معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 20 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز موزه در حال ساخت این استان نیاز است.
مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز ساخت موزه اشیای تاریخی یاسوج از طریق اسناد خزانه اختصاص یافته اما پس از انجام چند مرحله مزایده هیچ سرمایه گذاری حاضر نشده برای تکمیل این مرکز پیش قدم شود.
وی بیان کرد: اسناد خزانه به دلیل مدت دار بودن مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته و با توجه به اینکه این طرح باید تا بهمن ماه امسال بهره برداری شود از مسئولان انتظار می رود نسبت به تامین اعتبار از مجاری دیگری اقدام کنند.
وی با اشاره به اهمیت افتتاح موزه برای نگهداری و در معرض نمایش عموم قرار دادن اشیاء تاریخی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان هویت ملی و یک ظرفیت گردشگری ابراز داشت: نبودن مکان مناسب برای در معرض نمایش قرار دادن بخش عمده ای از اشیای تاریخی این استان ضرورت تلاش برای تکمیل این طرح را دوچندان کرده است.
شفیعی تصریح کرد: ساختمان در دست ساخت موزه اشیای تاریخی این استان بیش از 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.
شفیعی ابراز داشت: 310 شیء تاریخی از سه هزار و 500 قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت150 متر مربع نگهداری می شود.
در این موزه اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.
یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.
در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می خورد.
این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ ،دوره تاریخی و دوره اسلامی است.
وی همچنین از در دست اقدام بودن طرح مرمت 45 قطعه از اشیای تاریخی این استان با هدف صیانت از اثار فرهنگی و ملی توسط کارشناسان خبر داد.
وی بیان کرد: از ابتدای سال 1391 تاکنون 420 قلم از اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت و ساماندهی شده است که ترمیم 70 شیء از این تعداد امسال انجام شد.
شفیعی افزود: 2 هزار و 453 قلم شی‌ء تاریخی این استان در فهرست جام (سیستم جامع یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) ثبت شده است.
وی ابراز داشت: امسال کار مطالعاتی درباره 66 شی‌ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و برای ثبت در سامانه جامع جام آماده شده است.
3 هزار و 709 شیء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.