به گزارش ایرنا کهگیلویه و بویراحمد با مساحت ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع از جمله پرآب ترین استان های ایران به شمار می رود.
این استان با داشتن رودخانه های فراوان یکی از قطب های پرورش ماهی کشور محسوب می شود.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب‌های کشور معادل 10 میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص داده است.
پرورش ماهی در چنین استانی که دارای چشمه ها و رودخانه های دائمی پرشماری است یک مزیت نسبی اقتصادی به شمار می آید.
باتوجه به اهمیت مصرف آبزیان نسبت به دیگر مواد گوشتی از نظر سلامتی و همچنین بالابودن میزان برداشت انواع ماهیان از منابع دریایی، ضرورت تولید آبزیان برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون در شرایط کنترل شده افزایش می یابد.
از طرف دیگر وجود نرخ بالای بیکاری در استان و همچنین دارا بودن بهترین منابع آب شیرین کشور، پرورش آبزیان می تواند نوعی راهکار اشتغالزایی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد به حساب آید.
به گفته کارشناسان، ماهی نوعی گوشت سفید با پروتئین بالا، چربی و کلسترول کم و دارای املاح و ویتامین های فراوان است.
ویتامین های ماهی از نوع B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است. فواید ماهی بسیار است افزایش بهره هوشی، قدرت بینایی، کاهنده تری گلیسرید، تقویت سیستم ایمنی از جمله آنها است و از افسردگی و پریشانی جلوگیری می کند.
براساس نظر کارشناسان حوزه سلامت، ماهی با داشتن امگا 3 فراوان از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و فراموشی، آسم، بیش فعالی (پرتحرکی و کاهش توجه)، سرطان، سردردهای میگرنی، MS، چاقی و افزایش وزن، پسوریازیس (وجود لکه های قرمز رنگ در بدن)، نرمی استخوان، ورم مفاصل، افزایش فشار خون، دیابت، افسردگی، ناراحتی های پوستی و روماتیسم جلوگیری می کند.

** پرورش ماهی برای 5000 نفر اشتغال ایجاد کرده است
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنعت شیلات حدود پنج هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این استان ایجاد کرده است.
کورش یزدان پناه افزود: هم اکنون 2 هزار و 450 نفر به طور مستقیم در 238 مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند و به همین تعداد به طور غیرمستقیم در حوزه شیلات اشتغال ایجاد شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 6 طرح پرورش ماهی استان تا پایان سال جاری افتتاح می شود ابراز امیدواری کرد: میزان اشتغال و تولید ماهی در این استان به زودی افزایش یابد.

** افزایش مزارع پرورش ماهی با پرداخت تسهیلات
یزدان پناه گفت: امسال 152 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی اشتغال روستایی و عشایر به طرح‌های پرورش ماهی این استان پرداخت شده است.
وی ابراز داشت: این اعتبار برای تکمیل و تامین سرمایه در گردش 42 طرح پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: امسال همچنین 63 طرح پرورش ماهی این استان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی به بانک معرفی شدند.
یزدان پناه افزود: این واحدهای تولیدی برای دریافت حدود 303 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی به بانک معرفی شده اند.
وی تصریح کرد: سه طرح پرورش ماهی این استان با ظرفیت سالانه 100 تن همزمان با دهه فجر بهره برداری می شود.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح ها با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریالی در مراحل پایانی احداث است.
یزدان پناه ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 طرح پرورش ماهی با ظرفیت 350 تن در این استان بهره برداری شده است.
وی میزان سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این طرح ها را 78 میلیارد ریال برآورد کرد.
یزدان پناه بیان کرد: افتتاح این مزارع پرورش ماهی 46 فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.

** طرح های در دست اجرا
41 طرح پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون 41 طرح پرورش ماهی با ظرفیت یک هزار و 330 تن در این استان در دست اجراست.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: پیش بینی میزان تسهیلات پرداختی به این 41 طرح پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد 330 میلیارد ریال خواهد بود.
وی افزود: تا پایان امسال 22 طرح از این تعداد اجرایی خواهند شد که با راه اندازی این طرح ها تولید ماهی استان به 19 هزار تن در سال خواهد رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حدود 45 طرح دیگر نیز به دلایل متفاوت به صورت فصلی راکد یا نیمه فعال هستند.

** چالش های پرورش ماهی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های پاییز امسال 10 میلیارد ریال به 11 مزرعه پرورش ماهی در این استان خسارت وارد کرده است.
تاج الدینی افزود: این میزان خسارت به تاسیسات زیربنایی مزارع پرورش ماهی، کانال های آبرسانی و تلفات ماهیان در مزارع کهگیلویه و بویراحمد از سوی کارشناسان برآورد شده است.
علاوه بر حوادثی مانند سیل می توان به چالش های دیگری نیز از جمله خشکسالی در برخی سال ها و شیوع بیماری ها در مزارع پرورش ماهی اشاره کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی باعث کاهش 2 هزار تنی تولید ماهی در این استان شده است.
یزدان پناه افزود: تابستان امسال براثر خشکسالی 45 مزرعه تولید ماهی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شد.
ویروس کشنده «وی اچ اس» در سال های 93 و 94 افزون بر60مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در کهگیلویه و بویراحمد را به تعطیلی کشاند و در سال 95 نیز این بیماری با شدت کمتری ادامه یافت.
نبود واحدهای تکثیر بچه ماهی، تولید غذای ماهی، کم توجهی به تولید ماهیان گرم آبی و کند بودن روند پرداخت تسهیلات ازجمله انتقادات تولیدکنندگان و کارشناسان این حوزه در این استان است.

** رتبه سوم تولید ماهی کشور
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با تولید سالیانه 17 هزار تن سومین تولید کننده ماهی پس از استان های لرستان و چهارمحال بختیاری در کشور است.
سالیانه 171 هزار تن ماهی در ایران تولید می شود.
کورش یزدان پناه افزود: 235 مزرعه تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و 41 مزرعه دیگر در حال ساخت است.
وی از صدور 57 پروانه بهره برداری به ظرفیت 2 هزار تن برای احداث واحدهای تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد از سال 1396 تاکنون خبر داد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال 10 مزرعه پرورش ماهی به ظرفیت 205 تن با سرمایه گذاری 43 میلیارد و 500 میلیون ریال و 30 فرصت شغلی در این استان به بهره برداری رسید.
یزدان پناه افزود: 21 مزرعه پرورش ماهی به ظرفیت 595 تن با اعتبار 121 میلیارد ریال و 500 میلیون ریال و 70 فرصت شغلی در این استان بهره برداری خواهد شد.

** سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد اندک است
اگرچه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های پرورش ماهی کشور است و سالانه 17 هزار تن ماهی را روانه بازار می کند اما هنوز مردم این استان این خوراکی مغذی را به قدر نیاز در سبد غذایی خود نگنجانده اند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس بررسی های انجام شده سرانه مصرف ماهی در این استان 6.5 کیلوگرم گرم است که بسیار پایین تر از سرانه مصرف کشور است.
کورش یزدان پناه افزود: هم اکنون سرانه مصرف ماهی در ایران 11 کیلوگرم است.
وی اظهار داشت: دولت با هدف بالا بردن مصرف سرانه ماهی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید ماهی برنامه های گسترده ای دارد که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی مهمترین آنهاست.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 117 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی اشتغال روستایی و عشایر به طرح‌های پرورش ماهی این استان پرداخت شده است.

** تولید غذای ماهی در استان
هم اکنون 2 واحد تولید غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 واحد تولید غذای ماهی در شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج در حال ساخت است .
کورش یزدان پناه بیان کرد: 90 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای این 2 طرح تصویب شده است.
یزدان پناه بیان کرد: این 2 سرمایه گذار به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل نبودن واحد تولید غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد بهره برداران پرورش ماهی ناچار به تامین غذای ماهی از خارج از استان کرده بود، گفت: این امر باعث کاهش درآمد آنان شده است.

**تولید خاویار در استان
یزدان پناه با اشاره به اینکه تولید ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول پردرآمد سال 1395 در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اظهار داشت: 15 تن ماهی خاویاری سال 1396 در این استان تولید شد.
وی با اشاره به فراهم بودن بستر پرورش ماهی خاویاری در مناطق گرمسیری استان بیان کرد: پرورش این گونه با توجه به درآمد خوب آن ظرفیت پنهان اشتغال در این مناطق است.
یزدان پناه تصریح کرد: 2 سال پیش برای نخستین بار طرح پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویراحمد شروع به فعالیت کرد و هم اکنون تولید آزمایشی این نوع ماهی با موفقیت در حال اجراست.
یزدان پناه بیان کرد: تنها واحد پرورش ماهی خاویاری استان در شهرستان دنا فعالیت می‌کند که هم اکنون پنج هزار قطعه در آن در حال پرورش است.
وی ماهیان خاویاری در استان را از نوع ازون برون، سیبری، شیب، استرلیادو فیل ماهی عنوان کرد و ادامه داد: هر سه سال یک بار از ماهیان خاویاری، خاویار استحصال می‌شود.
یزدان پناه گفت: استان با داشتن منابع آبی فراوان، اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، موقعیتی مناسب برای تولید ماهیان خاویاری با کیفیت دارد.
وی همچنین از تولید 150 هزار قطعه ماهی زینتی در سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
این استان با دارا بودن حدود 10 درصد منابع آبی و 11 و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.
هم اکنون 221 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند که 2 هزار و 450 نفر در آنها مشغول به کار هستند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد منابع آبی کشور با بیش از 10 میلیارد مترمکعب روان آب را در اختیار دارد.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.