به گزارش ایرنا، یکی از چالش های بودجه ریزی در حوزه محیط زیست نادیده گرفتن ظرفیت های استان ها و مناطق مختلف است.موضوعی که فرماندار دنا در نشست با مدیر کل توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست کشور به آن اشاره کرد.
نادیا صداقت گفت: قسمت جنوبی منطقه حفاظت شده دنای شرقی در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد و قسمت شمالی آن در پادنا و سمیرم استان اصفهان قرار دارد.
وی افزود: برای حفاظت از دنا ،محیط بانان این استان مرزهای هر دو استان را پوشش می دهند در حالی که منابع مالی این استان به تنهایی جوابگوی حفاظت از محیط زیست نیست.
وی ابراز امیدواری کرد تدبیری اندیشیده شود که یا منابع تخصیصی به استان بر اساس ظرفیت ها و گستره جغرافیایی مناطق حفاظت شده استان پیش بینی شود و یا استان اصفهان نیز اعتباری برای حفاظت از حوزه استحفاظی خود در نظر بگیرد.

**ظرفیت ها در تقسیمات کشوری دیده نشده است
نادیده گرفته شدن ظرفیت های استان به خصوص در مناطق حفاظت شده از موضوعاتی است که به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تنها مربوط به دنای شرقی نیست.
محسن جعفری نژاد گفت: با اینکه به لحاظ تقسیمات کشوری بخشی از منطقه حفاظت شده خائیز در استان خوزستان قرار دارد اما حفاظت از آن به عهده استان کهگیلویه و بویراحمد است در حالی که در تخصیص منابع کشوری این موضوع دیده نشده است.
وی افزود: محیط بانان آن چنان خود را در مقابل مناطق حفاظت شده و طبیعت مسئول می دانند که هرگز به بهانه کمبود اعتبار، حفاظت از طبیعت را مرزبندی نمی کنند با این حال باید این موضوع جدی گرفته شود.

**عدم تدوین آمایش سرزمین پاشنه آشیل برنامه ریزی
جعفری نژاد یکی از دلایل نادیده گرفتن ظرفیت های استان ها را در برنامه ریزی و بودجه بندی، عدم تدوین و به جمع بندی نرسیدن طرح آمایش سرزمین عنوان کرد.
وی با بیان اینکه همه ظرفیت های استان برای آموزش و توانمند سازی جوامع محلی به کار گرفته شده ،افزود: این موضوع همچنان جای کار دارد زیرا به رغم همه پتانسیل های استان،گردشگری بی ضابطه و اشتغال ناپایدار باعث شده مردم از این ظرفیت ها منتفع نشوند.
جعفری نژاد با اشاره به اعتبار ریزگرد ها که به صورت کامل به استان خوزستان اختصاص داده شده ،گفت: بهمئی ، کهگیلویه و گچساران در این استان سالانه خسارات زیادی از ریزگرد ها داشته اند اما ریالی اعتبار از این محل دریافت نکرده اند.
وی یادآوری کرد: بی توجهی به موضوع ریزگردها در استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده می تواند برای بخشی از کشور خسارت ساز باشد زیرا این استان تامین کننده آب تعدادی از استان های کشور از جمله خوزستان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: ظرفیت های استان برای کمک به دنا پاسخگو نیست و استفاده از ظرفیت های ملی در کنار آن می تواند دنا را حفظ کند.

**مشاغل سبز حرف اول را می زند
مدیرکل توسعه پایدار محیط زیست کشور نیز در این نشست گفت:15 نماینده استان خوزستان یکدست و یک صدا برای گرد و غبار اعتراض کردند اما تاکنون یک گزارش از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان وجود ریزگردها به تهران مخابره نشده است.
کتایون حجتی گفت: این استان پتانسل های با ارزشی چه از نظر طبیعی و چه انسانی دارد و نسبت 70 درصدی جمعیت روستایی به جمعیت شهری یکی از مزایای شهرستان دنا در منطقه حفاظت شده دنای شرقی است.
وی ادامه داد: کالاهای محیط زیستی چون مجانی هستند قدرشان را نمی دانیم اما در چند سال اخیر موضوعات زیست محیطی از حالت لوکس خارج شده و دغدغه عمومی شده است.
حجتی افزود: شاخص بین المللی عملکرد محیطی (EPI ) نشان می دهد ایران در حوزه محیط زیست در سال 2016 در رتبه 105 و دو سال بعد به رتبه 80 رسیده است و این نشان می دهد اقدامات انجام شده موثر بوده است.
وی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست ایجاد مشاغل سبز حرف اول را می زند گفت: این مشاغل مانع تخریب محیط زیست و کاهش انرژی شده و می تواند ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
حجتی یادآوری کرد برای حرکت به سمت ایجاد مشاغل سبز و حفاظت از محیط زیست نیاز به اطلاع رسانی و آموزش است زیرا بسیاری اوقات اطلاع رسانی ها خوب نبوده و بسیاری از افراد نمی دانند کاری که انجام می دهند محیط زیست را تخریب می کند.
وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک ظرفیت هاو چالش های مناطق مختلف کشور احصا و در تقسیمات کشوری وارد شده و امتیاز دهی شود تا استان ها بیش از توانشان تحت فشار قرار نگیرند.

**آموزش در گرو اعتبار
مدیر کل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به ویژگی های زنان شهرستان دنا گفت: در شهرستان دنا هیچ زن بیکاری وجود ندارد و این شهرستان داعیه دار اقتصاد مقاومتی است.
آذر صفایی نیا ادامه داد: تولید محصولات ارگانیک و فراوری محصولات باغی از ویژگی های فرهنگی مردم این شهرستان بوده و مردم به صورت غریزی حافظ محیط زیست هستند و این سرمایه است.
وی ادامه داد: برای تقویت این فرهنگ و حفاظت از محیط زیست باید مردم آموزش ببینند که این موضوع نیاز به اعتبار و کمک ملی دارد.
صفایی نیا یادآوری کرد: باید به مردم نحوه استفاده از محیط زیست و وارد کردن آن به اقتصاد خانواده و توسعه پایدار آموزش داده شود زیرا توسعه بدون مراقبت از محیط زیست اتفاق نمی افتد.
وی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست باید به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود.
شهرستان دنا 43 هزار نفر جمعیت دارد که 10 هزار نفر آن در شهرهای پاتاوه و سی سخت ساکن هستند و مابقی روستا نشین هستند.
منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ،ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از 320 گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است.
این منطقه در شانزدهم تیرماه سال 90 به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.
وجود کوه، جنگل، بیش از 100 چشمه، رودخانه و 1200 گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.
ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.
مناطق حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار و دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.