خدابخش جنگلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های پاییزی اخیر منجر به آبگیری 60 درصد سازه های آبخیزداری شهر باشت شد.
وی بیان کرد: سه سازه آبخیزداری در شهرستان باشت از سوی منابع طبیعی احداث شده که حجم آبگیری (مخزن) این سازه ها در هر آبگیری حداقل 2 میلیون و 600 هزار متر مکعب است.
جنگلی ابراز کرد: این سد ها شامل سد تنگ تیز و پخش سیلاب آبدهگاه است.
وی اظهار داشت: 80 درصد از ذخیره آب طرح پخش سیلاب آبدهگاه یک هفته پس از ذخیره به درون زمین نفوذ می کند و به تقویت سفره های زیرزمینی کمک می کند.
جنگلی گفت: طرح پخش سیلاب آبدهگاه سال 88 در زمینی به مساحت 81 هکتار با بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.
وی تصریح کرد: پروژه آبخوان داری پخش سیلاب آبدهگاه شامل 17 حوضچه ذخیره آب است که باند محصور شده هر حوضچه به 800 متر مربع می رسد.
جنگلی افزود: مجموع طول باندهای این طرح حدود 13.8 کیلومتر و ارتفاع هر حوضچه دو و نیم متر است.
وی تصریح کرد: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید 15 متر و طول سرریز 40 متری با دبی دوره بازگشت 50 ساله طراحی شده است.
جنگلی ادامه داد: این سد سالیانه چهار دوره آبگیری دارد که در هر دوره 700 هزار متر مکعب آب ذخیره سازی می کند.
جنگلی مهار آب باران، کنترل سیل، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، مدیریت روان آب‌ها، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن درحفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه های منابع طبیعی، حفاظت خاک و مقابله با خشکسالی را از مهم ترین هدف های اجرای سازه های آبخیزداری عنوان کرد.
وی گفت: هم اکنون 2 طرح مهم آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در شهرستان های بهمئی و باشت با ظرفیت یک میلیون و 700هزار مکعب در دست ساخت است.
طرح‌های آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر دهه 60 شروع شد که تاکنون افزون بر 395 میلیارد ریال به اجرای این طرح ها اختصاص یافته است.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.