به گزارش ایرنا، شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با وجود قرار گرفتن در میان 2 رودخانه زهره و شاه بهرام به سرزمین رودخانه های خروشان شهرت دارد.
اما تیغ خشکسالی های پیاپی و ناپایدار بودن آب در این شهرستان باعث بحران جدی آب در تابستان امسال شد.
احداث سد ده بزرگ به عنوان یکی از خواسته های مردم باشت از سوی فرماندار این شهرستان مطرح و با استقبال مسئولان وزارت کشور روبه رو شد.
خواسته ای که در صورت تحقق افزون بر تامین آب آشامیدنی می تواند گره گشای رونق کشاورزی در شهرستان باشت باشد.
فرماندار باشت می گوید: تامین آب مهمترین نیاز این شهرستان است.
سید مسعود حسینی افزود: شغل بیشتر مردم 22 هزار نفری باشت کشاورزی است و تحقق این خواسته تحول بزرگی در حوزه کشاورزی ایجاد خواهد کرد.
وی بیان کرد: بحران تامین آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی باشت در تابستان امسال باعث بروز مشکلات جدی برای مردم و مسئولان شد که ساخت این طرح به رفع این مشکل نیز کمک خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور که برای بازدید از مناطق محروم به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان باشت سفر کرده است از مسئولان امور آب خواست تا مطالعات امکان سنجی احداث خاکی سد ده بزرگ را در کمترین زمان شروع کنند.
بابک دین پرست با اشاره به بازدید از منطقه پشت کوه و برخی مناطق دور افتاده باشت افزود: وجود باغستان هایی که در سال های اخیر بر اثر کم آبی خشکیده است بسیار غم انگیز و همت مسئولان برای تامین آب پایدار کشاورزی در باشت را می طلبد.
وی هشدار داد در صورتی که برای تامین پایدار آب کشاورزی در شهرستان باشت چاره اندیشی نشود مسئولان در سال های آینده باید با دیدن تصاویر رودخانه هایی که خشک شده حسرت آن را بخورند.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح تامین آب 6 هزار و 400 زمین کشاورزی در باشت و خان احمد از برنامه های دولت برای تامین آب پایدار در شهرستان باشت است.
فریبرز ضرغامی افزود: طرح تامین آب کشاورزی سه و 100 هکتار زمین کشاورزی منطقه خان احمد 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: این طرح یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل نیاز دارد و در صورت تکمیل می تواند یکهزار و 550 فرصت شغلی ایجاد کند.
ضرغامی بیان کرد: طرح تامین آب سه هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی دشت باشت با 15 درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر پروژه های در دست اجرا در این شهرستان است که در صورت بهره برداری یکهزار و 650 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
وی اعتبار مورد نیاز این طرح ها را چهار هزار میلیارد ریال برآورد کرد.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی پنج حلقه چاه آشامیدنی در روستاهای این شهرستان در تابستان امسال خشک شده بود.
امین محمدی افزود: 15 حلقه چاه آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان را تأمین می‌کند که از این تعداد پنج حلقه در فصل گرم تابستان خشک و با افت آب 50 یا 70 درصدی روبه رو شده بود.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: تابستان سال جاری هفت مجتمع آبرسانی در مناطق مختلف باشت به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی با تنش آبی مواجه شده است.
محمدی اظهار داشت: این مجتمع‌ها شامل بوسنگان، سرابیز و آبده گاه، برغون و گرس، شاه زینعلی، کته و منصورآباد، بیدک و شاه بهرام و شادگان است.
وی افزود: 44 روستا با بیش یک هزار و 600 خانوار جمعیت از آب شرب این مجتمع‌ها استفاده می‌کنند.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری باشت نیز گفت: برخی از مناطق مسکونی شهر باشت از جمله قدم آباد، اسلام آباد و فرهنگیان به دلیل کاهش فشار آب در تابستان امسال با تنش آبی رو به رو بودند.
یعقوب گرجی زاده افزود: بیش از یک هزار و 600 خانوار در این مناطق سکونت دارند
شهرستان باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد 22 هزار و 500 هزار هکتار زمین کشاورزی قرار دارد.
سالانه 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در باشت تولید و روانه بازار می‌شود.

/6110/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.