علیرضا موسوی امجد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:با توجه به بالا بودن نرخ آمار معلولان مادر زادی در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی چنین مرکزی نقش مهمی در شناسایی و تلاش برای کاهش نرخ معلولیت های مادرزادی در کهگیلویه و بویراحمد دارد.
این استان دارای 18 هزار معلول است که از این تعداد 6 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی و 12 هزار نفر دیگر نیز در طول سال کمک های موردی دریافت می کنند.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون همه هشت شهرستان این استان دارای کلینیک های مشاوره ژنتیک هستند.
موسوی امجد بیان کرد: کارشناسان این مراکز در هفته گذشته با هدف آشنایی با دانش جدید به تهران اعزام شدند.
وی گفت:تمام زوج های جوانی که قصد ازدواج دارند ملزم به انجام مشاوره ژنتیک هستند و مواردی که از سوی کارشناسان مشکوک تشخیص داده شوند به کلینیک تشخیص طبی شیراز در استان فارس معرفی می شوند.
وی یکی دیگر از راهکارهای کاهش معلولیت ها در کهگیلویه و بویراحمد را انجام کارهای پژوهشی برای علت یابی دانست و افزود: در این زمینه با چند دانشگاه معتبر کشور تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.
موسوی امجد ابراز داشت: براساس این تفاهم نامه متخصصان به خانواده های چندمعلولی که گاهی در دورترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد هستند اعزام و پس از انجام نمونه برداری آن را به مراکز تخصصی پیش بینی شده حتی در خارج از کشور ارسال می کنند.
وی گفت: هزینه های ارجاع به مرکز استان فارس از سوی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شود.
وی با اشاره به خطرات حوادث جاده ای که تاکنون باعث قطع نخاع بیش از 200 نفر در این استان شده و تهدیدزا بودن سفر برای امور درمانی از مسئولان متولی خواست برای احداث کلینیک ژنتیک در این استان برنامه ریزی کنند.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: انجام غربالگری های شنوایی و بیینایی از دیگر برنامه های بهزیستی برای کاهش معلولیت ها در این استان است.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 720هزار نفر جمعیت است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.