به گزارش ایرنا مردم کهگیلویه و بویراحمد علاقه ویژه ای به آریوبرزن دارند، پدران و مادران، فرزندان خود را به نام او نامگذاری می کنند، پژوهشگرانش نام او را در تاریخ می جویند و شهرداری پیکره اش را در میدانی به همین نام نصب می کند.

**آریو برزن کیست؟
در بهار سال 334 قبل از میلاد، اسکندر مقدونی با 40 هزار سپاهی عازم ایران شد. در این زمان داریوش سوم هخامنشی فرمانروای ایران بود.
اسکندر از راه تنگه «هلس پنت» حرکت کرد و پس از عبور از دجله و با سختی های زیاد وارد خاک ایران شد.
به گفته مورخان در این زمان تنها کار مفید ایرانیان سوزاندن آذوقه ها و زمین های کشاورزی در مسیر حرکت اسکندر بود. خطای بزرگ پارسیان در آن زمان عدم مخالفت با عبور اسکندر از رود دجله است.
تمامی اشتباهات از زمان حرکت اسکندر تا رسیدن به ایران و آنچه که بعد انجام شد بر یک چیز دلالت می کند: نه کسی به جز آریوبرزن ( سردار قهرمان و میهن پرست بسیار حساس ملی این زمان) برای فداکاری حاضر بوده و نه نقشه راهی در کار بود. پارسی های این زمان پارسی های زمان کوروش نبودند و حکومتشان بر دنیای آن زمان در مدت دو قرن آنها را ناز پرورده و سست بار آورده بود.

** چرا مردم کهگیلویه و بویراحمد آریوبرزن را گرامی می دارند؟
پاسخ این پرسش را باید در محل آخرین نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر جست و جو کرد، جایی که به نام دربند پارس معروف است و تاریخ دانان، آن را جغرافیای کنونی کهگیلویه و بویراحمد می دانند که کلید فتح پارسه بود.
جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و تنگه های بسیاری دارد که همه آنها می توانند از نظر نظامی استراتژیک باشند و گویا نبرد آریوبرزن با اسکندر در یکی از همین تنگه ها رخ داده است که هنوز محققان درباره این تنگه اتفاق نظر ندارند.
تنگ تکاب، تنگ پیرزال، تنگ سولک، تنگاری و تنگ تامرادی از جمله این تنگه هاست که محققان هنوز درباره اینکه جنگ اصلی در کدام تنگه رخ داده است اتفاق نظر ندارند.


** دلاوری آریوبرزن در دربند پارس
در سال 331 ق.م آریوبرزن قهرمان ملی ایران در واپسین دوره افتخار آمیز هخامنشیان با 25 هزار سپاهی تنگه دربند پارس را اشغال کرده و منتظر بود تا اسکندر و سپاهش به آن وارد شوند.
آریوبرزن در این تنگه دیواری ساخت و هنگامی که مقدونی ها پیش آمدند پارس ها سنگ های بزرگ از بالای کوه به زیر غلتاندند سنگ ها با قوت هرچه تمام تر به پایین پرتاب شده و بر سر مقدونی ها می افتاد.
علاوه بر آن مدافعان معبر از هر طرف باران تیر و سنگ فلاخن بر مقدونی ها می باریدند. تلفات سپاه اسکندر زیاد بود بی آنکه بتوانند از دشمنان خود انتقام بگیرند.
اسکندر برخلاف میل باطنی خود مجبور به عقب نشینی می شود. پس از اینکه اسکندر عقب نشینی کرد با غیب گویان و مطلعان به شور پرداخت. اسکندر از اسیران در بند خود هم در زمینه راه رسیدن به پارس تحقیقاتی کرد.
یکی از این اسیران مسلط به زبان یونانی و پارسی که چوپان بود و همه راه ها را به خوبی می شناخت به اسکندر گفت: این خیال که بتوانی از راه کوهستان به پارس بروی بیهوده است. اسیر ذکر شده موظف شد که اسکندر را به مقصدش برساند و راه رسیدن به پارس را به او نشان دهد.
اسیر ابتدا امتناع می کند اما بعد مجبور می شود سپاه اسکندر را از کوره راه به محلی برساند که پشت ایرانیان را بگیرد.
در نیمه های شب اسکندر بدون اینکه شیپور جنگ را نواخته باشد اختیار خود را به دست چوپان سپرده و قدم در کوره راه فردی می گذارد که صداقتش بر او آشکار نیست.
بعد از تلاش های زیاد مقدونی ها با یاس فراوان به قله کوه رسیدند و از این جا راهی بود که آنها را به اردوی آریوبرزن هدایت می کرد. بعد از چند روز مقدونی ها به قراولانی از سپاه پارس رسیدند.
به این ترتیب با راهنمایی یک اسیر، پارسی ها دیدند که از هر طرف اسلحه مقدونی ها می درخشد. پارسی ها نه راه پیش داشتند و نه راه پس با این وجود تسلیم نشدند و جدالی کردند که خاطره آن در تاریخ جاوید ماند.
نبرد دلیران سخت بود و پافشاری سپاه آریوبرزن به حدی بود که به صورت پیاده به لشکر اسکندر یورش می بردند و با تیرهای خود مقدونی ها، آنها را می کشتند.
آریوبرزن با چهل سوار و پنج هزار پیاده خود را بی پروا به سپاه مقدونی می زد و تلفات زیادی از آنها می گرفت با این کار توانست از محاصره بیرون برود.
با این اقدام آریوبرزن می خواست به کمک پایتخت بشتابد و پرسپولیس را قبل از رسیدن مقدونی ها اشغال کند.
ولی قشونی که اسکندر از قبل به طرف پارس فرستاده بود مانع اجرای هدف آریوبرزن می شود و این سردار دلیر ایرانی در موقعیتی پرمخاطره قرار می گیرد. از یک سو نمی توانست به پارس وارد شود و از طرف دیگر سپاهیان اسکندر او را سخت تعقیب می کردند.
قهرمان ملی ایران حاضر به تسلیم نمی شود و به طرز حیرت انگیزی خود را به صفوف سپاهیان مقدونی زد و از جان گذشته چنان جنگید تا سرانجام خود و یارانش شرافتمندانه به خاک غلتیدند و جان مقدس خود را در راه ایران و ایرانی نثار کردند.
اگر مورخان یونانی ذکری از این واقعه نکرده بودند خبری از این فداکاری و وظیفه شناسی افتخارانگیز ملی به ما نمی رسید.

** میدان آریوبرزن در شهر یاسوج
مجسمه آریوبرزن زمستان سال 89 در میدانی که سه سال پیش از آن با همین نام در ورودی شهر یاسوج ساخته شده بود نصب شد.
اول تابستان 1390 بود که نخستین واکنش ها به نصب پیکره آریو برزن در میدانی به همین نام در یاسوج خبرساز شد.
یکی از مسئولان وقت استان با انتقاد از نصب تندیس آریوبرزن در یکی از میادین یاسوج گفت: امروز دم اسب آریوبرزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد.
اعضای شورای شهر یاسوج برای جلوگیری از پایین آوردن مجسمه آریوبرزن با دادستان این شهر دیدار کردند اما به گفته برخی از اعضای این شورا این جلسه نتیجه ای در برنداشت.
دادستان یاسوج به شهرداری این شهر دستور داد تا مجسمه 'آریوبرزن' را از میدانی به همین نام در ورودی شهر یاسوج پایین آورد.
رئیس شورای شهر یاسوج در خصوص دیدار اعضای این شورا با دادستان یاسوج گفت: در این جلسه اعضای شورای شهر یاسوج بر ماندن تندیس در این مکان تاکید کردند اما دادستان یاسوج معتقد است که تندیس باید به مکان دیگری منتقل شود.
ابراهیم عبدالی افزود: در این جلسه دادستان تاکید داشت که این تندیس به موزه و یا یکی از پارکهای شهر یاسوج انتقال یابد.
وی بیان داشت: میدان آریوبرزن سه سال پیش در کمیسیون نامگذاری شهر یاسوج با حضور شهرداری، بنیاد شهید و شورای شهر انجام و مجسمه آریوبرزن نیز پنج ماه پیش توسط شهرداری و بدون اخذ مصوبه شورا در این میدان نصب شد.
آیت الله ملک حسینی (ره) نماینده فقید ولی فقیه و نماینده وقت مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با پایین آوردن این مجسمه مخالفت کرده و گفته بود: پاسداشت قهرمانان ملی منافاتی با ارزش های اسلامی ندارد و آریوبرزن یک سردار ایرانی ضد ظلم، ضد تجاوز و ضد اشغالگری بوده است و پاسداشت آن هیچ اشکالی ندارد بلکه قدردانی از چهره های مثبت و افتخار آفرین وظیفه هر انسان شرافتمندی است.
مرحوم آیت الله ملک حسینی آن زمان و در واکنش به همین مساله گفته بود: شاهنامه فردوسی مملو از داستانهای حماسی و قهرمانان ایرانی است و لازم است جوانان ما به جای اینکه وقت خود را صرف داستانهای تخیلی و دروغ پردازیهای سایر کشورها درخصوص قهرمانانشان کنند با قهرمانان کشور خودشان آشنا شوند.
با پشتیبانی آیت الله ملک حسینی (ره) پیکره سردار ایرانی در میدان آریو برزن ماند اما هفت سال بعد حادثه دیگری برای این مجسمه رخ داد.

**افراد ناشناس مجسمه آریوبرزن را در یاسوج آتش زدند
افراد ناشناس چهارشنبه شب 28 آذر سال جاری مجسمه آریو برزن سردار معروف ایرانی را در ورودی جنوبی و در میدانی به همین نام در منطقه اکبرآباد شهر یاسوج آتش زده و متواری شدند.
رئیس سازمان فضای سبز شهرداری یاسوج گفت: ساعت 19 روز چهارشنبه 28 آذر گزارشی مبنی بر آتش سوزی مجسمه آریوبرزن در ورودی شهر شهر یاسوج دریافت کردیم.
فرشاد صادقی افزود: نیروهای آتش نشانی بلافاصله به میدان و محل حادثه اعزام شدند و از پیش روی آتش جلوگیری کرده و آتش سوزی مجسمه وسط میدان را مهار کردند.
وی ادامه داد: در این آتش سوزی قسمت هایی از بدنه مجسمه آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه جنس مجسمه آریوبرزن از فایبرگلاس است، گفت: آتش نشانی به موقع در محل حادثه حاضر شد و آتش سوزی را مهار کرد در غیر این صورت بدنه مجسمه در آتش از بین می رفت.
جانشین انتظامی فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه ای برای رسانه های استان گفت : در ساعت 18.40شب در تماس تلفنی مردم با مرکز فوریت های پلیسی 110، خبری مبنی بر آتش سوزی در میدان آریوبرزن شهر یاسوج دریافت شد که عوامل گشت 110 در محل حاضر شدند و آتش سوزی توسط نیروهای آتش نشانی در کمترین زمان مهار شد.
سرهنگ کیقباد مصطفایی افزود: بنظر می رسد فرد یا افرادی که هویت آنان مشخص نیست با پرتاب مواد آتش زا سعی در آتش زدن مجسمه داشتند که این مجسمه مورد آتش سوزی جزئی قرار گرفت.

** خسارت زنندگان به اموال عمومی مجازات می شوند
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پی تخریب مجسمه آریوبرزن در یاسوج، گفت: این پیکره از جمله اموال عمومی است و طبق قانون با کسانی که به هر دلیلی به این نوع اموال خسارت وارد کنند برخورد می شود.
محمد کاظم نظری اظهار داشت: دستگاه های امنیتی و انتظامی با دقت و جدیت در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستند.
وی تاکید کرد: این مجسمه جدا از ارزش فرهنگی و تاریخی که نزد مردم دارد از جمله اموال عمومی محسوب می شود و دولت با جدیت پیگیر شناسایی و برخورد با افرادی است که به اموال مردم خسارت وارد کرده اند.
چند روز بعد تلاش های ماموران دستگاه های امنیتی جواب داد و عامل آتش زدن مجسمه آریوبرزن در یاسوج دستگیر شد.

**دستگیری عامل آتش زدن مجسمه آریوبرزن
دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: عامل آتش زدن مجسمه آریوبرزن در شهر یاسوج با تلاش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این استان شناسایی و دستگیر شد.
مهرداد کرمی اظهار داشت: در پی آتش سوزی قسمتی از مجسمه ی آریوبرزن در میدان اکبرآباد شهر یاسوج در شامگاه 28 آذر ماه، شناسایی عوامل مرتبط در دستور کار قرار گرفت.
کرمی افزود: پس از انجام تحقیقات لازم، شخصی که اقدام به این عمل کرده بود با پیگیری و تلاش مستمر سازمان اطلاعات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و دستگیر شد.
دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد از همه نیروهای امنیتی و انتظامی به ویژه تلاش اطلاعات سپاه فتح تشکر کرد و ابراز داشت: در همین زمینه پرونده ای تشکیل و تحقیقات برای روشن شدن انگیزه فرد دستگیر شده انجام می شود.
براساس اطلاعات بدست آمده خبرنگار ایرنا از نهادهای مسئول، فرد دستگیر شده انگیزه خاصی از این اقدام خود نداشت و دچار اختلال رفتاری بود.

**آریوبرزن و دفاع از سرزمین
آریوبرزن فقط یک نام است، می توان آن را بر هرکسی نهاد، هرکسی که شهامت دفاع از سرزمین ایران را داشته باشد می تواند آریوبرزن باشد.
همانطوری که مرحوم آیت الله ملک حسینی گفت: پاسداشت قهرمانان ملی منافاتی با ارزش‌های اسلامی ندارد و آریوبرزن یک سردار ایرانی ضد ظلم، ضد تجاوز و ضد اشغالگری بوده است و پاسداشت آن هیچ اشکالی ندارد بلکه قدردانی از چهره‌های مثبت و افتخار آفرین وظیفه هر انسان شرافتمندی است.
استاد تاریخ دانشگاه یاسوج می گوید: آریوبرزن مدافع دلاور «دربند پارس» سرداری بود که در راه میهن عزیز خود ادای وظیفه جان نثاری کرد و در حقیقت نام او را باید در ردیف شهیدان وطن ثبت و یاد و خاطره ش را برای همیشه تقدیس کرد.
شمشیر آریوبرزن هنوز در آسمان ایران می درخشد و سربازان وطن همچنان آماده دفاع از سرزمین مادری هستند، چه در نبرد با اسکندر، چه در جنگ با صدام و یا هر دشمن دیگری.

**منابع:
1) آریوبرزن سردار ایرانی در مقابله با اسکندر مقدونی، عبدالرفیع حقیقت
2) خاستگاه هخامنشیان، کشواد سیاهپور
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.