به گزارش ایرنا،با وجودی که کارشناسان انسان،خودرو و جاده را دلایل بروز حوادث رانندگی می دانند اما بیشتر آنان اذعان دارند که خطاهای انسانی مهمترین عامل خسارت های رانندگی است.
شواهد تاریخی نشان می دهد که نخستین تصادف منجر به مرگ در ایران در سال 1305 رخ داد به عبارتی دیگر 92 سال است که سوانح رانندگی جان مردم کشورمان را می گیرد.
به منظور نهادینه شدن فرهنگ پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی روز دوشنبه همایشی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در شهر دوگنبدان برگزار شد تا با شناخت عوامل برای پیشگیری از ادامه تلفات رانندگی چاره اندیشی شود.
در 6 ماهه اول سال جاری 14 نفر در معابر شهری کهگیلویه و بویراحمد بر اثر تصادف فوت و یک هزار و 329 نفر مصدوم شدند.
سهم وسایل نقلیه در تصادف های منجر به فوت در این استان 71 درصد خودروی سواری و 29 درصد موتور سیکلت است.
بیشترین علت تصادف منجر به جراحت 27 درصد بی توجهی به جلو، 18 درصد تخطی از سرعت مطمئنه، 16 درصد ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، 13 درصد رعایت نکردن حق تقدم،13 درصد رعایت نکردن فاصله طولی و 13 درصد سایر عوامل است.
بالاترین آمار تصادف در کهگیلویه و بویراحمد بین ساعت 8 تا 12 شب و 50 درصد تصادف ها در روز و 50 درصد در شب اتفاق می افتد.
تا سال 1292 هیچ قانونی درباره مقررات راهنمایی و رانندگی در کشور وجود نداشت.
در سال 1317 آئین نامه درشکه ها در کشور تدوین شد وسال 1382 نخستین قانون مدون ترافیکی در کشور تدوین شد.

**اهمیت فرهنگ سازی
فرماندار گچساران با اشاره به اینکه این پنجمین همایشی است که با موضوع اجتماعی در این شهرستان برگزار می شود همایش بررسی راهکار های کاهش تلفات سوانح جاده ای را برای فرهنگ سازی در این زمینه بسیار خوب ارزیابی کرد.
عبدالرحیم رحیمی با یادآوری نقش مهم فرهنگ سازی در زمینه ترافیک افزود: آموزش و پرورش و دانشگاه ها بازوان توانمند تحقق ارتقای فرهنگ ترافیکی هستند.
او بر این باور است با توجه به این که مساحت شهرها نسبت به 50 سال پیش همان اندازه است اما تعداد خودروها چند برابر شده در صورتی که برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی و پیاده روی فرهنگ سازی نکنیم در سال های آینده چالش های بیشتری خواهیم داشت.
وی از شهرداری خواست با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش گره های ترافیکی برنامه ریزی کند.
شهردار دوگنبدان می گوید: ایجاد سلسله مراتب حمل و نقل وارونه یعنی زیرساخت هایی برای پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندان نخستین گام برای رفع عوامل ایجاد کننده حوادث رانندگی است.
مسعود ظفری با اشاره به اجرای طرح پیاده رو سازی در اصلی ترین مرکز تجاری دوگنبدان افزود: این طرح گامی اثربخش برای کاهش گره های ترافیکی و به دنبال آن کاهش تلفات رانندگی است.
وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی موسوم به کلاس شهر برای انتقال مفاهیم حقوق شهروندی که فرهنگی ترافیکی یکی از موارد آن است از دیگر راهکارهایی است که می تواند به این موضوع کمک کند.
شهردار دوگنبدان با اشاره به اینکه این دوره های آموزشی در برخی از کلان شهرها شروع شده از برنامه ریزی برای اجرای کلاس در شهر دوگنبدان خبر داد.
رئیس دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ارتقای فرهنگ ترافیکی رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما نقش اثرگذاری دارد.
کرم جانی پور افزود: هر چند مدارس و دانشگاه ها به عنوان کابران ترافیکی آینده نیازمند آموزش مستقیم هستند اما آموزش های عمومی نیز در این زمینه اثربخش است.
به گفته وی طراحی شهرهای عاری از جرم راهکار دیگر در این زمینه است.
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال 1396 پنج هزار خودرو به حمل و نقل این استان افزوده شد ،گفت: افزایش تعداد خودروها نیاز به فرهنگ سازی برای کابران ترافیکی را بیشتر کرده است.
اسماعیل خوشوقت سنتی بودن شیوه نظارت بر حمل و نقل را از دغدغه های مسئولان دانست و گفت: براساس برآوردها 80 میلیارد ریال برای اجرای طرح سیستم هوشمند نظارت ترافیکی در شهرستان گچساران مورد نیاز است.
وی با اشاره به کمبود پارکینگ و وجود نقاط حادثه ساز در کهگیلویه و بویراحمد بر تلاش بیشتر برای ساماندهی زیرساخت های جاده ای تاکید کرد.
بهه گفته خوشوقت تلفات جاده ای در معابر برون شهری و درون کهگیلویه و بویراحمد 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب 13 و 10 درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: 72 درصد تلفات مربوط به عابران پیاده در معابر شهری است که باید توجه بیشتری به این قضیه شود.
رئیس پلیس راهور استان تاکید کرد: بیشترین علت تصادف فوتی در استان مربوط به بی توجهی به جلو بود که بخشی از آن بخاطر صحبت کردن با تلفن همراه و بخشی مشاجره درون خودرو و سایر مشکلات رانندگان است.
وی گفت: علت دیگر تصادف ها در استان، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه که به دلیل سرعت غیر مجاز و تخطی از سرعت مطمئنه است.
خوش وقت گفت:‌ اقدامات فرهنگی انجام شده در زمینه آگاهی بخشی به مردم شامل اعزام کارشناس به مدارس و صدا و سیما و نصب بنر و تیزر در سطح معابر شهری است.
رئیس پلیس راهور استان بیان کرد: تقویت شهرداری ها جهت ایجاد مراکز مانیتورینگ در کل استان یک ضرورت است تا بتوان هم تخلفات را در سطح شهر رصد کرد و هم برای سامان دادن به مشکلات ترافیکی به موقع عمل کرد.
خوش وقت با اشاره به ضرورت احداث پل های مکانیزه در سطح شهر یاسوج افزود: با این کار هم تلفات کمتر شده و هم ترافیک روان تر خواهد شد.
وی اظهار داشت: 10 نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده که شامل پل تنگ سریز، پل تلگاه، پل تنگاری، کمربندی یاسوج، پل روستای کریک، کمربندی گچساران، حد فاصل بوستان تا پل بریم، جاده باشت چرام، جاده یاسوج چرام و تنگ مهریان است.
خوشوقت تاکید کرد: اگر از بودجه حاصل از جریمه های رانندگی در زمینه ترافیک هزینه شود مشکل ترافیک حل خواهد شد.
براساس ماده 23 قانون تخلفات 60 درصد مبلغ جریمه ها در معابر جاده ای به اداره راه و شهرسازی و راهداری و در معابر شهری به شهرداری ها پرداخت می شود.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.