به گزارش ایرنا، بن بست ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد باعث شکل گیری نوعی از کشاورزی و دامداری سنتی در استان شد که در سال های پس از انقلاب برخی تداوم آن را نسخه شفابخش محرومیت این دیار می دانستند.
گروهی نیز عقیده داشتند این سرزمین به دلیل ویژگی های طبیعی باید جز استان های بکر باقی بماند و در عوض این دست نخوردگی زمینه های جذب گردشگر در آن فراهم شود.
برخی نیز بر این باور بودند که این استان شرایطی دارد که با افزایش جمعیت نمی توان روی کشاورزی سنتی به عنوان یک تسهیل گر شغل پایدار در آن حساب کرد و برای تحقق این مهم راهی جز رفتن به سوی کشاورزی مدرن با استفاده از دانش روز ندارد.
آنچه بخش کشاورزی را به عنوان ظرفیت نهفته توسعه در این استان کوچک معرفی می کند وجود آب ،زمین و نیروی انسانی متخصص به عنوان سه عنصر مورد نیاز برای رونق این بخش است ،عناصری که در این سال ها ،دست مسئولان برای به حرکت درآوردن آنها لرزیده است.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن نزدیک به 10میلیارد متر مکعب روان آب در ردیف سه استان نخست دارای منابع آبی ایران است.
این استان نزدیک به 300هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و بدلیل کوهستانی بودن می توان هزاران هکتار زمین شیب دار موجود در آن را زیر کشت محصول های کشاورزی از جمله باغ قرار داد.
اینکه کهگیلویه و بویراحمد در 40 سال گذاشته در کشاورزی به کدام سو رفته است و آیا تصمیم گیری های این بخش ، استان را به توسعه نزدیک کرده موضوعی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در سخن اول روشن می کند.
او بدون لکنت زبان اعتراف می کند که در سالهای زیادی از40 سال گذشته فعالیت در بخش کشاورزی در استان تنها برای تامین معیشت بوده است.
با وجودی که به دلیل فهم نادرست از نقش کشاورزی در توسعه استان در چهار دهه گذشته ،ضررهای زیادی متوجه منطقه شده است اما آمارها هم از رشد بخش کشاورزی حکایت دارند.
آمار موجود نشان می دهد در اوایل پیروزی انقلاب، استان فقط چند دستگاه تراکتور داشت و مردم بیشتر به سمت احداث باغ رفته و باغ های در هم و برهم بدون هیچ کار کارشناسی در برخی نقاط ایجاد شد.
اراضی شیبدار استان هم به دلیل نا آگاهی مردم به حال خود رها شد و گیاهان دارویی استان نه تنها حفاظت و احیا نشد که باز هم به دلیل آگاه نبودن مردم در مسیر نابودی پیش رفت.
الیاس تاج الدینی می گوید اما به برکت توجه نظام اسلامی و پیشرفت علم کشاورزی در کشور ، در حال حاضر صدها هکتار از اراضی شیبدار این استان به باغ تبدیل شده و بیش از 120 هکتار از اراضی ملی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است .
وی معتقد است که کشاورزی یکی از ظرفیت های مهم استان است که می تواند منجر به توسعه و برخورداری منطقه شود مشروط به آنکه همه چیز مبتنی بر شیوه های علمی و متناسب با اقلیم اجرا شود.
تاج الدینی استفاده از روش های آبیاری نوین در کشاورزی، تامین آب برای اراضی دیم، اعطای تسهیلات به کشاورزان را از دستاوردهای انقلاب برای کمک به رونق کشاورزی در استان عنوان کرد.
وی در ادامه آماری مقایسه ای از وضعیت کشاورزی استان پیش از انقلاب و تاکنون ارایه داد و گفت: سرجمع تولیدات این استان از 10 تن قبل از انقلاب در این 40 سال به 900 هزار تن رسیده است و این یعنی اینکه رشد شاخص‌های کشاورزی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قابل مقایسه با دوران طاغوت نیست.
الیاس تاج‌الدینی افزود: رشد بخش کشاورزی در این استان هم اکنون مطلوب است هرچند شتاب حرکت رو به جلوی این بخش می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.
وی یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی بخش کشاورزی را استفاده از تجهیزات مدرن و کشاورزی پیشرفته عنوان کرد و ادامه داد: در این شاخص که ضریب آن قبل از انقلاب حدود یک دهم درصد بود اکنون به 1.24درصد رسیده است که گام بزرگی در حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه بوده است.
تاج‌الدینی توضیح داد: حدود 57 شاخص مهم در بخش کشاورزی وجود دارد که جایگاه استان قبل از انقلاب در بیشتر رقم‌ها ناچیز است اما در این 40 سال، اقدام های قابل توجهی انجام شده است و کشاورزی کم کم به یکی از ارکان اصلی اقتصاد و ایجاد اشتغال این استان تبدیل می شود.
وی معتقد است رشد بخش کشاورزی در استان نباید فعالان ان را قانع کند چرا که جا برای کار زیاد است و علی‌رغم شرایط نامناسب محیط و جغرافیا، در آینده کشاورزی استان حرف های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از صدور 108 پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی خبر داد و گفت این طرح‌ها بعد از انقلاب به مرحله تولید رسیدند.
تاج الدینی تصریح کرد: خشک سالی های سال های اخیر موجب شده برای جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی ، برنامه ریزی در محورهای افزایش بهره وری آب، بهبود کیفیت بذور، استفاده از تکنولوژی و افزایش راندمان با استفاده از روش های نوین آبیاری در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: در حال حاضر 33 هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر پوشش آبیاری نوین قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تعداد سردخانه‌های استان در قبل از انقلاب را صفر اعلام کرد و افزود: اکنون 10 سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت 10 هزار تن در این استان وجود دارد.
وی گفت: قبل از انقلاب یک متر از اراضی مردم، سند نداشت اما اکنون طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی مردم (کاداستر) در 60 هزار هکتار اجرا شده است.

**صادرات بذر اصلاح شده به دیگر استان ها
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز با مقایسه تولید گندم در استان قبل و بعد از انقلاب گفت:: تولید گندم از 31 هزار تن به 414 هزار و 914 تن رسیده است و خرید تضمینی گندم که قبل از انقلاب نبود ، هر سال به تناسب شرایط تولید، گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان از آن‌ها خریداری می‌شود.
عیسی راستین نسب با اشاره به وابستگی کشور به واردات روغن، توضیح داد: قبل از انقلاب فقط 2 تن دانه‌های روغنی تولید می‌شد اما اکنون یک هزار و 425 تن دانه‌های روغنی در استان تولید می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش استفاده از بذور اصلاح شده را شاخص مهمی در کشاورزی پیشرفته دانست و بیان کرد: در تولید دانه‌های بذری و بذور اصلاح شده که قبلا عملکردی نبوده ، نه تنها نیاز کشاورزان بومی را تأمین کردیم بلکه به بسیاری از استان‌ها نیز بذرهای تولیدی را صادر می کنیم .
راستین نسب: سالانه بیش از 10 هزار تن بذر اصلاح شده در کهگیلویه و بویراحمد تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

**140 مجتمع گلخانه ای؛ دستاورد 40 ساله انقلاب
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به دستاوردهای حوزه باغبانی پس از انقلاب گفت: تاج‌الدینی گفت: کشت‌های متراکم گلخانه‌ای قبل از انقلاب، صفر بوده و اکنون 140 مجتمع گلخانه‌ای در نقاط مختلف این استان، احداث شده است.
زواره آزادپور اظهار داشت:: قبل از انقلاب فقط 2 هزار و 630 هکتار باغ در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت اما این رقم اکنون به 38 هزار و 321 هکتار رسیده است.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی، به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رفتیم که کاری نو و جدید بود و قبلا در این زمینه هیچ کاری نشده بود اما اکنون 33 هزار هکتار از اراضی این استان، به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.
آزادپور ادامه داد: قبل از انقلاب فقط 110 هکتار از اراضی این استان از دیم به آبی تبدیل شد اما در این 40 سال بیش از 10 هزار و 590 هکتار از اراضی دیم استان، تأمین آب شدند.
وی اضافه کرد: احداث کانال آبیاری و جدول هدایت آب در قبل از انقلاب، 12 کیلومتر بوده است اما بعد از انقلاب این عدد به 658 کیلومتر رسیده است.
آزادپور تاکید کرد: پوشش گلخانه ای در حال حاضر در استان به 44 هکتار رسیده و برای ارتقای این ظرفیت برنامه ریزی انجام شده است.

**خودکفایی در تولید گوشت قرمز
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید : در حوزه تولید گوشت قرمز به روش صنعتی، پیش از انقلاب 23 تن تولید داشتیم که این میزان به 14 هزارو 800 تن رسیده است.
محمد جعفر طالبیان پور می افزاید: جمعیت دامی استان 2 میلیون و 160 هزار راس دام است و سالانه در کهگیلویه و بویراحمد 14 هزار و 800 تن گوشت قرمز تولید می شود که حدود 6 هزار و 200 تن آن مازاد بر مصرف استان است.
وی ادامه می دهد: هم اینک در پروار بندی های استان حدود 8 هزار راس بره و 36 هزار راس گوساله پروار بندی شده موجود است.
طالبیان پور یادآوری می کند: همچنین تولید گوشت مرغ به روش صنعتی از 190 ‌تن پیش از انقلاب به 12 هزار تن رسیده است.
وی می گوید: تولید تخم مرغ صنعتی استان پیش از انقلاب صفر بوده که در حال حاضر 3785 تن تولید تخم مرغ در استان داریم.


**صنعت شیلات از صفر تا رتبه سوم کشور
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: قبل از انقلاب حتی یک مزرعه پرورش ماهی در این استان نبود اما در این سال‌ها با یک رشد ملایم، 239 مزرعه با تولید سالیانه حدود 14 هزار تن ماهی احداث شد و حدود پنج هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد کرده است.
کورش یزدان پناه افزود: هم اکنون 2 هزار و 450 نفر به طور مستقیم در 238 مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند و به همین تعداد به طور غیرمستقیم در حوزه شیلات اشتغال ایجاد شده است.
وی ادامه می دهد: این استان با تولید سالانه 17 هزار تن سومین تولید کننده ماهی پس از استان های لرستان و چهارمحال بختیاری در کشور است.

**اجرای طرح زیرساختی در 72 هزار هکتار از اراضی استان
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح های زیرساختی آب و خاک در سطح 72 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان اجرا شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود:پس از پیروزی اجرای طرح های تامین آب در سطح 22 هزار هکتار، آبیاری های نوین 33 هزار هکتار، طرح های تامین آب پمپاژهای کوچک در زمین های دیم در 10 هزار و 700 هکتار و تسطیح اراضی سنتی در چهار هزار 900 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی بیان کرد: احداث 338 جاده بین مزارع و 370 کانال های کشاورزی بخش دیگری از خدمات انجام شده برای توسعه زیرساخت های کشاورزی در چهار دهه گذشته تاکنون در این استان بوده است.
همچنین در دهه فجر 30 پروژه بخش کشاورزی در استان کلنگ زنی و افتتاح می شود از این پروژه ها 23 مورد بهره برداری و 7 مورد کلنگ زنی می شود که طرح های کلنگ زنی 57 ‌نفر و طرح های افتتاحی 539 نفر اشتغال زایی ایجاد می کند.
اعتبار طرح های کلنگ زنی 83 هزار میلیون ریال و مجموع اعتبار طرح های کلنگ زنی و افتتاح 440 هزار میلیون ریال است.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.