به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسلی موسوم به زاگرس قرار دارد که مانند دیگر گسل‌های ایران امکان فعال شدن آن و رخ دادن زلزله‌های باقدرت بالا وجود دارد.
بیشترین بخش‌هایی استان که ممکن است با یک زلزله متوسط تخریب یا آسیب جدی ببیند بافت‌های فرسوده است.
بر اساس مطالعات کارشناسی سه هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح استان وجود دارد که بیشتر آن در سه شهر یاسوج، دوگنبدان و دهدشت است.
دولت در سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تلاش کرده است که بافت‌های فرسوده را در استان کهگیلویه و بویراحمد نوسازی کند.
سید عبدالمجید نژاد صفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پراکندگی روستا‌های استان و نداشتن استحکام کافی ، ساخت جاده‌ها، پل‌های بزرگ و ساخت و ساز‌ها باید با در نظر گرفتن نقاط پرخطر اجرا شود.
وی افزود: زلزله خیز بودن کشور و وارد شدن تلفات و خسارات فراوان از این طریق و همچنین قرار گرفتن برخی از نقاط استان بر روی کمربند زلزله، شناسایی نقاط زلزله خیز استان را ضروری کرده است.
نژاد صفوی عنوان کرد: تهیه طرح مطالعاتی پهنه بندی زلزله و تهیه نقشه شتاب در سطح استان در زمینه زلزله شناسی و زلزله نگاری،‌ نقش مهمی در کاهش خسارات احتمالی دارد.
وی افزود: در پارک‌های اسکان بخصوص شهر یاسوج باید مشکللات آب آشامیدنی بهداشتی و گاز، روشنایی و سرویس‌های بهداشتی برطرف شود.
نژاد صفوی گفت: شهرداری‌ها تلاش کنند تا درمناطق پرخطر، مجوز ساخت و ساز‌های مرتفع را صادر نکنند.

**وجود بیش از 2 هزار هکتار بافت ناکارآمد در کهگیلویه و بویر احمد
2 هزار و 83 هکتار بافت ناکارآمد در استان وجود دارد که از این رقم 38 هکتار در بافت تاریخی، یکهزار و 170 هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و 875 هکتار در بافت‌های میانی واقع است.
شهر یاسوج با یک هزار و 126 هکتار دارای بیشترین میزان بافت ناکارآمد در استان است و شهرهای دوگنبدان با رقم 464 و دهدشت 162 هکتار در رده دوم و سوم قرار دارند.
براساس آمار بنیاد مسکن ، 80 هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون 45 درصد آن مقاوم سازی شده است.
این تعداد واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر این استان از سال 84 تاکنون مقاوم سازی شده است.
تا پایان سال 1405 باید 52 هزار واحد کم دوام و بی دوام در مناطق روستایی و شهر‌های زیر 25 هزار نفر جمعیت استان مقاوم سازی و بازسازی شود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را دارد .
این استان 720 هزار نفر جمعیت دارد که 56 درصد آن در شهرها و 44 درصد در روستاها زندگی می‌کنند.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.