به گزارش ایرنا،این روزها نشاط ،شادابی و امید به آینده در چهره دانش آموزان منطقه زیلایی به زیبایی ملموس است .
برخورداری بخش آموزش در زیلایی از امکانات و زیرساخت ها چنان تاثیری برجا گذاشته که مطالبه ساکنانش وارد عصر ارتباطات و فناوری های نوین شده و از مسئولان طلب افزایش پهنای اینترنت می کنند.

** زیلایی همچنان یاور انقلاب
فقر و محرومیت، نداشتن امکانات وجود خانه های کاه گلی در روستاهای زیلایی هرگز از عمق ولایت مداری و وفاداری آنان به آرمان های امام راحل، رهبری انقلاب و نظام اسلامی نکاسته است.
این منطقه با جمعیتی بیش از 12 هزار نفر نقش بی بدیلی در ساختار سیاسی استان دارد.
مردم سلحشور زیلایی در آستانه 40 سالگی انقلاب با صلابت تر از همیشه و با جوانمردی، وفاداری، عشق و غیرت پای نظام و آرمان های خود مانده اند.

** غربالگری 2 هزار دانش آموز برگی دیگر از محرومیت زدایی زیلایی
بیش از 2 هزار دانش آموز عشایری منطقه زیلایی بویراحمد با حضور جمعی از خیرین سلامت از موسسه خیریه وفاق سبز علوی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و عشایر، نوسازی مدارس، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و برخی دیگر از نهادها مشمول طرح غرباگری و سنجش سلامت قرار گرفته اند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون بیش از 12 هزار از دانش آموزان مدارس روستایی و عشایری در سطح استان مشمول اجرای طرح غربال گری و سنجش سلامت قرار گرفته اند.
هادی زارع پور افزود: بیش از 6 هزار و 500 نفر از این دانش آموزان در روستاها و مناطق حاشیه ای شهر یاسوج ، 2هزار نفر در منطقه عشایری زیلایی و مابقی نیز در بخش سرفاریاب شهرستان چرام بوده است.

** ساخت 15 مدرسه با همکاری بنیاد علوی
زارع پور همچنین گفت که بر اساس تفاهم نامه امضا شده با بنیاد خیریه وفاق سبز علوی 15 مدرسه نیز ظرف سه سال در مناطق روستایی و عشایری این استان احداث خواهد شد.
وی تصریح کرد که 6 مورد از این مدارس در منطقه عشایری زیلایی بویراحمد است.
زارع پور گفت: تاکنون پنج مورد از این مدارس در روستاها و منطقه عشایری زیلایی احداث و تحویل آموزش و پرورش استان شده است.

**هزینه 10میلیارد ریال تامین تجهیزات آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت که از آغاز سال تحصیلی جدید افزون بر 10 میلیارد ریال برای تجهیز مدارس عشایری این استان هزینه شده است.
زارع پور ادامه داد: این تجهیزات شامل کولر، یخچال، آب سردکن، سیستم هوشمند، فتوکپی، رایانه، چابگر و صندلی بوده است.
وی عنوان کرد: در سال تحصیلی 97-98 همچنین حدود سه میلیارد و 800 میلیون ریال توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح نیز به تعمیر، مرمت، شاداب سازی 25 مدرسه در پنج دهستان استان اختصاص یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک مقرر شده از این میزان حدود 700 میلیون ریال برای مدارس دهستان زیلایی هزینه شود.
وی ابراز داشت: ایجاد فرصت برابر آموزش برای تمامی دانش ‌آموزان و واجب التعلیمان این استان از اهداف این اداره کل بوده و نمونه بارز این توجه آموزشی در استان تأسیس 15 مدرسه یک دانش‌آموزی در سال گذشته بوده است.

** توزیع حدود 4 هزار بسته آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از آغاز سال تحصیلی جدید، حدود چهار هزار بسته نوشت افزار و سایر اقلام ضروری از جمله کیف و و کفش بین دانش آموزان مدارس عشایری منطقه زیلایی بویراحمد توزیع شده است.
جهان محرابی یادآور شد که اقلام توزیع شده شامل دفتر، مداد رنگی، ملزومات آموزشی و کیف مدرسه می شود و با رعایت مقطع تحصیلی و جنسیت دانش آموزان بین آن ها تقسیم شده است.
وی تصریح کرد: 165کلاس درس در سال تحصیلی جدید توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تحویل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد شد.
محرابی ادامه داد که از سال 92 تاکنون و با اجرای طرح استاندارد سازی بیش از 388 مدرسه در قالب 2 هزار و 188 کلاس درس در سطح استان استاندارد سازی شده اند.
وی افزود که بخش عمده ای از این مدارس در منطقه زیلایی بویراحمد بوده است.

** هوشنمند سازی بیش از 60درصد مدارس عشایری
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به دستاوردها و برخی اقدام های ارزنده دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش عشایری این استان گفت که هم اینک افزون بر 60درصد از مدارس مناطق عشایری این استان هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز آموزشی مجهز هستند.
اسماعیل رضایی نیک اظهار داشت که میزان هزینه هوشمند سازی برای هر کلاس درس بیش از 70 میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی در مناطق عشایری و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی مناسب، گفت: ظرف حدود چهار سال گذشته افزون بر 42 مدرسه پیش ساخته با همکاری اداره کل نوسازی مدارس و مشارکت خیران و افراد نیکوکار به مدارس عشایری این استان اهدا شده است.
وی تصریح کرد که 11 مورد از آنها در سال تحصیلی گذشته توسط یک خیر ژاپنی به ارزش افزون بر 2 میلیارد ریال به آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد اهدا شد.
رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که با تلاش و اهتمام ویژه دولت امکان تحصیل و آموزش برای هر دانش آموز عشایری در هر منطقه ای از استان فراهم است.
وی گفت که از مجموع قبولی های امسال عشایر 22 نفر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، 22 نفر در دانشگاه فرهنگیان، 2 نفر در دانشگاه افسری و یک نفر نیز در رشته مامایی قبول شدند.
رضایی نیک افزود: از تعداد 47 نفر قبولی دانش آموزان عشایر در کنکور سراسری 11 نفر از آن ها در منطقه زیلایی بوده اند که پنج نفر از آن ها نیز دختر بوده اند.
وی تعداد دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد در واحدهای مختلف آموزشی و در مقاطع مختلف تحصیلی را نیز سه هزار و 570 نفر دانست و گفت: این تعداد دانش آموزان در بیش از 340 مدرسه عشایری مشغول به تحصیل هستند.
رضایی ابراز داشت: حدود نیمی از این دانش آموزان در بخش مارگون و منطقه محروم زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد هستند.
بیش از 12درصد در قالب 11هزار و 120 خانوار از مجموع جمعیت 700هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد عشایر هستند.
این میزان جمعیت از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی ، 16 تیره ، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110 تش(اولاد) شکل گرفته است.
3006/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.