به گزارش ایرنا طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی هر سال توسط مرکز آمار ایران و با همکاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سراسر کشور اجرا می‌شود که نتایج آمارگیری سال 1396 به تازگی منتشر شده است.
هزینه و درآمد خانوارها، تأثیر مستقیمی بر شرایط معیشتی خانواده ها و کیفیت زندگی آنان دارد و از همین رو از اهمیت خاصی برخوردار است.
تعادل بین هزینه و درآمد خانوارها، همواره برای مردم و برنامه ریزان کشور چالش آفرین بوده است و در برنامه های نوسازی بر نزدیک کردن این دو به هم تلاش می شود.
کهگیلویه و بویراحمد با احتساب نفت از جمله استان هایی است که بیشترین تولید ناخالص داخلی را داراست اما به همراه استان‌های ایلام و خراسان جنوبی کمترین سهم را در تولید غیرنفتی کشور دارند.
با این حساب، بررسی درآمدها و اولویت های هزینه ای خانوارهای این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و می توان به اولویت بندی نیازهای جامعه پی برد.
مرکز آمار ایران به تازگی نتایج تحقیق خود پیرامون هزینه ها و درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی در استان های مختلف کشور در سال 1396 را منتشر کرده که در آن جایگاه کهگیلویه و بویراحمد نیز مشخص شده است.
تعداد خانوارهای نمونه شهری برحسب گروه های درآمد سالانه در این گزارش در کل کشور 18 هزار و 701 خانوار که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این نمونه گیری 536 خانواده بود.
تعداد خانوارهای نمونه روستایی نیز برحسب گروه های درآمد سالانه کهگیلویه و بویراحمد 594 خانوار بررسی شد.

** اتومبیل شخصی
خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد با 8.10 و خانوارهای شهری 32.92 درصد کمترین استفاده کننده از اتومبیل شخصی در کل کشور بوده اند.
درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از موتورسیکلت در کهگیلویه و بویراحمد با 4.4 درصد و خانوارهای شهری کهگیلویه و بویراحمد با 2.25 درصد پس از البرز در رتبه دوم قرار گرفت.
خانوارهای روستایی ساکن کهگیلویه و بویراحمد کمترین استفاده را از موتور سیکلت در کل کشور داشتند در حالیکه خانوارهای شهری این استان پس از البرز در رتبه دوم حداقل میزان استفاده بودند.

** رایانه، اینترنت و تلفن
خانوارهای روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با 29.81 درصد و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد با 71.04 درصد بیشترین استفاده را از رایانه در سال قبل در کل کشور داشتند.
ساکنان روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1396 با 94.07 درصد پس از استان های بوشهر، خوزستان، تهران و آذربایجان غربی رتبه پنجم بیشترین میزان استفاده از تلفن همراه را در کشور داشتند.
خانوارهای شهری کهگیلویه و بویراحمد با 98.53 درصد بیشترین استفاده کننده گان تلفن همراه در کشور در سال 1396 بودند.
در سال 1396 خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد 6.97 درصد از تلفن ثابت استفاده کردند.
متوسط استفاده از تلفن در کل کشور طی سال 1396 به میزان 74.71 درصد و در کهگیلویه و بویراحمد 57.02 درصد، این وسیله بکار گرفته شد.
خانوارهای شهری ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد با 83.57 درصد بیشترین استفاده کنندگان اینترنت در کل کشور بودند.
خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد پس از استان های بوشهر، مازندران و خوزستان رتبه چهارم استفاده کنندگان از اینترنت را در اختیار داشتند.

** هزینه های خوراکی
خانوارهای روستایی ساکن کهگیلویه و بویراحمد در سال 1396 برای مواد خوراکی و غیر خوراکی به طور متوسط با پرداخت 166 میلیون و 875 هزار ریال کمتر از متوسط کشور هزینه کردند.
خانوارهای شهری ساکن کهگیلویه و بویراحمد در سال قبل به طور میانگین 294 میلیون و 239 هزار ریال هزینه کمتری نسبت به میانگین کشوری برای مواد خوراکی و غیرخوراکی هزینه کردند.
ساکنان شهری کهگیلویه و بویراحمد با پرداخت 429 هزار ریال و ساکنان روستایی این استان با دادن 797 هزار ریال کمترین مبلغ را به این سبد خرید در سال 1396 اختصاص داده بودند.
پرداخت کمترین هزینه برای تهیه انواع شیر می تواند نشانه مصرف کم این ماده در بین خانوارهای شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد باشد.
خانوارهای شهری سراسر کشور سال گذشته یک میلیون و 790 هزار ریال برای نوشابه پرداخت کرده بودند و این نسبت در بین شهروندان کهگیلویه و بویراحمد هفت میلیون و 238 هزار ریال بوده است.
میانگین مصرف نوشابه در بین خانوارهای روستایی سراسر کشور یک میلیون و 428 هزار ریال درحالیکه بالاترین مبلغ گزارش شده پنج میلیون و 638 هزار ریال به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داشت.

** پوشاک و کفش
در زمینه پوشاک و کفش خانوارهای روستایی ساکن کهگیلویه و بویراحمد در طول سال گذشته 21 میلیون و 695 هزار ریال و شهروندان این استان با 30 میلیون و 718 هزار ریال بیشترین هزینه را برای خرید این اجناس در کشور پرداخت کرده بودند.

** اجاره بها
در زمینه اجاره بها و سایر هزینه های منزل مسکونی خانوارهای روستایی در کل کشور به طور میانگین در کهگیلویه و بویراحمد 15 میلیون و 828 هزار ریال و کمتری از میانگین سراسری گزارش شد.
مبلغ اجاره بها و سایر هزینه های منزل مسکونی سالانه در بین شهروندان این استان بطور متوسط 55 میلیون و 567 هزار ریال و کمتر از متوسط کشور بود.

** بهداشت و درمان
متوسط هزینه های بهداشتی و درمانی خانواده های شهری کهگیلویه و بویراحمد 14 میلیون و 160 هزار ریال بود در حالی که میانگین آن در بین خانوارهای روستایی این استان سه میلیون و 680 هزار ریال گزارش شد.

** تفریحات و سرگرمی
خانوارهای شهری ساکن کهگیلویه و بویراحمد در کل کشور به مقدار پنج میلیون و 499 هزار ریال و روستایی به میزان سه میلیون و 847 هزار ریال در سال 1396 بالاترین هزینه را پرداخت کرده بودند.

**درآمدها
متوسط تعداد افراد دارای درآمد در بین خانوارهای روستایی سراسر کشور 1.47 نفر و در کهگیلویه و بویراحمد 1.29 است، این مطلب بیانگر آن است که که اهالی روستا نشین این استان کمتر از میانگین کشوری درآمد دارند.
شهروندان کهگیلویه و بویراحمد کمترین تعداد افراد دارای درآمد سالانه به میزان 1.24 نفر را در سال 1396 در کل کشور داشتند.

** حقوق بگیران
درآمد از حقوق بگیری در بین خانوارهای روستایی سراسر کشور 59 میلیون و 380 هزار ریال در سال قبل بود و این پارامتر در کهگیلویه و بویراحمد 74 میلیون و 96 هزار ریال بود و این یعنی خانوارهای روستایی این استان بیشتر از میانگین کشوری حقوق حقوق بگیر هستند.
سرانه درآمد از حقوق بگیری خانوارهای شهری به طور میانگین در کل کشور 126 میلیون و 42 هزار ریال گزارش شد و این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد 127 میلیون و 243 هزار ریال بود.

** مشاغل آزاد
میانگین درآمد پولی از مشاغل آزاد کشاورزی خانوارهای روستایی در کل کشور طی سال قبل 36 میلیون و 246هزار ریال تعیین شد که این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد 40 میلیون و 301 هزار ریال عنوان شد و این طور برداشت می شود که روستاییان این استان درآمد بیشتری از مشاغل آزاد در کشور دارند.
میانگین درآمد پولی از مشاغل آزاد کشاورزی خانواده های شهری سراسر کشور در سال گذشته چهار میلیون و 95 هزار ریال بود و در کهگیلویه و بویراحمد سه میلیون و 298 هزار ریال گزارش شد و داده ها حاکی از آن است که ساکنان شهری این استان دستمزد پولی کمتری از مشاغل آزاد کشاورزی دریافت می کنند.
با وجود اینکه نحوه هزینه کرد و درآمد روستاها و شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به طور تقریبی شبیه هم است و از یک الگو پیروی می کنند اما در این میان روستاییان موفق تر عمل کرده اند.
با مقایسه پارامترهای ذکر شده در بالا ساکنان روستایی کهگیلویه و بویراحمد به نسبت شهرنشینان این استان هزینه های کمتری را برای زندگی می پردازند و در عین حال تعداد افراد دارای درآمد بیشتر و همچنین سود بیشتری از مشاغل آزاد کشاورزی دارند.
ساکنان روستایی کهگیلویه و بویراحمد همچنین درآمد از حقوق بگیری بیشتری از میانگین کشوری دارند.
خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد با توسعه کشاورزی می توانند تاثیر بیشتری در رشد اقتصادی استان ایجاد کنند.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.