به گزارش ایرنا،حالا پس از سال ها کام تشنه زمین ها سیراب، دشت ها سرزنده، آب چشمه های خشکیده جاری و رودخانه های استان خروشان شده است.
براساس آمار سازمان هواشناسی میانگین بلند مدت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد که در سالهای گذشته 700 میلیمتر در سال بود با گسترده شدن دامنه خشکسالی به 528 میلیمتر در ابتدای سال آبی جاری رسید.
اینک با بارندگی های امسال در حالی که یک ماه دیگر تا بهار مانده دشت ها و کوهساران مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد سرسبز، رودخانه ها خروشان و چشمه سارهای خشکیده جاری شده است.
این استان که به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است و حدود 10 درصد آب‌های جاری کشور را در خود جای داده است در سال های خشکسالی از آسمان و زمین درگیر خشکسالی شده بود.

** خوشحالی کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بارندگی های امسال باعث خوشحالی و امیدبخش بهبود درآمد بهره برداران شده است.
الیاس تاج الدینی با اشاره به اینکه خشکسالی باعث نابودی بخش عمده ای از محصولات زراعی دیم در سال گذشته شد گفت: با بارندگی های امسال میزان تولید محصولات زراعی در این استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وی اضافه کرد: به دلیل دیم بودن 160 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از مجموع 270 هزار هکتار زمین بارش باران بر درآمد بسیاری از بهره برداران ارتباط مستقیم دارد.
تاج الدینی بیان کرد: بارندگی های امسال بر تولید و درآمد بیشتر محصولات زراعی به ویژه محصولات دامی و طیور اثرگذار است.

**جاری شدن چشمه سارها
مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشایری این استان که بر اثر خشکسالی های اخیر خشکیده یا بسیار کم آب شده بود با بارندگی های امسال پر آب شده است و برخی از مردم به شکرانه این نعمت نمازشکر به جا آورده اند.
مجید علی پور تصریح کرد: سبز شدن مراتع مناطق عشایری که منجر به حذف علوفه دستی برای دام عشایر از یک ماه پیش تاکنون شده از دیگر رهاوردهای بارندگی های مطلوب امسال برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد است که برای افزایش درآمد آنان تاثیر مستقیم دارد.
وی بیان کرد: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشایری این استان وجود دارد.

**افزایش منابع آبی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:بارندگی های امسال باعث افزایش آب سد کوثر و شاه قاسم و افزایش آب سفره های آب زیرزمینی در این استان شده است.
علی داودی مهر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول کشور در ریزش نزولات جوی است اما در سال های اخیر سایه خشکسالی بر منابع آبی آن سنگینی کرده بود.
وی افزود: با بارش‌های اخیر بیش از ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب از حجم ۵۱۲ میلیون متر مکعبی سد کوثر ذخیره سازی شد که این میزان آب ذخیره شده جوابگوی ۴ سال نیاز آبی در حوزهی سرریز است.
داودی مهر تصریح کرد: حجم آب سد کوثر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 64 درصد افزایش یافته است.
داودی مهر افزود: از ابتدای سال آبی همزمان با اول مهر تاکنون 507 میلیمتر باران در سد کوثر گزارش شده است در حالی که ایستگاه های باران سنجی آمار بارندگی در 12 ماهه سال زراعی گذشته را 210 میلیمتر نشان دادند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: بارندگی های سال آبی جدید در سد کوثر باعث بالا آمدن تراز آب این سد به میزان 22 متر شده است.
وی تاکید کرد: براثر خشکسالی در سال های اخیر 32 متر تراز سد کوثر کاهش یافت که تاکنون 22 متر آن جبران شده است.
داودی مهر عنوان کرد: بارندگی چند روز اخیر در این منطقه، 68 میلیمتر بوده و باعث بالا آمدن تراز آب سد کوثر به میزان یک و نیم متر شد که حدود 20 میلیون متر مکعب آب پشت سد، ذخیره شد.
وی اضافه کرد: از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون 45 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای پنج استان جنوبی کشور شامل فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد، 5.5 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، 23 میلیون متر مکعب برای سایر مصارف (زیست محیطی) و 1.5میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اضافه کرد: سد مخزنی کوثر از نوع بنتی وزنی است که طول تاج آن 190 متر و حجم مخزن آن 580 میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب 2.5 میلیون نفر و تامین آب کشاورزی پنج هزار و 700 هکتار از اراضی دشت لیشتر و خیرآباد و همچنین صنعت استان احداث شده است.
سد ملی کوثر در 55 کیلومتری غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

** رویش مجدد برخی گونه های مرتعی پس از چند سال
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری سبب رویش مجدد برخی از گونه های مرتعی این استان پس از چندین سال شده است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: براساس گزارش های کارشناسان این اداره کل، شب بو، شقایق وحشی، آلاله وحشی و چند گونه دیگر که تصور میشد منقرض شده است با بارندگی های مطلوب امسال در برخی مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد دوباره روییده است.
به گفته وی این گونه های ارزشمند در مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های گچساران، بهمئی و کهگیلویه مشاهده شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: افزایش پوشش گیاهان مراتع از دیگر رهاوردهای باران به ویژه در مناطق گرمسیری این استان است.
وی با اشاره به اینکه 40 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به بیابان و 100 هزار هکتار دیگر در معرض بیابان شدن است اضافه کرد: بدون شک بارش باران و افزایش پوشش گیاهی بر کند شدن روند بیابان زایی اثرگذار است.
باقری فرد با یادآوری خشکیده شدن 100 هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد بر اثر خشکسالی های پیاپی سال های اخیر بیان کرد: قطعا بارندگی های امسال بر کند شدن پیشرفت خشکیدگی درختان بلوط اثرات چشمگیر دارد.
وی تاکید کرد: با وجود این وظیفه سازمان مدیریت سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبار جنگل ها و مراتع سنگین است.

** افزایش میانگین بارش
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: میانگین بارش باران در سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تاکنون به 631 میلیمتر رسیده در حالیکه میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان 102 میلیمتر باران بود.
فرمان فرامین اضافه کرد:منطقه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر و شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، لیکک و دهدشت در این استان به دلیل بارش های بالاتر از میانگین بلند مدت از خشکسالی خارج شدند.
فرمان فرامین اظهار داشت: میزان بارش باران ابتدای سال جاری تاکنون در شهر یاسوج به 802 میلیمتر رسیده است و این شهر پس از 10 سال ترسالی را تجربه می کند.
وی میانگین بلند مدت بارندگی شهر یاسوج را 791.7 میلیمتر عنوان کرد.
فرامین ابراز داشت: امسال 709 میلیمتر باران در سی سخت باریده و این شهر نیز از خشکسالی عبور کرده است.
وی میانگین بلند مدت بارندگی در سی سخت را 675.1 میلیمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سی سخت در دهه اخیر تنها 2 سال ترسالی داشته است.
کارشناس اداره کل هواشناسی ابراز داشت: در سال زراعی جاری شهرهای دوگنبدان و لیکک پس از چهار سال و دهدشت پس از 2 سال ترسالی را تجربه می کنند.
وی میزان بارش باران از ابتدای سال جاری تاکنون را در دهدشت 649،لیکک 537،دوگنبدان 532 و امامزاده جعفر را 560 میلیمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت که در 10 سال گذشته دوگنبدان 2 بار، لیکک چهار مرتبه و دهدشت نیز چهار مرتبه ترسالی را تجربه کرده اند.
فرامین بیان کرد: میانگین بلند مدت بارندگی در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در لیکک 386.9 میلیمتر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.