به گزارش ایرنا به تازگی یک قاضی در شهرستان بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد یک مجرم را به نوشتن این متن و نصب آن جلوی مدارس محکوم کرده است.
این مجرم درختان جنگل‌های بلوط بهمئی به وسعت 1.2 متر مربع را قطع کرده بود.
«جاوید ریحانی» قاضی شهرستان بهمئی، متهم را به یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی، ترویج فرهنگ درختکاری در جامعه به خصوص در بین کودکان و صیانت از درختان در برابر قطع و نابودی آن‌ها محکوم کرد.
بر اساس حکم قاضی، این فرد باید سه بنر با محتوای «من به‌ تنهایی 22 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن را در یک سال جذب می‌کنم تنها و همه آن چیزی که از شما می‌خواهم آن است که اجازه دهید زنده بمانم- دوستدار شما درخت » تهیه کرده و آن‌ها را مقابل مدارس ابتدایی شهرستان بهمئی نصب کند.
همچنین این مجرم موظف به کاشت درخت در تنگ سولک بهمئی بجای حبس و محکومیت شد.
در سال های اخیر برخی قضات دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قطع بی‌رویه جنگل‌های بلوط روش خود را از تعیین مجازات جزای نقدی به تعیین مجازات‌های جایگزین حبس و تعلیق اجرای مجازات در راستای کاشت و حفاظت از درختان و اشاعه فرهنگ درخت دوستی تغییر داده اند.
سال گذشته نیز برای مجازات شکارچی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد نگارش یک مقاله علمی درباره حمایت از پرندگان تعیین شده بود.
مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نگارش یک مقاله علمی با موضوع «بررسی اقدام متقن در حمایت از پرندگان زیست بوم زاگرس» به مدت 6 ماه برای مجازات شکارچی متخلف زنده گیری کبک در منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا تعیین شد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: این مجازات به عنوان جایگزین 91 روز حبس تعزیری برای این شکارچی متخلف صادر شده است.
وی افزود: فروردین 1396 مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دنا هنگام گشت زنی و کنترل منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا به یک نفر شکارچی متخلف برخورد می کنند که در زمان بارندگی یک قطعه کبک وحشی را برخلاف قانون و مقررات زیست محیطی زنده گیری کرده است.
وی بیان کرد: پس از بررسی های لازم توسط محیط بانان چنین احتمالی وجود داشت که این شکارچی متخلف تخم کبک زنده گیری شده را نیز همراه خود داشته باشد.
هاشمی عنوان کرد: کوله پشتی این شکارچی متخلف بازرسی و 18 عدد تخم کبک نیز در آن کشف و ضبط شد.
وی ابراز داشت: لانه این قطعه کبک زنده گیری شده نیز توسط شکارچی متخلف تخریب شده بود.
این سومین حکم جالب زیست محیطی صادر شده توسط دستگاه قضا برای شکارچیان متخلف در سال 96 بود.
نخستین حکم مربوط به پاکسازی پارک جنگلی یاسوج به مدت 6 ماه متوالی و دومین حکم نیز مربوط به یک بار رونویسی از کتاب «قانون شکار و صید» با خط متهم بوده است.
یک شکارچی متخلف در یکی از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد توسط دستگاه قضایی به 2 بار رونویسی از قانون صید و شکار جانوران وحشی محکوم شد.
شکارچی متخلف اوایل خرداد سال 1396 با استفاده از اسلحه ساچمه زنی 2 قطعه «تیهو» در منطقه حفاظت شده کوه خاییز شهرستان کهگیلویه در جنوب این استان شکار کرده بود.
18 میلیون ریال نیز جزای نقدی جایگزین 3 ماه حبس تعزیری به عنوان مجازات اصلی و 2 مرتبه رونویسی از قانون شکار و صید به خط متهم، ظرف مهلت حداکثر 6ماه، مجازات تعیین شده برای متهم بود.

** چرا قطع درختان و حکم های قضایی محیط زیستی مهم است؟
خبرها پیوسته حکایت از قطع درختان بلوط در جنگل های استان دارند بهره برداری های بی رویه ، چرای دام ، آتش سوزی ها و زغال گیری ساکنان محلی از جمله عواملی است که بلای جان منابع زیست محیطی و جنگل های انبوه کهگیلویه و بویراحمد شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد حدود یک هزار روستای بدون گاز وجود دارد که ساکنان آنها به طور عمده از چوب درختان برای گرم کردن خانه هایشان استفاده می کنند.
تنها در سه ماهه نخست امسال 72 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان در آتش سوخته است.
گروه های سودجو به صورت سازمان یافته برای زغال گیری از درختان آتش سوزی های گسترده ای را در جنگل های استان ایجاده کرده اند که این افراد پس از بسته بندی زغال را به صورت قاچاق از کشور خارج می کردند.
این افراد طی سال‌های گذشته به گفته مسئولان امر افزون بر سه هزار اصله درخت بلوط و جنگل‌های این استان را با هدف تهیه زغال قطع کرده‌اند.
کهگیلویه وبویراحمد دارای افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.
همچنین کمبود محیط بان در برخی شهرستان های استان زمینه را برای سوء استفاده سودجویان مهیا کرده است.
مجازات های حبس و جریمه نقدی تاکنون نتوانسته جلوی قطع درختان جنگلی استان را بگیرد. خیلی از سودجویان از عمر چند صد ساله این درختان تنومند و تاثیر آنها در زندگی بشر آگاهی ندارند.
حقوقدانان امیدوارند بتوان با تغییر نگرش در نحوه مجازات ها و کار فرهنگی عمر دوباره به جنگل ها بخشید.

** چرا قضات در جرایم محیط زیستی به سمت مجازات های جایگزین حبس روی آورده اند؟
قطع درختان، شکار غیرقانونی و مواردی از این دست به طور معمول، حبس های کوتاه مدتی را در پی دارد که برخی قضات ترجیح می دهند با صدور این گونه حکم ها ارتکاب این گونه جرایم را کاهش دهند.
یک کارشناس حقوقی که در این زمینه پژوهش هایی انجام داده است می گوید: مجازات حبس در دستیابی به اهداف اصلی مجازات ها ( اصلاح و درمان مجرم و باز پذیری اجتماعی او) ناموفق بوده و هم از لحاظ عملی و هم از لحاظ نظری با بحران و ناکارآمدی مواجه بوده است.
وی ادامه می دهد: بنابر این تصویب قانون جامع و کامل در خصوص مجازات های جایگزین حبس و بسترسازی لازم در این زمینه و نیز آگاه سازی مردم و قضات از موجبات و شرایط اساسی اجرای صحیح آن است.
وحید وزیری می افزاید: در حقیقت مجازات های جایگزین حبس به مجموعه ای از ارزیابی ها، راه حل ها، تصمیمی گیری ها و خدماتی اطلاق می شود که حوزه های قضایی برای جانشین نمودن حبس برای افراد محکوم و بزهکار در نظر می گیرند و محکومان زیر نظر، شرایط و قواعد از پیش تعیین شده به جای تحمل کیفر حبس به ارائه خدمات عام المنفعه به منظور جبران خسارت وارد آمده به قربانیان و جامعه می پردازد.
وی یادآور می شود: در سال های اخیر به دلیل رشد آسیب های مطرح شده سیاست های مناسب برای حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری حبس تدبیرهای مناسبی اتخاذ شده است .
وزیری می افزاید: به دلیل مشکلات و ایرادهای شکلی و عملی که مهمترین آنها عبارتند از جرم زا بودن محیط زندان، تراکم جمعیت کیفری و کمبود فضای مناسب در زندان، اثر روانی نامطلوب زندان بر زندانی و از بین رفتن حس مسئولیت اکثر مجرمان آزاد شده از زندان و مشکلات دیگری از قبیل ضعف امکانات عدم تفکیک زندانیان از بازداشتی ها و با توجه به این مشکلات و معایب وارده بر مجازات حبس و نظام اجرایی آن، استفاده جانشین های زندان به موضوع اصلی تحقیقات کیفرشناسی تبدیل شد.
یک پژوهشگر حقوق جزا و جرم شناسی نیز معتقد است: مجازات حبس در اکثر کشورها و ایران در برآورده کردن رسالت ها و اهدافش موفق نبوده است و یکی از انگیزه های تدوین و تنظیم « لایحه مجازات های اجتماعی جایگزین زندان» ناشی از همین امر بوده است.
حسن حاجی تبار می افزاید: براساس آمارها بخشی از جمعیت کیفری زندان را تکرار کنندگان جرم تشکیل می دهند. از این رو به دلیل برخی مشکلات و معایب وارده بر مجازات حبس و نظام اجرائی آن، استفاده گسترده از این مجازات در اکثر موارد به عنوان یک اصل در مجموعه و قوانین و مقررات جزائی و حتی در رویه دادگاه ها در ایران غیر ضروری و نامناسب به نظر می رسد و تنها باید از مجازات حبس به عنوان یک ضمانت اجرائی استثنایی استفاده شود.
وی یادآور می شود: مجازات های جایگزین حبس در مقایسه با خود مجازات حبس در تحقق اهدافشان موفق ترند زیرا نه تنها پیش بینی مجازات های جایگزین می توانند باعث متنوع تر شدن ضمانت اجراها و در نتیجه اجرای عدالت شوند، بلکه اصلاح و بازسازی اجتماعی مجرم را بیشتر فراهم می کند.
یک کارشناس در این باره می گوید: قانون گذار در پاسداری از ارزش های مهم جامعه اقدام به مداخله کیفری و جرم انگاری رفتارهای ناقص آنها می کند. یکی از این ارزش ها محیط زیست است که قانون گذار به حمایت از آن می پردازد.
اصغر احمدی می افزاید: در سیاست کیفری ایران، حمایت کیفری از محیط زیست در قالب جرم انگاری رفتارهای مخربی علیه درختان، پسماندها، آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی صوتی و همچنین تهدید علیه بهداشت عمومی به عمل آمده است.
آنچه مسلم است مجازات حبس بویژه حبس های کوتاه مدت در اصلاح و بازپروری زندانیان به دلیل جرم زا بودن آن موثر نیست و در این زمینه راهکار مناسبی است.
برخی کارشناسان معتقدند مجازات های جایگزین حبس با حفظ شان افراد هم باعث جلوگیری از تکرار جرم شده و هم با فرهنگ سازی مناسب زمینه را برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از زندان فراهم می کند.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع و جمعیتی 713 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
بر اساس برآورد اولیه ظرف یک دهه گذشته و از سال 1385 تا پایان سه ماهه نخست سال 96 افزون بر 9 هزار هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است. این میزان خسارت بر اثر وقوع افزون بر یک هزار و 114 فقره آتش سوزی بوده است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.