به گزارش ایرنا، در این جشنواره علاقه مندان در رشته های طناب‌کشی، چوگو، الختر، گرنا، کلکله برد، آشپزی، فوتسال،والیبال و چند رشته دیگر برگزار با هم رقابت می کنند.
موسیقی سنتی، برپایی سیاه چادر، پخت غذاهای محلی، حضور زنان و مردان با پوشش محلی از برنامه های جنبی جشنواره مشک و ملار است.
پارسال 900 نفر در مسابقات بومی محلی جشنواره 'مشک و ملار 'در قالب 28 تیم با هم رقابت کردند.
کارشناسان می گویند که 30 بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری گچساران از روزگاران کهن به یادگار مانده که برخی از این بازی‌ها در حال فراموشی است.
یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی‌های سنتی در گچساران است.
نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی مشک و ملار سال 1393 با استقبال عمومی مردم روبه‌رو شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران به خبرنگار ایرنا گفت: این مسابقات در بخش های بازی های محلی، غذاهای سنتی و صنایع دستی برگزار می شود.
امیرحسین نوروزی بیان کرد: آئین اختتامیه این جشنواره تعطیلات نوروز 1398 با حضور هنرمندان برجسته استانی و ملی برگزار می شود.
وی بیان کرد:جشنواره مشک و ملار با همکاری خانه هنرمندان، دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بخشداران برپا می شود.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره مشک و ملار با هدف احیای سنت های کهن، نشاط بخشی به محیط زندگی روستایی و معرفی جاذبه های مردم شناسی این خطه از سال 1393 تاکنون در ماه های بهمن و اسفند برگزار می شود.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره بومی محلی مشک و ملار در دوره های قبل اظهار داشت: افزایش تحرک بین مردم به ویژه نسل جوان با توجه به رواج بازی های رایانه ای از پیامدهای مثبت جشنواره های بومی و محلی است.
وی با یادآوری ظرفیت های شهرستان گچساران و باشت در گردشگری افزود:جاذبه هایی مانند بازی ها و غذاهای بومی و محلی، موسیقی سنتی، پوشش لباس محلی در صورت برنامه ریزی می تواند به جذب گردشگر و ایجاد درآمد برای مردم منطقه کمک کند.
تاجگردون ابراز داشت: شهرستان های گچساران و باشت با توجه به آب و هوای مطلوب در اواخر فصل های زمستان و بهار ظرفیت برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی در سطوح ملی و استانی را دارد.
شهرستان های گچساران و باشت با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
این شهرستان ها سه بخش و بیش از 210 روستا دارند.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.