به گزارش ایرنا، چند کیلومتر مانده به پیست اسکی کاکان هزاران خودرو با سرنشینان دوست دار ورزش های زمستانی در ترافیک جاده گیر افتاده اند .پلیس راهور هم نمی تواند گره کور ترافیک جاده کاکان را باز کند. خیلی ها پیاده و وسایل ورزش زمستانی بر دوش به طرف پیست حرکت می کنند .
تابش نور خورشید ،آسمان تمام آبی و برف سفید ، دست در دست هم به دوست داران ورزش های زمستانی سلام می کنند. دوست داران ورزش های زمستانی هم با گذاشتن دست بر پیشانی خود هم به سلام مثلث زیبایی احترام می کنند و هم از اشعه تند آفتاب می گریزند.
هرکس به روشی به دل زمستان برفی می زند از آماتور گرفته تا ورزشکاران حرفه ای تلاش می کنند خود را به نقطه آغاز حرکت در نوک تپه برسانند. تیوپ های پرباد در سرازیری پیست واژگون می شوند. سرنشینان تیوپ در هم می غلطند و هق هق خنده ،کودکان سرگرم ساختن آدم برفی، ورزشکار حرفه ای هم در کمتر از یک دقیقه طول پیست را با حرکت های زیگزاگ طی می کند و دقایقی از حرکت می ایستد تا دمی بیاساید و فنجانی چای داغ ...
یک روز شادی و ورزش در میان برف یک سر داستان است و کمبود امکانات رفاهی در پیست اسکی کاکان سر دیگر داستان که ورزش دوستان را ناراضی کرده است.
عبود که به همراه خانواده از سربندر به پیست اسکی کاکان آمده ، از نبود سرویس بهداشتی در محل پیست متعجب شده است.
وی می گوید چطور برای این مکان زیبا و چشم نواز امکانات رفاهی کافی ساخته نشده است .وی عقیده دارد که نبود امکانات رفاهی ساده موجب می شود که مراجعه کنندگان دیگر عطای آمدن به این مکان زیبا را به لقایش ببخشند.
خانواده دیگری که از بوشهر به پیست اسکی آمده است از ناکافی بودن فضا برای استراحت و صرف ناهار گلایه دارند و از مسئولان تربیت بدنی خواستند در این زمینه چاره اندیشی کنند.
کمبود پارکینگ برای توقف خودروها در محل پیست سال هاست مراجعه کنندگان به این مکان را آزار می دهد و کسی هم جوابگوی این مشکل نیست .
ورود موج گسترده گردشگران و مسافران زمستانی در هفته های اخیر بویژه جمعه گذشته به یاسوج برای رفتن به پیست اسکی ، گرچه ظرفیت منحصر به فرد این مکان زیبا و چشم نواز را در حوزه گردشگری به نمایش گذاشت اما کمبود زیرساخت های رفاهی در منطقه بر زیبایی های پیست سایه افکنده است.
بسیاری از گردشگران در ترافیک طولانی و خسته کننده غافلگیر شدند و نیامده به شب برخوردند و از راه آمده برگشتند.
کمبود آب شرب برای استفاده خیل جمعیت ،نبود سرویس بهداشتی برای استفاده گردشگران ، نبود پارکینگ و مکان مناسب برای استراحت گردشگران ،موجی از ناراحتی و نارضایتی را ایجاد کرده است.
آنچه گفته شد بخشی از کمبود ها و نبود زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگرانی است که کیلومتر ها راه را درنوردیده اند تا روزی را در پیست اسکی کاکان به شادی به سر کنند اما با این وضعیت نابسامان رو به رو شدند.
استقبال روز افزون گردشگران از این پیست، توجه بیشتر مسئولان را برای تامین زیرساخت های رفاهی در آن می طلبد.
پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متری در 18 کیلومتری شمال شهر یاسوج نزدیک به دهستان کاکان واقع شده است.
طول مفید پیست کاکان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور است که در سال 1373 با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و 2 دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت.
رئیس هیات اسکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود امکانات در این پیست، گفت: پیست اسکی کاکان از فضاهای مهم ورزشی و گردشگری استان است.
خدابخش امیری اظهار داشت: این پیست به طول 600 متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2 هزار و 600 متر است.
وی افزود: پیست اسکی کاکان نزدیکترین پیست به کشورهای حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور است و به همین دلیل شرایط خاصی دارد.
امیری بیان کرد: با وجود شرایط ممتاز پیست اسکی کاکان اما زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات آن محدود است.
وی عنوان کرد: مهمترین مشکلات و نیازهای پیست اسکی کاکان شامل فرسودگی دستگاه برف کوب و صندلی های دستگاه بالابر، کمبود چوب، تخته و لباس اسکی، آسفالت نبودن پارکینگ پیست و لزوم دیوارکشی محوطه پیست، خرید دستگاه برف ساز و توسعه رستوران و خوابگاه است.
یک کارشناس بخش گردشگری معتقد است ، توسعه متناسب با حجم زیاد ورودی گردشگر به پیست اسکی کاکان، نیازمند سرمایه گذاری جدی بخش خصوصی در این پیست است.
علی پاکان می گوید ،سرمایه گذاری بخش خصوصی علاوه بر اشتغالزایی و سود آوری ،سهم بسزایی در رضایت گردشگران و استمرار علاقه مندی آنان به آمدن به این مکان تفریحی خواهد داشت.
وی اظهار می دارد ،شمار زیاد مسافران و گردشگران درون استانی و خارج استانی نشان داد که پیست اسکی کاکان، به عنوان مهم ترین جاذبه گردشگری زمستانی استان از مهمترین فرصت ها برای توسعه شهرستان بویراحمد است بنابراین ضرورت دارد مسئولان ذیربط با برنامه ریزی دقیق و عملی زمینه فعالیت این ظرفیت خدادادی را بیش از پیش فراهم کنند.
پیست اسکی کاکان در شمال شهر یاسوج از سوی مردم از درون استان گرفته تا کرانه های خلیج فارس بخوبی دیده شده و کمی هم نیاز به دیده شدن توسط مسئولان استانی دارد تا نقش خود را در توسعه منطقه ایفا کند.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.