به گزارش ایرنا تاکنون 109 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت پاییزه گندم و جو رفته است و این رقم تا حدود 140 هزار هکتار نیز در روزهای آینده خواهد رسید.
کشت پاییزه گندم و جو در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به پایان رسیده اما در مناطق گرمسیری استان کشت این محصولات ادامه دارد.
عیسی راستین نسب مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون کشت 70 هزار هکتار گندم دیم،17 هزار هکتار گندم آبی، 20 هزار هکتار جو آبی و 2 هزار هکتار جو دیم در مزارع کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
سال گذشته به دلیل بارش های کم و خشکسالی، بسیاری از کشاورزان یا سودی از کشت خود نبردند یا زیان دیدند اما امسال امیدوارند که سال بهتری باشد.
بارش های از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، قابل توجه و غافلگیر کننده بود به طوری که در هفته های گذشته یک سامانه 100 میلی متری و یک سامانه 200 میلی متری سبب بارش های باران و برف در استان شد.
اما سوال بسیاری از کشاورزان این است که آیا ماه های آینده نیز چنین وضعیتی خواهد بود و امسال می توانند به بارش های مناسب امیدوار باشند؟

** کهگیلویه و بویراحمد رکورددار بیشترین بارش در ایران
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با ثبت 309.4 میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا 14 آذر ماه، بیشترین بارندگی را در سطح کشور داشته است.
رضا کاکاوند اظهار داشت: براساس مقدار اختلاف بارش استان ها و کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا 14 آذر ماه در کهگیلویه و بویراحمد 211.7 میلی متر باران بیشتر از مدت مشابه در بلند مدت باریده است.
وی عنوان کرد: در سال آبی جاری از اول مهر تا 14 آذر ماه 1397 در کهگیلویه و بویراحمد 309.4 میلی متر باران بارید در حالی که در کل کشور به طور میانگین 70.6 میلی متر باران باریده است.
کاکاوند بیان کرد: در مدت مشابه سال زراعی گذشته در کهگیلویه و بویراحمد 46.1 میلی متر و در مدت مشابه بلند مدت نیز 97.7 میلی متر باران باریده بود.
وی میزان بارش باران ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی این استان را از ابتدای مهر تاکنون در یاسوج 426.5، دهدشت،422 سی سخت 412.8، دوگنبدان 338.5،امامزاده جعفر 332.7 و لیکک 285.8 میلیمتر ذکر کرد.
بارش یک سال کامل آبی در کهگیلویه و بویراحمد برای سال زراعی جدید 559.4 میلی متر پیش بینی می شود.
میانگین بلند مدت سالیانه بارندگی در یاسوج،791.7،سی سخت 675.1،دوگنبدان 420.5،دهدشت 485.1، لیکک 386.9 و امام زاده جعفر 409 میلیمتر است.
میانگین استانی بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 369.7 میلی متر بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
براساس گزارش سازمان هواشناسی ایران، استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی از ابتدای سال آبی جاری 98-97 (اول مهرماه) تا 10 آذرماه کم‌ترین میزان بارش را در کشور داشته‌اند.
براساس آمار بارندگی از ابتدای سال آبی (اول مهرماه) تا 10 آذر سال آبی 98-97، کمترین میزان بارش در استان‌های سیستان و بلوچستان با 4.4 میلی‌متر، یزد 11.5 میلی‌متر، خراسان جنوبی 15.1 و کرمان 21.2 میلی‌متر صورت گرفته است.
بر اساس آمار موجود، حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تا 10 آذرماه 70.6 میلی‌متر بوده که در مدت مشابه سال گذشته به میزان 23 میلی متر بود و رشد خوبی داشته است.
ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب های زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود.
رضا کاکاوند اظهار داشت: میانگین بارندگی های پاییز امسال در کهگیلویه و بویراحمد معادل 37 درصد بارندگی های بلند مدت یک ساله زراعی است.
وی بیان کرد: میانگین بارندگی های سال زراعی گذشته در این استان از ابتدای مهر سال 1396 تا پایان شهریور امسال 310 میلی متر گزارش شده است.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درحالیکه این استان رتبه پنجم کم بارش ترین استان های کشور در سال زراعی 1396 و 1397 را داشت امسال یکی از پربارش ترین استان های کشور است.
کاکاوند گفت: براساس پیش بینی های هواشناسی بارش های آذر ماه امسال در این استان نرمال و دی ماه کمتر از نرمال خواهد بود.

** گزارش پژوهشکده هواشناسی درباره پربارش ترین استان ها
براساس گزارش پژوهشکده هواشناسی در 2 ماه آغازین سال ‌زراعی جدید ، به دلیل عبور سامانه‌های بارشی از جنوب‌غرب کشور، استان‌های واقع در این ناحیه بارشی بیش از نرمال را دریافت کرده‌اند که از جمله می‌توان به ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و لرستان اشاره کرد.
بارش در این استان‌ها نسبت به نرمال (میانگین سی ساله) بیش از 85 میلی متر افزایش یافته است.
در دوره مشابه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش بارش را داشتند.
در مجموع بارش کشور در2 ماه اول پاییز حدود 19 میلیمتر (معادل 71 درصد) نسبت به نرمال افزایش داشته است.

**زمستان گرم تر می شود
براساس گزارش پژوهشکده هواشناسی، بارش آذر ماه اندکی بیش از نرمال خواهد بود، اما نقشه‌های پیش‌بینی حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان و به‌ویژه ماه اسفند است. میانگین دمای ماه آذر بین نرمال تا یک درجه سلسیوس بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
همچنین براساس پیش بینی این پژوهشکده انتظار می رود هوای فصل زمستان حدود 2 درجه گرمتر از نرمال شود.
با اینکه بارش برف نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود ولی به دلیل جنوبی بودن بیشتر سامانه‌های بارشی و افزایش دمای پیش‌بینی شده، سهم بارش باران در ادامه سال بیش از نرمال خواهد بود.

** وضعیت جاری
از آغاز سال زراعی جاری تا 14 آذر، مجموع بارش دریافتی کشور 70.6 میلی متر ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته و بلند مدت به ترتیب 47.6 و 29.5 میلی متر افزایش نشان می دهد.
در ماه های آغازین سال زراعی، بیشترین افزایش بارش در استان‌های واقع در جنوب‌غرب و غرب و بیشترین کاهش در استان‌های واقع در شمال غرب کشور رخ داده است.
براساس آمار گزارش شده از سوی پژوهشکده هواشناسی بارش تا آخر آبان ماه سال جاری در استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به ترتیب 134، 128، 99 و 92 میلی متر از نرمال بیشتر بوده است ولی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب 22 و 19 میلی متر کاهش بارش داشته‌اند.

** پیش‌بینی بارش
براساس پیش بینی پژوهشکده هواشناسی برخلاف بارش‌های بیش از نرمال و گاهی سیل آسا در 2 ماه ابتدایی فصل پاییز، وضعیت بارش در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
با در نظر گرفتن بارش‌های پیش‌بینی شده برای ماه آذر، میانگین بارش فصل پاییز بیش از نرمال خواهد بود، اما بارش در استان های واقع در جنوب شرق و شمال غرب ( از جمله سیستان و بلوچستان و اردبیل) در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال مورد انتظار است.
کاهش بارش در فصل زمستان بطور عمده بر بخش‌هایی از سواحل خزر، جنوب شرق و غرب کشور متمرکز خواهد بود.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آخرین پیش بینی های فصلی، میزان بارش ها در نیمه شمالی استان در ماه های آینده بیشتر از نرمال و در نیمه جنوبی نرمال خواهد بود.
ولی بهره مند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی ها در آذر ماه اکثر استان بیش از نرمال به جز منطقه بابا کلان و بی بی حکیمه در حد نرمال خواهد بود.
وی گفت: در دی ماه بارش در کل استان بین 10 تا 20 میلی متر کمتر از نرمال و در بهمن ماه بین 20 تا 40 میلی متر بیش از نرمال خواهد بود.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پیش بینی اسفند ماه و فصل بهار هنوز مشخص نشده است ادامه داد: صحت این پیش بینی نسبت به نقشه های آینده نگری 70 درصد است.
بهره مند با بیان اینکه احتمال تغییرات جوی وجود دارد افزود: اداره کل هواشناسی استان به صورت روزانه نقشه های آینده را رصد کرده و درصورت هرگونه تغییر اطلاع رسانی می شود.

**تراز آب سد کوثر گچساران 10.5 متر بالا آمد
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 303 میلیمتر باران از ابتدای سال جاری تاکنون در این سد ثبت شده که سبب بالا آمدن آب آن به میزان 10.5 متر شده است.
اکبر خدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای آغازین آذرماه 117 میلیمتر باران در منطقه سد کوثر در ایستگاه هواشناسی ثبت شد که سبب بالا آمدن 8.5 متری تراز آب سد کوثر شده است.
وی بیان کرد: به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته تراز آب این سد 20 متر نسبت به حجم کل مخزن کاهش نشان می‌دهد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: بارش باران در سال زراعی جاری (از ابتدای مهر امسال تا ابتدای آذرماه) سبب ذخیره شدن حدود 94 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کوثر در این شهرستان شده که 72 میلیون متر مکعب آن مربوط به چند روز اخیر بوده است.
وی گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
خدری اظهار داشت: هم اینک میزان آب ذخیره شده سد کوثر به 306 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز این سد 605 متر است.

** موسسه های هواشناسی جهانی چه می گویند؟
براساس پیش بینی های موسسه هواشناسی جهانی آکیوویدر در نیمه اول بهمن ماه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت 2 بار بارندگی خواهد بود که بارش دوم شدت بیشتر خواهد داشت.
دومین بارش در نیمه اول بهمن ماه حدود 50 میلی متر پیش بینی شده است.
طبق پیش بینی این سایت جهانی در نیمه دوم بهمن نیز شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت 2 بار بارندگی را خواهند داشت که سامانه دوم فعال تر و حدود 40 میلی متر بارندگی پیش بینی می شود.
در ماه پایانی سال جاری تا 18 اسفند نیز 2 سامانه بارشی در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت فعالیت خواهد کرد و مجموع بارش های 2 سامانه کمتر از 20 میلی متر پیش بینی شده است.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.