به گزارش ایرنا، محمود باقری که روز شنبه بهمراه برخی مسئولان اجرایی شهرستان کهگیلویه آخرین وضعیت ساماندهی و احیای بافت تاریخی دهدشت را بررسی می کرد، آینده روشنی را در زمینه احیای این اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی را نوید داد.
وی بیان کرد که بر اساس برآوردهای انجام شده افزون بر 200 میلیارد ریال برای احیا و خرید و تملک بافت تاریخی دهدشت مورد نیاز است.
باقری اظهار داشت: یکی از برنامه ها و اهداف اساسی برای احیای بافت تاریخی دهدشت ، ثبت این گرانبها در فهرست آثار جهانی است که خرید و آزادسازی زمین ها و منازل مسکونی در این محوطه تاریخی از پیش نیازهای مهم برای تحقق این هدف است.
باقری ابراز داشت: مدیرکل پایگاه های بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور هفته اینده از این منطقه تاریخی بازدید می کند و برای ساماندهی این اثر تاریخی برنامه ریزی و پیگیری های لازم در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی سال 1396 برای حفاظت به ‌عنوان پایگاه تاریخی معرفی و برای آن مسئول ویژه تعیین شده است.
وی یادآور شد که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد برای حفاظت و ساماندهی این اثر ارزشمند از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد.
باقری یادآور شد که بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت در سال گذشته با سه میلیارد و 600 میلیون ریال دیوارکشی شد.
وی افزود که با اجرای این طرح تا حدود زیادی از ورود معتادان و احشام به داخل این مرکز فرهنگی ارزشمند که همواره یکی از دغدغه های جدی شهروندان و رسانه ها بوده ، جلوگیری شد.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد که به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
وجود بیش از 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که به دلیل کم توجهی ها طی سالیان متمادی در حال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر صفویه وجود دارد، این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 800 اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی در فهرست آثار ملی دارد.
61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرا از جمله آثار ملی ثبت شده این استان است.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.