به گزارش ایرنا، در ایران از سال 1346 شمسی واژه شکاربان رایج شد و نیروهایی که وظیفه حفاظت از طبیعت ، حیات وحش ، گونه های حفاظت شده و در معنای عام حفاظت از محیط زیست را برعهده داشتند شکاربان نامگذاری شدند.
در آن سال ها شکاربانان به جای حفاظت از گونه جانوری در حال انقراض کشور وظیفه داشتند از افراد خارجی و داخلی که قصد حراج و نابودی محیط زیست ایران را داشتند و با شکار وحوش تفریح می کردند ،حفاظت کنند.
روزی نبود که در گوشه ای از جنگل های شمال ،رشته کوه های البرز و زاگرس و تپه ماهورهای جنوب ، در میان بهت و حیرت ساکنان گونه های جانوری یکی پس از دیگری با گلوله سلاح اجانب و نوکران داخلی انها بر زمین نیفتند و اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی شد تا چند سال دیگر فاتحه محیط زیست ایران و سرمایه های آن خوانده می شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی واژه شکاربان حذف شد و جای خود را به محیط بان داد.
محیط بانان وظیفه حفظ طبیعت، تنوع زیستی، پوشش گیاهی ، حیات وحش و پیشگیری از تخریب و آلودگی ها را بر عهده گرفتند و در این راه تعدادی از هم قطاران خود را از دست دادند اما هنوز پا پس نگذاشته اند .
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که پس از انقلاب با توجه به وضعیت خاص توپوگرافی مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و هفت منطقه حفاظت شده ، شکار ممنوع و زیست کره با بیشتر از 300 هزار هکتار وسعت در آن تاسیس شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش از انقلاب حفاظت محیط زیست با عنوان شکاربانی یک دستگاه ساده تنها نقش حفاظت از گونه های حیات وحش را بر عهده داشت.
محسن جعفری نژاد افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروزه در آستانه چهل سالگی ،سازمان حفاظت محیط زیست با ایفای نقش نظارتی -حاکمیتی در حفاظت از جنگل ها، مراتع، حیات وحش، مدیریت صنایع، کنترل آلودگی و پسماندها، منابع آب و حتی مدیریت شهری یک دستگاه تاثیرگذار و مهم در تصمیمات کلان کشور به حساب می آید.
وی بیان کرد: نقش محیط زیست در مدیریت شهری حائز اهمیت است به طوری که در مدیریت شهری و زیرساخت ها، سیستم های تصفیه ای فاضلاب و مدیریت پسماند نمی توان آن را نادیده گرفت.
جعفری نژاد تصریح کرد: رویکرد محیط زیست در رشد و ارتقا کشور در کنار توسعه و سلامت جامعه و حفاظت از جنگل ها و آب و خاک خلاصه می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: پیوست های محیط زیستی برای طرح های توسعه ای، ضروری بوده و سوابق نشان می دهد که بیشترین علت از بین رفتن تمدن های گذشته رعایت نکردن ملاحضات زیست محیطی در شور کردن آب ها و آلوده کردن خاک ها بوده است.
وی به لزوم اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین در کشور و به تبع آن در استان اشاره کرد و گفت: مباحث مطرح شده در این طرح و دسترسی به افق 1404که می بایست از ابتدای سال جاری عملیاتی می شد می تواند ما را در مسیری درست و کارشناسی شده و اصولی قرار دهد چرا که هدف از اجرای طرح آمایش سرزمین ،محیط زیستی مطلوب و عاری از فقر و سلامت است.
جعفری نژاد ابراز داشت: اگرچه کهگیلویه و بویراحمد جز استان های پیش رو در اجرای این برنامه به شمار می رود اما تا رسیدن به اجرای کامل و موفق آن فاصله دارد.

** شاخص های عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست کهیلویه و بویراحمد در چهل سالگی انقلاب
جعفری نژاد افزود: در پیش از انقلاب اسلامی هیچ پاسگاه محط بانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت اما هم اینک تعداد پاسگاه های محیط بانی به 20 مورد با 156 نیروی انسانی رسیده است.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی 180 هزار و 763 هکتار منطقه حفاظت شده، 25 هزار و 822 هکتار پارک ملی و 105 هزار و 881 هکتار منطقه شکار ممنوع در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده این در حالی است که پیش از انقلاب خبری از این مناطق نبود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان در شانزدهم تیرماه سال 90 به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.
وی عنوان کرد: هم اینک مجوز ریست محیطی برای سه هزار و 254 طرح عمرانی (گاز رسانی، برق رسانی، آبرسانی و تعریض جاده) در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.
هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامین با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد.
در میان این مناطق ، پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دنا با وسعتی معادل 93 هزار و 660 هکتار دارای 155 گونه جانوری و پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 گونه خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010 میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.