در صورتی که میزان بارش باران در هر منطقه ای بیشتر از میانگین بلند مدت باشد ترسالی و اگر کمتر از آن باشد خشکسالی گفته می شود.
به گزارش ایرنا، هر 6 ایستگاه اصلی هواشناسی این استان بارندگی های بیشتر از میانگین بلند مدت را ثبت کرده اند که از 10 سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
براساس آمار هواشناسی میانگین بلند مدت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد 528 میلیمتر است در حالی که میانگین بارش باران در سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تاکنون به 631 میلیمتر رسیده است.
میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان 102 میلیمتر باران اعلام شد که حکایت از افزایش بیش از 6 برابری نسبت به سال زراعی پیش دارد.
کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین رودخانه های خروشان ،نهرها و چشمه های جوشان معروف است و حدود 10 درصد آب‌های جاری کشور را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.
بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود 160 هزار هکتار زمین دیم باعث خوشحالی کشاورزان شده است و چشمه های مناطق گرمسیری این استان دوباره جوشیده و آب سدها افزایش یافته است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: منطقه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر و شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، لیکک و دهدشت در این استان به دلیل بارش های بالاتر از میانگین بلند مدت از خشکسالی خارج شدند.
فرمان فرامین اظهار داشت: میزان بارش باران ابتدای سال جاری تاکنون در شهر یاسوج به 802 میلیمتر رسیده است و این شهر پس از 10 سال ترسالی را تجربه می کند.
وی میانگین بلند مدت بارندگی شهر یاسوج را 791.7 میلیمتر عنوان کرد.
فرامین ابراز داشت: امسال 709 میلیمتر باران در سی سخت باریده و این شهر نیز از خشکسالی عبور کرده است.
وی میانگین بلند مدت بارندگی در سی سخت را 675.1 میلیمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سی سخت در دهه اخیر تنها 2 سال ترسالی داشته است.
کارشناس اداره کل هواشناسی ابراز داشت: در سال زراعی جاری شهرهای دوگنبدان و لیکک پس از چهار سال و دهدشت پس از 2 سال ترسالی را تجربه می کنند.
وی میزان بارش باران از ابتدای سال جاری تاکنون را در دهدشت 649،لیکک 537،دوگنبدان 532 و امامزاده جعفر را 560 میلیمتر ذکر کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت که در 10 سال گذشته دوگنبدان 2 بار، لیکک چهار مرتبه و دهدشت نیز چهار مرتبه ترسالی را تجربه کرده اند.
فرامین بیان کرد: میانگین بلند مدت بارندگی در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در لیکک 386.9 میلیمتر است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:بارندگی های امسال باعث افزایش آب سد کوثر مهمترین سد این استان شده است.
علی داودی مهر با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول کشور در ریزش نزولات جوی است افزود:طرح‌های سد سازی می‌تواند با جلوگیری از هدر رفت آب، نیاز آبی استان و سایر استان‌های پایین دست را تامین و رفع کند.
وی افزود: با بارش‌های اخیر بیش از ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب از حجم ۵۱۲ میلیون متر مکعبی سد کوثر ذخیره سازی شد که این میزان آب ذخیره شده جوابگوی ۴ سال نیاز آبی در حوزه‌ی سرریز است.
داودی مهر تصریح کرد: حجم آب سد کوثر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 64 درصد افزایش یافته است.
داودی مهر افزود: از ابتدای سال آبی همزمان با اول مهر تاکنون 507 میلیمتر باران در سد کوثر گزارش شده است در حالی که ایستگاه های باران سنجی آمار بارندگی در 12 ماهه سال زراعی گذشته را 210 میلیمتر نشان دادند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: بارندگی های سال آبی جدید در سد کوثر باعث بالا آمدن تراز آب این سد به میزان 22 متر شده است.
داودی مهر عنوان کرد: بارندگی چند روز اخیر در این منطقه، 68 میلیمتر بوده و باعث بالا آمدن تراز آب سد کوثر به میزان یک و نیم متر شد که حدود 20 میلیون متر مکعب آب پشت سد، ذخیره شد.
وی اضافه کرد: از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون 45 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای پنج استان جنوبی کشور شامل فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد، 5.5 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، 23 میلیون متر مکعب برای سایر مصارف (زیست محیطی) و 1.5میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اضافه کرد: سد مخزنی کوثر از نوع بنتی وزنی است که طول تاج آن 190 متر و حجم مخزن آن 580 میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب 2.5 میلیون نفر و تامین آب کشاورزی پنج هزار و 700 هکتار از اراضی دشت لیشتر و خیرآباد و همچنین صنعت استان احداث شده است.
سد ملی کوثر در 55 کیلومتری غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.