علی محمد احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها علاوه بر تامین آب شرب، صنعت و فرصت های گردشگری، 19 هزار هکتار از اراضی استان را به آبیاری تحت فشار تبدیل می کند و بیش از 11 هزار فرصت اشتغالزایی پایدار حاصل آن خواهد بود.
وی افزود: طرح های آبی در دست اجرای کهگیلویه و بویراحمد، آب آشامیدنی سالم و پایدار افزون بر 400 هزار نفر از جمعیت استان را تامین می کند.
احمدی از مهمترین این طرح ها را اجرای سد برق آبی و یا نیروگاهی چم شیر با ظرفیت سه میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب با 80 درصد پیشرفت فیزیکی نام برد .
احمدی تصریح کرد: آوردگاه آبی استان وارد مرحله ای تحول ساز شده و احداث سدها، نیروگاه ها و ساختگاه های بزرگ، متوسط و کوچک آبی در استان، تخصیص بالا و مناسب استان از این منابع و حرکت به سمت نوسازی و طرح های نوین آبیاری در بهره برداری از منابع آبی، آینده روشنی برای استان را نوید می دهد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فقر منابع در این استان وجود ندارد زیرا که بیش از 10 میلیارد مترمکعب روان آب و منابع آبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما به دلیل عدم سرمایه گذاری به سمت استان های دیگر سرازیر و یا به هدر می رفت.
احمدی بیان کرد: به علت عدم مدیریت صحیح این منابع راهبردی در گذشته بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر 200 هزار نفری یاسوج با تنش آبی مواجه بود.
وی با اشاره به سد مخزنی تنگ سرخ، گفت: این طرح در دست اجرا با ظرفیت 200 میلیون متر مکعب آب شرب با کیفیت بالا، آب بخش صنعت و کشاورزی شهر و روستاهای اطراف یاسوج را تامین می‌ کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سد علاوه بر تامین آب شرب برای بیش از 300 هزار نفر، آب پنج هزار و 900 هکتار از اراضی کشاورزی را هم تامین خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های طولانی مدت و تنش آبی در برخی شهرها و مناطق روستایی استان ، کاهش شدید افت منابع آبی ، خشک شدن چشمه ها و قنات ها و سایر مسایل زیست محیطی ضرورت گرفتن حقآبه با ایجاد برخی سدها در مناطق مختلف ضرورتی غیرقابل انکار به شمار می رود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت همچنین طرح بزرگ آبرسانی به بیش از پنج هزار و 600هکتار از زمین های زراعی دهدشت غربی، منطقه دشت مور ،خان احمد باشت به مساحت سه هزار و 100 هکتار را از دیگر طرح های مهم در دست اجرای حوزه آب در این استان است.
احمدی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح های بزرگ آبی این استان در کنار سد کوثر که یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است بتوان فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت همه جانبه در استان به وجود آورد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در کنار تامین آب شرب و کشاورزی ، برای حوزه صنایع، نواحی صنعتی و تولیدی، پالایشگاه، کارخانه های سیمان و پتروشیمی ها، نیز تخصیص های لازم گرفته شده است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.