به گزارش ایرنا، بارندگی های نیمه دوم سال جاری باعث شده تا طبیعت این شهرستان همچون تابلویی رنگارنگ نوازشگر روح و جان گردشگران شود.
طبیعت دوستانی که به گچساران سفر می کنند زیباترین جلوه بهار هزار رنگ بهار را همزمان با فصل زمستان تجربه می کنند.
به گزارش هواشناسی سال زراعی جاری 532 میلیمتر باران در گچساران بارید که باعث پرآب شدن چشمه سارها، رودخانه ها و طراوت بیشتر طبیعت شده است.
براساس اعلام هواشناسی گچساران ایستگاه های هواشناسی گچساران روز گذشته دمای نزدیک 17 درجه سانتیگراد در منطقه امامزاده جعفر و شهر دوگنبدان را گزارش کرده اند.
این در حالی است که دمای هوای شهرهای سی سخت و یاسوج در بامداد سه و پنج درجه زیر صفر گزارش شده است.
این روزها لطافت هوا،روییدن گل های وحشی در دشت ها و تن پوش سبز رنگ طبیعت گردشگران زیادی را به مناطق دیدنی گچساران کشانده است.
در این سرزمین رویایی گردشگران در پناه بلوط هایش که به استواری کوه های بلندش است زیبایی هایی را نظاره می کنند که شاید تنها در کارت پستال ها دیده باشند.
وجود عشایر در فصل بهار، این منطقه را به اکو موزه بزرگ طبیعت گردی کشور در پیشواز از بهار تبدیل کرده است.
اینجا آمیزه ای از انواع زیبایی های طبیعی چون سواحل رودخانه ها، جنگل های بلوط و بادام، دشت های سرسبز است.

**روستاها مقصد نخست گردشگری
روستاهای امامزاده جعفر، پاکوه، ماهور باشت و کلاغ نشین در نزدیکی جاده های ارتباطی گچساران به شیراز همچون مخملی سبز رنگ با گل های رنگارنگ جلوه هایی بدیع از رستاخیز طبیعت در زمستان است.
اینک وجود آبشارها و آب های در روستاهای موگ، رودبال و مارین با جنگل های زیبای بلوط و بادام چون بهشتی رویایی گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

** پارک های تفریحی شهر دوگنبدان
بوستان های بانوان، نفت ، لاله و بوستان شهر محلی مناسبی برای اسکان مسافران به ویژه در شب هنگام است.
** باغ فردوس
منطقه سیاحتی تفریحی باغ فردوس در مرکز شهر دوگنبدان با وسعتی به مساحت هفت هکتار، درختان سرسبز، چشمه آب شیرین دایمی با آبدهی حدود 20 لیتر در ثانیه یکی دیگر از مراکز تفریحی گردشگر پذیر این شهرستان است.
** روستای مارین ماسوله جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی عروس جاذبه های گردشگری این خطه است.
این منطقه گردشگری به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.
** سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه محلی جلوه ای از هنرمندی انسان و طبیعت است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر هر انسانی را مسحور زیبایی های خود می کند.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.
** دشت‌های سرسبز
دشتک زیبای دیل؛ قلات گناوه و آبریگون با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی است.
** گردشگری مذهبی
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
** سوغات
خوراکی هایی مانند مغز بنه یا پسته وحشی، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی،شیره انگور،گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند آویشن، پونه، بن سرخ از مهمترین سوغاتی هایی است که گردشگران می توانند با خود به عنوان رهاورد ببرند.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌ها و سبدهای حصیری از دیگر سوغاتی‌های این شهرستان است.
** آواها و نواها
صدای دلنشین لالایی زنان به گویش‌های لری و ترکی در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی چوپان ها از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به گچساران را منحصر به فرد می‌کند.
غذاهای سنتی و محلی مانند آش ماست، آش کارده، دم پخت گوشتی و دوغ‌های معطر به سبزی‌های خشک محلی از دیگر جاذبه‌های تکرار ناشدنی سفر به گچساران است.
بسیاری از طبیعت گردان با پوشیدن لباس های زنان لر و قشقایی گچساران و گرفتن عکس یادگاری خاطره سفر خود را ماندگار می کنند.
سرپرست فرمانداری گچساران گفت: افزون بر زیبایی های طبیعت قرار داشتن این شهرستان در نزدیکی بنادر جنوبی و نزدیکی به استان های فارس و خوزستان باعث شده این خطه این خطه قطب اصلی گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
علی خوان پایه اظهار داشت:کمیته های خدمات سفر گچساران تشکیل شده و تلاش می شود تا با همکاری دستگاه های اجرایی اقدام های لازم برای رفاه گردشگران فراهم شود.
وی اضافه کرد: سیل حضور گردشگران در گچساران از یک هفته پیش شروع شده و تا نیمه نخست اردیبهشت ادامه دارد.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.