به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
وقوع حوادث آتش سوزی، شیوع آفات، برداشت بی رویه چوب برای سوخت و مصرف زغال تهدیدهای جدی برای حفظ جنگل‌های استان است به گونه‌ای که تراکم جنگل‌ها در چهار دهه گذشته در برخی مناطق کاهش چشمگیری یافته است.
طرح احیا و توسعه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از دهه 70 آغاز شد و براساس آمار موجود 54 هزار هکتار جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد.
امید سجادیان دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از 500 گلدان بذر درختان بلوط، سماغ، کله خنگ، بادام وحشی و چند بذر دیگر در مراتع و جنگلهای استان کشت شد.
وی گفت: کشت بذر درختان در گلدان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و حضور گروه های کوهنوردی و علاقه مندان به محیط زیست صورت گرفت.
سجادیان با اشاره به تخریب جنگل ها و دخالت انسان ها در از بین بردن گونه های بومی منطقه بیان کرد: نهضت سبز زاگرس به منظور احیا و حفظ این گونه ها در سالهای اخیر به کاشت این گونه ها در عرصه و نهالستان اقدام کرده است .
وی افزود: این نهضت هفت سال است که در زمینه کاشت گونه های بومی از جمله بلوط در عرصه ها و آموزش و کاشت بلوط در گلدان و عرصه های جنگلی فعالیت می کند.
سجادیان تصریح کرد: ایجاد نهالستان از گونه بومی از سال گذشته از سوی این سازمان مردم نهاد اجرایی شد.
وی گونه های بومی کشت شده را شامل بلوط، بنه، داغداغان، ول، زالزالک، گلابی وحشی، بادام وحشی، گلخنگ، سماق وحشی و تاگ ذکر کرد.
سجادیان اضافه کرد: نهال های کاشته شده هر سال به عرصه های جنگلی منتقل می شود.
بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.