شهرام عسکری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در گچساران افزود: این نهال‌ها شرایط استاندارد را دارند و کشاورزان برای تامین نهال مورد نیاز خود می‌توانند به این نهالستان‌ها مراجعه کنند.
وی گفت: نهال‌های تولیدی این مراکز هم برای مناطق سردسیری و هم مناطق گرمسیری مناسب است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارقام نهال های تولیدی مرکبات برای مناطق گرمسیری و میوه هسته دار و گل های زینتی ویژه مناطق سردسیری است.
عسکری با اشاره به اینکه برخی بیماری ها و آفت های قرنطینه ای وارد استان شده است از بهره برداران حوزه کشاورزی خواست نهال مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز تهیه کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش تر گفته بود: علائم بیماری خطرناک شانکر باکتریایی تاکنون در 500 هکتار از باغ های مرکبات استان مشاهده شده است.
براساس اظهارات زواره آزادپور این بیماری ابتدا در باغ های مرکبات هرمزگان مشاهده شد و سپس از باغهای استان فارس وارد باغ های مناطق گرمسیری استان شد.
وی بیان کرد: این بیماری خطرناک در باغ های شهرستانهای گرمسیری باشت و کهگیلویه مشاهده شده است.
آزادپور تصریح کرد: شانکر باکتریایی ابتدا از ساقه شروع شده و سپس به برگ و در نهایت به میوه سرایت می کند و راهکار مقابله با آن در مرحله پیشرفته تنها با ریشه کن کردن درخت و سوزاندن و تعویض خاک و آیش چند ساله است.
وی گفت: این بیماری در مرکبات منطقه سریع شناسایی شده است و با قطع ساقه های آلوده و سوزاندن آنها امیدواریم بتوانیم از سرایت و همه گیری آن در منطقه جلوگیری کنیم.
آزاد پور بیان کرد: شانکر باکتریایی با تندباد و باران، ادوات هرس، سم پاشی، تراکتور، دست کارگر و وسایل برداشت، آفات برگ خوار از جمله مینوز و پروانه برگ خوار مرکبات به سهولت انتشار و گسترش می یابد.
بیش از 43 هزار و 402 هکتار باغ در این استان وجود دارد.
سطح باغ‌های این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، 14 برابر شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
جمعیت این استان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.
کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 80 هزار هکتار آن آبی است، با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را دارد و میانگین بارش سالانه آن حدود 600 میلیمتر است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.