به گزارش ایرنا، از زمان رونق و جان گرفتن فضای شبکه های اجتماعی و مجازی اگر نگوییم همه ،که اکثر قریب به اتفاق مدیران تقریبا بار و بندیل کاری خود را از فضای رسانه ای استان جمع کرده و ترجیح داده اند فعالیتشان را در این فضا منعکس و دنبال کنند.
نمونه آن ساختن پیج های اینستا گرامی است که مدیران ما با ساختن کلیپ ها و گزارشات تصویری و توضیحی کوتاه در صدد این هستند، که با گرفتن تعدادی لایک وکامنت افکار عمومی را در جریان کم وکیف عملکرد خود قرار دهند و در کنار این هم اگر فرصتی شد رسانه را نیز در کنار خود داشته باشند.
اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی، گفتند: دستگاه‌های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان‌ساز باشد.با استناد به سخنان رهبر انقلاب می توان به آنالیز حضور مدیران در این فضا پرداخت .
باید اذعان کرد حضور مدیران در فضای شبکه های اجتماعی نه تنها هیچ خروجی و بازخوردی مثبت و مطلوبی نداشته ،بلکه حتی حضوری و فعالیتی خنثی بوده است ،که هیچ کمکی به تبادل اطلاعات ،انعکاس اخبار و نهایتا توسعه استان نمی کند .
در واقع فضای شبکه های مجازی تنها به بستری برای دیده شدن و نمایش و چهره شدن مدیرانی تبدیل شده که اولویتشان گرفتن لایک و معروف شدن است.
اولین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز فرصت مغتنمی بود برای شناخت و تحلیل خیلی از مسائل که میزان رسانه ای بودن مدیران و مسئولان یکی از همین مسائل بود.
مصاحبه و گفت وگو با مدیران در غرفه های مطبوعات نشان داد با مسئولانی بیگانه با رسانه مواجهیم ،که از منابع خبری غنی و محکمی برخوردار نیستند و فاجعه بارتر اینکه با بسیاری از رسانه های استان آشنا نیستند و علیرغم ادعاهایشان نه رسانه محور که رسانه گریز هستند و همانند مردم عادی تحت تاثیر موج شبکه های مجازی قرار گرفته اند و همانگونه که اشاره شد فعالیت خود را درآنجا متمرکز کرده ،آن هم نه فعالیتی جریان ساز ومثمر ثمر که عملکردی رفع تکلیفی وچهره ساز که از قافله سایرین عقب نمانند وهمه اینها درحالی است که آنها طی صحبت هایشان درنمایشگاه اعلام کردند وقت وزمان کافی برای رصد ومطالعه رسانه خصوصا مطبوعات را ندارند.
چگونه است که مدیران و مسئولان ما برای فضای مجازی وقت به اندازه کافی دارند وساعت ها در چنین فضایی حضور دارند،ولی به مطبوعات که می رسد وقتی ندارند وساعتشان پر می شود،یقینا وقتی مدیری درگیر فضای مجازی ودغدغه های آن باشد باید چنین فضایی به وجود بیاید.
در چنین شرایط و زمانی که مدیری به فضای واقعی رسانه و رسانه ها بی توجهی وکم توجهی کند و ودر اولویت بندی منابع خبری خود تغییر ایجاد کند و اخبار و اطلاعات خود را از طریق فضای این شبکه ها رصد و پیگیری کند ،چگونه باید انتظار پرورش مدیر رسانه ای ودر نتیجه ارتقای توسعه جامعه را درحوزه های مختلف داشت.
وقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی خبرنگاران می گوید رسانه های استان در حال حرکت به سمت حرفه ای شدن هستند وبا انگیزه و توان کار می کنند و به عنوان رسانه های مطالبه گر وپیگیر در حال انجام وظیفه و رسالت کاری خود هستند ،چرا باز هم شاهد این بی مهری وبیگانگی وفاصله گرفتن از طرف مدیرانی هستیم که نهایت ارتباطشان با رسانه تیتر خوانی های از سر تکلیف است .
مگر نه این است که در دهکده های اطلاعاتی جهانی سرویس هایی واسطه ای ایجاد شده که مقالات ومطالب رسانه ها را رصد وبررسی کرده واز نکات سازنده وکلیدی آن ها بعنوان راهکاری موثردر بدنه اجرایی استفاده می کنند.
این یعنی تاثیر اثربخش رسانه درقلب دنیا،تاثیری که گویا مسئولان ما از آن غافلند وتصمیم گرفته اند به فضای کاذب وغیر حقیقی تر رجوع کنند.
وقتی مدیران رسانه ها را دنبال نکنند نباید توقع داشت از نقد وتحلیل ها وبطور کلی هر آنچه در جامعه می گذرد خبردار وآگاه شوند ودرنتیجه در شناسایی جامعه هدف،گرفتن بازخورد عملکرد خود وهمچنین شناسایی ومرتفع کردن نقاط ضعف وقوت خود ناتوان خواهند بود ومردم نیز به این یقین وباور می رسند که با مسئولانی روبرو هستند که تنها سودای چهره شدن شدن دارند وباحضور دراین فضا می خواهند خودی نشان دهند.
شایسته است مسئولان ما اگر هدف خدمت گزاری وخدمت رسانی وفعالیت سازنده درجامعه وبرای مردم را دارند این امر با بهره گیری از ظرفیت رسانه های حقیقی باشد وشبکه های اجتماعی ومجازی را در اولویت وبرنامه های بعدی خود قرار دهند.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.