به گزارش ایرنا، شهرستان گچساران با وجودی که یکی از مراکز مهم اقتصادی و تولید نفت کشور بوده است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از داشتن زیرساخت های اولیه زندگی محروم بود.
سیطره بیگانگان بر تاسیسات نفتی گچساران باعث شده بود درآمدهای نفتی به جیب شرکت های خارجی سرازیر شود و سودی برای مردم این خطه نداشته باشد.
به دلیل کمبود زیرساخت های آموزشی و نبود مراکز آموزش عالی در کهگیلویه و بویراحمد تنها کارگران با مهارت پایین شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اهالی بومی منطقه انتخاب می شد.
برغم وجود تاسیسات بزرگ نفتی ، نبود امکانات اولیه زندگی از آب،برق،گاز گرفته تا راه های ارتباطی مناسب و بهداشت درمان نامطلوب باعث شده بود ساکنان گچساران در شرایط سختی زندگی کنند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه زیرساخت های آموزشی و مهارتی افزون بر ورود نیروهای بومی در بالاترین رده های مدیریتی ،بخشی از درآمد نفت با عنوان مسئولیت های اجتماعی برای توسعه زیرساخت های رفاهی گچساران در نظر گرفته شد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که 20 درصد نفت کشور را تولید می کند.
این شرکت یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.
این شرکت با بهره گیری و توانمندی از 10 واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر 12 دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از 6700 کیلومتر خطوط لوله از قطر 4 تا 52 اینچ دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل نبودن کمترین زیرساخت های زندگی در روستاها در سال های قبل از انقلاب ، بسیاری از روستاها خالی از سکنه شدند.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران نیز از امکانات اولیه از جمله گاز طبیعی که به وفور در منطقه یافت می شود ، بی بهره بود.
وی بیان کرد: روستائیان که سنگر تولید را رها کرده بودند در حاشیه شهر دوگنبدان زندگی بسیار سختی را تجربه کردند چنانچه در این شهر چند محله حاشیه نشین ایجاد شد .
تاجگردون گفت:اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی برای بهبود زندگی مردم، گچساران را پس از پیروزی انقلاب در ریل توسعه قرار داد.
وی تصریح کرد: توسعه گسترده طرح های عمرانی و اقتصادی در چهل ساله گذشته باعث شد اهالی بسیاری از روستاها به زادگاه خود برگردند.
نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اجرای طرح احیای بافت فرسوده و ساماندهی خیابان بلادیان که هم اکنون در حال اجراست چهره شهر دوگنبدان را نیز تغییر داده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: 138 طرح عمرانی پس از انقلاب در حوزه شرکت نفت و گاز گچساران و توسط این شرکت در مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت انجام شده است.
هوشنگ صیدالی افزود: کمک به احداث یا تعمیر و نگهداری 25 آموزشگاه ، مشارکت در ساخت استخرهای سر پوشیده و روباز ، احداث 29 سالن و چمن مصنوعی،احداث زیرگذر شهری دوگنبدان، کمک به ساخت جاده ها و معابر، اصلاح شبکه آبرسانی در قالب 17 طرح از مهمترین طرح های عمرانی اجرا شده در چهار دهه اخیر است.
وی بیان کرد: احداث مسکن محرومان، زیرساخت های بهداشتی،کمک به احداث مجمتع فرهنگی هنری، خرید ساختمان کانون فرهنگی بانوان، تکمیل مساجد، تکمیل حوزه علمیه امام ‌جعفر صادق(ع)، احداث شهربازی، پارک 20 هکتاری، پارک نفت، درمانگاه در شهرک نفت، احداث سالن ورزشی و زمین چمن فوتبال در کوی کارکنان دولت و کمک به آسفالت و احداث جاده های روستایی و تأمین آب آشامیدنی در شهرستان گچساران توسط این شرکت انجام شده است.
سرپرست فرمانداری گچساران می گوید: وضعیت عمران و آبادانی این شهرستان نسبت به چهار دهه گذشته قابل قیاس نیست.
علی خوان پایه افزایش چشمگیر راه های ارتباطی، تخت های بیمارستانی، زیرساخت های گردشگری، آب، برق،گاز و کشاورزی توسعه گچساران را شدت بخشیده است.
وی بیان کرد: در سال های اخیر با شتاب بخشی به طرح های اقتصادی مانند مجتمع پتروشیمی و آبرسانی به زمین های کشاورزی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش های گسترده ای صورت گرفت.
خوان پایه گفت: طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان،ساماندهی خیابان بلادیان، چهار خطه بابامیدان گچساران بهبهان، تونل دیل و ساخت سد چم شیر از طرح های بزرگ در حال اجرای گچساران است که چهره این منطقه را در سال های آینده متحول خواهد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: اجرای آبیاری نوین در بیش از 10 هزار و 800 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان از مهمترین خدمات انجام شده در دوران پس از انقلاب اسلامی بوده است.
علی مرادی اظهار داشت: براساس قانون 85 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود و 15 درصد نیز سهم کشاورزان است.
وی تصریح کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.
وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: 32 زیرساخت گردشگری در مناطق روستایی و شهری شهرستان وجود دارد که همه آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است.
الماس قبادی اظهار داشت: یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، 6 باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی،چهار آژانس مسافرتی،چهار اردوگاه تفریحی و هشت سرویس بهداشتی از جمله طرح های گردشگری در این شهرستان است.
باغ فردوس، دشت های دیل و گناوه،سواحل سد کوثر و حرم بی بی حکیمه (س) از جاذبه های مهم گردشگری در گچساران است که سالیانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران ساماندهی فعالیت های صنایع دستی را از دیگر خدمات پس از انقلاب اسلامی ذکر کرد.
قبادی بیان کرد: برگزاری 80 دوره آموزشی که 9 مورد آن در روستاها بوده، راه اندازی چهار کارگاه تولیدات صنایع دستی،صدور سه هزار و 700 مجوز شامل کارت شناسایی و تولیدات انفرادی که یک هزار و 700 مورد آن در روستاها بوده و برگزاری 90 نمایشگاه صنایع دستی از جمله اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای کمک به رونق صنایع دستی در گچساران است.
سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، فرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جا قرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: 76 طرح عمرانی برای تامین زیرساخت های رفاهی زائران در بقاع متبرکه این شهرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون انجام شده است.
فرزین بهمنی آزاد اظهار داشت: بیشترین طرح های عمرانی در بقاع متبرکه بی بی حکیمه(س)،امامزاده کاکا مبارک(ع) و امامزاده جعفر(ع) اجرا شده است.
وی بیان کرد: 15 طرح عمرانی در حرم بی بی حکیمه(س)، 13 پروژه در بارگاه امامزاده جعفر (ع) و پنج طرح دیگر نیز بقعه متبرکه کاکا مبارک (ع) اجرا شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: بقیه طرح ها در 13 بقعه متبرکه شاخص دیگر این شهرستان انجام شده است.
بهمنی آزادی گفت: عملیات اجرایی طرح جامع بی بی حکیمه (س) از سال 1370 در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع با کوهبری آغاز شده است.
وی انجام چهار هزار و 500 متر مربع در 2 طبقه، ساخت سه فاز پل بزرگ با زیربنای 2 هزار و 500 متر مربع، احداث 80 چشمه سرویس بهداشتی، تعریض و تعمیق غار موجود از 100 به 500 متر،محوطه سازی، خاکبرداری و کوهبرُی برای اجرای پارکینگ و کمپینگ اقامتی، احداث منبع بتنی 30 هزار متر مربعی با همکاری شرکت نفت و همکاری با میراث فرهنگی برای سکوسازی، سرویس بهداشتی در ورودی جاده به مساحت پنج هکتار از مهمترین طرح های اجرا شده در این حرم نورانی است.
بهمنی آزاد ابراز داشت: اجرای طرح روشنایی ورودی ها و پارکینگ های موجود ، زیرسازی و آسفالت جاده حرم تا حرم از کاکا مبارک تا بی بی حکیمه (س)، بهسازی و اصلاح پیچ ها به طول 80 کیلومتر و راه اندازی و ساخت بازارچه حرم شامل 40 فروشگاه ثابت و سیار از دیگر زیرساخت های ایجاد شده در این مکان مقدس است.
وی همچنین از انجام 13 طرح عمرانی در حرم امامزاده جعفر (ع) در نزدیکی شهر دوگنبدان خبر داد.
بهمنی آزاد بیان کرد: این طرح ها شامل نوسازی ساختمان، کاشی کاری،فضای سبز،اجرای سالن های سنتی،فضای سبز،جاده دسترسی و نصب ضریح است.
وی نوسازی، کاشی کاری، ساخت سرویس های بهداشتی،فضای سبز و نصب ضریح را از فعالیتهای اجرا شده در بقعه متبرکه کاکا مبارک (ع) ذکر کرد.
سالیانه یک میلیون و 500 هزار نفر به بقاع متبرکه گچساران مشرف می‌شوند.
رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: طول راه ارتباطی این شهرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهار برابر شده است.
اسماعیل احمدی اظهار داشت: هم اکنون 587 کیلومتر جاده ارتباطی در گچساران وجود دارد در حالی که طول راه های ارتباطی این شهرستان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 150 کیلومتر بود.
وی بیان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها 80 کیلومتر راه روستایی و 70 کیلومتر راه فرعی در گچساران احداث شده بود.
رحیمی ابراز داشت: طول راه های اصلی این شهرستان هم اکنون 150 کیلومتر است در حالیکه قبل از انقلاب راه اصلی در این خطه ساخته نشده بود.
رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران تصریح کرد: هم اکنون 60 کیلومتر بزرگراه،210 کیلومتر راه فرعی و 167 کیلومتر راه روستایی در این شهرستان وجود دارد.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح های بزرگ راهسازی دز گچساران شامل دوگنبدان، باباکلان به بی بی حکیمه،تونل دیل و گچساران به بنادر جنوبی ابراز امیدواری کرد با تکمیل این طرح ها توسعه راه های ارتباطی گچساران متحول شود.
مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفته بود: تعریض و بهسازی 15 کیلومتر از جاده گچساران - بابا کلان - بی بی حکیمه به بندر گناوه و جاده گچساران گوره و رگ سفید تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
عبدالمجید نژاد صفوی طول این جاده ارتباطی را 57 کیلو متر ذکر کرد و اظهار داشت: این طرح هم اکنون در قالب پنج قطعه با میانگین پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حال اجراست.
وی بیان کرد: قطعه اول محور بابا کلان - گچساران بطول 9.7 کیلومتر با بیش از 64 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
نژاد صفوی ادامه داد: تاکنون برای این طرح بیش از 170 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی تصریح کرد: پنج کیلومتر از این محور هم آماده آسفالت است که برای انجام این عملیات80 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
نژاد صفوی گفت: قطعه دوم محور باباکلان - گچساران- بطول 6 کیلومتر با اعتبار بیش از 320 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی پیشرفت فیزیکی این طرح را 61 درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون 210 میلیارد ریال اعتبار برای خاک برداری، ساخت ابنیه فنی و خاک ریزی این طرح هزینه شده است.
نژاد صفوی تصریح کرد: قطعه اول گچساران،گوره- رگ سفید بطول 12 کیلومتر با اعتباری بیش از 210 میلیاد ریال در دست اجراست.
وی بیان کرد: تا کنون بیش از 140 میلیارد ریال برای این پروژه مهم هزینه شده است.
نژاد صفوی افزود: قطعه سوم محور گچساران، پازنان -گوره و گناوه بطول 10 کیلومتر با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی ابراز کرد: این طرح ملی بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 140 میلیارد ریال برای زیر سازی این طرح مهم هزینه شده است.
نژاد صفوی تصریح کرد: قطعه چهارم محور گچساران- بی بی حکیمه بطول پنج کیلومتر با اعتباری بیش از 200 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در دست اجراست.
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: زیرساخت ها مناطق عشایری این شهرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی 80 درصد افزایش یافته است.
قربان کرمی افزود: آماده سازی و واگذاری300 هکتار زمین کشاورزی در قالب اجرای پمپاژ های کوچک و با هدف اشتغال پایدار برای این قشر مولد، نقش مهمی در افزایش شاخص های زندگی عشایر داشته است.
وی با بیان اینکه همه ساله هنگام کوچ عشایر بیش از 400 کیلومتر از جاده های عشایری بازگشایی و مرمت می شود گفت: 17 هزار کیلومتر جاده عشایری پس از پیروزی انقلاب تاکنون در این شهرستان بازگشایی شده است.
کرمی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 54 حلقه چشمه برای تامین آب سالم در مناطق عشایری این شهرستان بهسازی شده است.
وی ابراز کرد: ساخت 367 کیلومتر جاده عشایری، چهار شهرک عشایری، 87 سرویس بهداشتی، احداث 130 ابنیه فنی، ساخت و بازسازی 6 هزار و 800 متر مکعب منابع ذخیره آب، واگذاری 486 هزار متر لوله آب شرب، تجهیز 12 حلقه چاه آهکی از زیرساخت های مهم ایجاد شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق عشایری این شهرستان بوده است.
وی ابراز کرد: توزیع 852 تانکر تاشو یکهزار و 2 هزار لیتری، یک میلیون و 563 هزار متر مکعب آبرسانی سیار، توزیع 48 هزار تن آرد و یک میلیون و 600تن علوفه از دیگر خدمات ارائه شده به جامعه عشایری گچساران در چهار دهه اخیر بوده است.
وی با بیان اینکه 975 کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد افزود: عشایر شهرستان گچساران 240 هزار راس دام سبک و سنگین دارند.
یک هزار و 865 خانوار عشایری، قشلاق را در گچساران سپری می‌کنند.
این قشر مولد سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.
معاون فرماندار گچساران گفت: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک مکان ورزشی در این شهرستان وجود داشت در حالی که هم اکنون به 77 باب رسیده است.
سید مرتضی سجادپور افزود: هم اکنون 16 سالن چند منظوره،30 چمن مصنوعی، یک واحد زورخانه باستانی، سه استادیوم ورزشی، پنج واحد اماکن ورزشی و یک پیست موتورسواری در این شهرستان وجود دارد.
سجادپور اظهار داشت: 18 باشگاه ورزشی بانوان هم اکنون در این شهرستان وجود دارد در حالی که قبل از انقلاب هیچ گونه مکان ورزشی برای بانوان در گچساران وجود نداشت.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب تعداد هیات های ورزشی شهرستان نیز از چهار هیات به 26 هیات افزایش یافته است.
سجادپور ابراز کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ورزشکاران گچسارانی در عرصه های ملی درخشان ظاهر شده اند به طوری که در مسابقات کشوری اوایل انقلاب هیچ گونه مدالی کسب نکرده بودند اما هم اکنون به 19 مدال ارتقا یافت.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: تعداد تخت های ثابت بیمارستانی این شهرستان پیش از انقلاب 10 تخت بود که با تلاش های صورت گرفته در دوران انقلاب به 296 تخت افزایش یافته است.
سهراب صیدی اظهار داشت: تعداد بیمارستان های گچساران پیش از انقلاب یک مورد بود که اکنون به پنج بیمارستان افزایش یافته است.
وی ارتقای شاخص های سلامت نظیر امید به زندگی، کاهش مرگ و میرها، افزایش تخت های بیمارستانی و بخش های ویژه درمانی را از مهم ترین دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت گچساران دانست و گفت: اکنون کادر درمانی در دورترین نقاط شهرستان برای ارائه خدمات درمانی به مردم حضور می یابند.
صیدی یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان را پیشرفت چشمگیر در حوزه سلامت دانست و افزود: خود اتکایی و خود کفایی در ارائه خدمات سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار بارز بوده است.
وی اظهار داشت: پیش از انقلاب بسیاری از بیماران شهرستان برای دریافت خدمات سلامت مجبور به مهاجرت به خارج از استان بودند.
صیدی با بیان اینکه چهار پزشک متخصص و سه پزشک عمومی قبل از پیروزی انقلاب به بیماران این شهرستان خدمات ارائه می دادند گفت: هم اکنون 83 پزشک متخصص و 65 پزشک عمومی در مناطق مختلف این شهرستان در حال خدمات دهی به بیماران هستند.
وی اظهار داشت: بیش از 17 خانه بهداشت، 6 مرکز بهداشتی درمانی شهری و چهار مرکز روستایی، 9 پایگاه شهری، 45 دندانپزشکی، 21 داروخانه، پنج کلنیک تخصصی، پنج کلنیک دندانپزشکی، 6 مرکز شنوایی سنجی، پنج مرکز گفتار درمانی، 15 مرکز بینایی سنجی و 11 کلنیک فیزیوتراپی بعد از پیروزی انقلاب در این شهرستان ایجاد شده است.
صیدی ادامه داد: در حالی که پیش از پیروزی انقلاب تنها 23 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری، 2 دندانپزشکی، یک باب بیمارستان عمومی و 2 داروخانه در این شهرستان خدمات ارائه می داد.
وی افزود: اکنون تجهیزات پزشکی تشخیصی از قبیل یک دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه ام آر آی، هفت دستگاه رادیولوژی، 9دستگاه سونوگرافی، و 2 دستگاه ماموگرافی نیز در شهرستان فعال است در حالی که قبل از انقلاب در این زمینه هیچ خدماتی ارائه نمی شد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی گچساران با اشاره به توسعه کتابخانه های عمومی مطابق با استانداردهای لازم گفت: تعداد کتابخانه های این شهرستان نسبت به قبل از انقلاب رشد 100 برابری داشته است.
کورش حسنی اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه کتابخانه ای در این شهرستان وجود نداشت و هم اکنون 12 کتابخانه در گچساران فعال است.
حسنی گفت: قبل از دولت تدبیر و امید هفت کتابخانه عمومی در مناطق مختلف این شهرستان وجود داشت که هم اکنون به 12 واحد رسیده است.
وی بیان کرد: بیش از 80 هزار نسخه کتاب در موضوع‌های مختلف ادبی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و علمی در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد در حالی که این آمار قبل از دولت یازدهم 50 هزار جلد بوده است.
حسنی ابراز کرد: در دولت تدبیر و امید پنج کتابخانه با زیر بنای بیش از 2 هزار متر مربع و اعتبار 14 میلیارد و 200 میلیون ریال به فضاهای فرهنگی این شهرستان اضافه شد.
وی سرانه فضای مطالعه درشهرستان گچساران را هشت متر به ازای هر 10 نفر ذکر کرد. مساحت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بیش از 28 هزار متر مربع است.
بخشدار مرکزی گچساران گفت: گازرسانی به روستاهای گچساران پس از پیروزی انقلاب اسلامی 100 درصد افزایش یافت.
فرج الله استلاحی افزود: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کدام از روستاهای این شهرستان از نعمت گاز برخوردار نبودند در حالی که هم اکنون به 63 روستا رسیده است.
وی تعداد مشترکان روستایی گاز طبیعی را 6 هزار و 882 مشترک ذکر کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پنج هزارو 912 علمک گاز در روستاهای این شهرستان نصب شد.
استلاحی اظهار داشت: از این تعداد علمک ها 95 مورد فلزی و پنج هزارو 817 مورد پلی اتیلن است.
وی گفت: تاکنون هفت هزارو 367 کنتور در روستاها این شهرستان نصب شده است.
استلاحی تعداد مشترکان شهری را 32 هزار و 88 مورد اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از 17 هزار و 138 مورد علمک در شهر دوگنبدان نصب شده که از این تعداد 15 هزار و 778 مورد فلزی و یکهزار و 360 مورد پلی اتیلن است.
وی گفت: 178 میلیارد و 53 میلیون ریال در دولت تدبیر و امید برای اجرای گازرسانی به مناطق شهری و روستایی در این شهرستان هزینه شده است.
یش از 31 هزار خانوار که 6 هزار و 605 خانوار آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند در گچساران از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
جشن سبز گازرسانی به شهرستان گچساران در اسفند ماه سال گذشته در گچساران برگزار شد.
سرپرست آموزش و پرورش گچساران گفت: افزون بر 53 درصد فضاهای آموزشی و کلاس های درس این شهرستان بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است.
محمد شهبازی افزود: در اوایل انقلاب اسلامی تنها 127واحد آموزشی در این شهرستان وجود داشت که این رقم هم اینک به 269 مدرسه در قالب یکهزار و 284 هزار کلاس درس رسیده است.
وی با بیان اینکه یکی از برکات نظام ایجاد امکانات آموزشی برای همه دانش آموزان است، افزود: 64درصد کلاس های درس این شهرستان پس از پیروزی انقلاب ساخته شده اند.
شهبازی گفت: هم اکنون بیش از 23 هزار و 960 دانش آموز در مدارس گچساران مشغول علم آموزی هستند در حالی که قبل از انقلاب شمار دانش آموزان شهرستان 14 هزار و 52 نفر بودند.
شهبازی تصریح کرد: در اوایل انقلاب اسلامی هنرستان تربیت بدنی، دارالقران و نماز خانه مدارس در این شهرستان وجود نداشت اما هم اینک 2 هنرستان تربیت بدنی، 38 نماز خانه مدارس و 2 واحد دارالقران در این شهرستان وجود دارد.
شهبازی اظهار داشت: هفت طرح آموزشی امسال از محل اعتبارات ملی با اعتباری بیش از 116 میلیارد ریال امسال در این شهرستان ساخته خواهد شد.
وی افزود: تکمیل مدرسه 9 کلاسه راهنمایی کوی رزمندگان با 12 میلیارد ریال اعتبار، ساخت مدرسه سه کلاسه آبکل با سه میلیارد ریال، نوسازی مدرسه حضرت مریم و بهنیاء با 20 میلیارد ریال اعتبار و نوسازی مدرسه 10 کلاسه شهید مطهری از جمله این طرح هاست.
235 مدرسه در مناطق شهری و روستایی گچساران وجود دارد.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق گچساران گفت: بیش از 95 درصد از زیرساخت های برق رسانی این شهرستان در دوران انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
علی روانگرد افزود: هم اکنون شرکت توزیع نیروی برق در گچساران با 46 هزار و 195مشترک ، یکهزار و 301 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط، یکهزار و 706 کیلومتر پست هوایی ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: 110 روستای شهرستان گچساران از نعمت برق برخوردار شده است.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق گچساران گفت: این در حالی است که در دوران قبل از انقلاب تنها یک روستای گچساران از نعمت برق برخوردار بود و چراغ های روشنایی در معابر وجود نداشت.
روانگرد ادامه داد: قبل از انقلاب تنها 229 کیلومتر شبکه متوسط و ضعیف انتقال برق درگچساران وجود داشت.
وی گفت: در حوزه برق در گچساران بعد از انقلاب 95 برابر بیشتر کار شده که از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهت محرومیت زدایی و ارائه خدمات به اقشار محروم جامعه است.
روانگرد ابراز کرد: هم اکنون بیش از 600 پایه روشنایی و 162متر شبکه روشنایی معابر در این شهرستان وجود دارد در حالی که قبل از انقلاب هیچ گونه خدماتی در این زمینه انجام نگرفته بود.
وی تصریح کرد: بیش از 46 هزارو 195 مشترک برق هم اکنون در این شهرستان وجود دارد که این تعداد قبل از انقلاب 740 مشترک بوده است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد دارد.شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.