، محیطی، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارند که در این بین نقش عوامل انسانی بیش از سایر عوامل است.
محمد سلمانی معتقد است: عوامل انسانی با 54 درصد بیشترین نقش را در بروز تصادفات دارد و از بین عوامل انسانی سرعت زیاد، عجله کردن در راه رسیدن به مقصد، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب آلود بودن رانندگان، سبقت غیر مجاز و فاصله زیاد مسافت بین مبدا و مقصد و خستگی ناشی از آن نسبت به سایر عوامل نقش بیشتری دارند.

** نقش ایمنی جاده ها
امروزه مقوله ایمنی از جمله زیرساخت های لازم برای توسعه پایدار قلمداد می شود. یکی از مهمترین موارد ایمنی، ایمنی در جاده ها است و هرچه ایمنی بیشتر شود، تلفات کمتر می شود.
اکبر هدایتی می گوید: تامین امنیت جاده ای برای جلوگیری از حوادث و صدمات جاده ای به عنوان جزیی مهم از سلامت جامعه نیازمند عزم ملی، برنامه ریزی جامع و هماهنگ در بخش های مختلف دولت است. گستردگی ایمنی به گونه ای است که کلیه دستگاه ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن دخیل هستند.
وی معتقد است: در زمینه ایمنی جاده ها، متغیرهایی نظیر حجم تردد محورها، مشخصات هندسی راه، وضعیت و تعداد تقاطع ها، نوع کاربری های اطراف جاده ها، فرهنگ رانندگی مردم، قوانین و مقررات موجود، نحوه نظارت پلیس، فعالیت مناسب و تقویت ماموران پاسگاه های پلیس راه در مسیرهای پر حادثه در کاهش میزان تصادفات بسیار موثر است.
هدایتی عنوان می کند: از دیگر عوامل موثر در کاهش تصادفات نصب علائم هشداردهنده، ایجاد نور کافی در جاده ها، توسعه جاده های دوبانده، تجهیز پلیس راه به فناوریهای نوین، مدیریت کنترل سرعت در جاده ها، اهمیت و ضرورت مطالعه و کاهش مقاطع تصادف خیز و توجه به امر آموزش است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.