به گزارش ایرنا،در واقع مخالفان و منتقدان خصوصی سازی بر این باور بودند ارتباطات و فناوری اطلاعات به مانند کالایی لوکس است که مورد اقبال مردم مناطق محروم قرار نخواهد گرفت و در نتیجه به لحاظ اقتصادی این مناطق سود ده نخواهند بود و به همین دلیل هم شرکت مخابرات پس از خصوصی سازی، رغبت و تمایلی برای سرمایه گذاری در این مناطق زیان ده از خود نشان نخواهد داد.
اما حالا حدود 9 سالی از خصوصی سازی مخابرات می گذرد و کهگیلویه وبویراحمد که در آن زمان در صدر لیست مناطق ضررده مخابرات بود حالا شرکتی سود ده شده است.
بر خلاف آن تصور اولیه مردمان این دیار با روی باز به استقبال فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی رفتند آنچنان که مدیرعامل شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد می گوید این استان برای مخابرات ضررده نبوده و نیست اما گاهی سوءمدیریت ها باعث محرومیت آن شده است.
افتخاری بر این باور است شرکت مخابرات نگاه یکسانی به توسعه زیرساختهای ارتباطی و خدمت رسانی به همه مناطق کشور دارد و در سوی دیگر نگاه وزیر جوان ارتباطات مبنی بر بهبود و توسعه اینترنت پر سرعت روستایی و استفاده از امکانات موجود برای همه اپراتورها، در این رشد ارتباطی بی تاثیر نیست.
برای اینکه بدانیم در ارتباطات ، استان کهگیلویه وبویراحمد چه جایگاهی دارد از افتخاری مدیرعامل شرکت مخابرات استان دعوت کردیم به مرکز ایرنا در یاسوج بیاید تا چهره به چهره با او به گفت و گو بنشینیم. خواندن این گفت و گو را با ما همراه شوید.

**از بخش جذاب ارتباطات شروع می کنیم. آمار دقیقی از ضریب نفوذ اینترنت در استان داریم؟
بر اساس آمارهای اداره فناوری اطلاعات4 سال پیش در شاخص ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم، جز رده های 28 به بعد کشور بودیم اما حالا در رده های 15 و بالاتر کشور هستیم.اما کهگیلویه وبویراحمد بعد از تهران و خوزستان سومین استان کشور در مصرف اینترنت است.

**پس ضریب نفوذ اینترنت در استان به نسبت گذشته بالا رفته است؟
آمار دقیقی از ضریب نفوذ اینترنت در استان نداریم زیرا شرکت مخابرات هم مانند سایر اپراتورهای خصوصی است اما ضریب نفوذ اینترنت همراه در استان 125درصد است که با این حساب باید ضریب نفوذ اینترنت بیش از 50 درصد باشد و اگر به این آمار سه اپراتور و شرکتهای FCP رانیز اضافه کنیم پس ضریب نفوذ اینترنت در استان خیلی بیشتر از این می شود.

**آیا از نظر شرکت مخابرات ایران ما همان استان ضررده 10 سال پیش هستیم؟
اول اینکه این استان ضررده نبوده و نیست.اما گاهی سومدیریت ها باعث محرومیت آن شده است. مخابرات هم با اینکه شرکتی خصوصی است که از دولت خدمتی دریافت نمی کند و از محل درآمد، خود را توسعه می دهد، اما نگاه یکسانی به توسعه زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی در همه مناطق کشور دارد.
ضمن آنکه کهگیلویه وبویراحمدی ها در سبد خانوار هزینه نسبتا بالایی برای ارتباطات در نظر می گیرند.هم اینترنت و هم مکالمه زیادی استفاده می کنند.ازبعد اینترنت مصرفی بعد از تهران و خوزستان سومین استان کشور هستند.
از لحاظ درآمد تلفن همراه استان پس از بندرعباس و بوشهر سومین RPO کشور را دارد.یعنی مشترکان این استان در پرداخت پول شارژ ماهانه تلفن همراه در جایگاه سوم کشور قرار دارند.به عنوان مثال اگر مشترکی در بندرعباس 15 هزارتومان در ماه صحبت می کند در بوشهر 14 هزار و در استان ما 13 هزار تومان است و سایر استانها بعد از ما قرار می گیرند.
البته با اینکه در تلفن همراه جز استانهای خوب هستیم اما بخش های کم درآمدی هم داریم مثلا در تلفن ثابت جز استان های ضعیف کشورهستیم.

**برای شرکت مخابرات ایجاد زیرساختهای کدام نوع شبکه مقرون به صرفه تر است؟
ایجاد زیرساختهای همراه راحت تر از تلفن ثابت است زیرا تلفن ثابت به شبکه کابل نیاز دارد. که صعب العبوری هزینه های بالاتری برای ما ایجاد می کند. نسبت به درصد کوهستانی و صعب العبوری نیاز به ایجاد سایتهای بیشتری داریم.بیشتر هم مورد سرقت قرار می گیرند.
اما فیبر نوری با اینکه هزینه های زیرساختی یکسانی با شبکه کابلی دارد اما توسعه آن برای مخابرات مناسب تر است. امتیازی که دارد سرعت بسیاربالا و با کیفیت آن است در بستر کابلی حداکثر تا 2 مگ اما روی فیبر تا 300 مگ می توانیم به راحتی استفاده کنیم. اگر با قطعی هم روبرو شود سرعت رفع خرابی آن به نسبت بالاتر از کابل است. مساله سرقت هم در میان نیست.
تلفن ثابت ابزار خوب ارتباطی است و ADSL خانگی هم روی همین بسترواگذار می شود که هم در تماس و هم در اینترنت سرعت خوب و هزینه کمتری برای مشترکان دارد.
با این حال نمی توان منکر این شد که تلفن همراه یک بانک اطلاعاتی است و این مهمترین دلیل اقبال مردم به تلفن همراه است

**ایجاد زیرساختها برای شرکت مخابرات در این استان چه تفاوتی با سایر نقاط کشور دارد؟
مهمترین مانع توسعه زیرساختهای مخابراتی در استان ما صعب العبوری است. نسبت به استانهای همجوار هزینه هایمان درصدی بیشتر است. حتی هزینه نگهداری هم برای ما بیشتر ونگهداری هم سخت تر است و گاها رفع قطع ارتباطات به دلیل همین صعب العبوری مدت زمان بیشتری لازم دارد.
پوشش سایتها باید دید مستقیم داشته باشد عمدتا بر مبنای بافت آن منطقه ارتفاع دکل را در نظر می گیریم. تا شعاع 5 تا 10 کیلومتر هر روستایی که در دید آنتن باشد می تواند از دکل ارتباط بگیرد. برای برقراری ارتباطاتی یا باید دید رادیویی داشته باشیم که در مناطق روستایی خود به خود به دلیل کوهستانی بودن این دید محدود می شود و یا باید فیبر نوری داشته باشیم تا شبکه انتقال برقرار شود.که بسیاری از مناطق ما هنوز به شبکه فیبر وصل نیستند و گاها با مشکلات و تعارضات بین دستگاهی هم روبرو می شویم.
بحث لاوصولی را نیز داریم. اگر مردم در موعد مقرر بدهی های خود را بدهند همان بدهی می تواند به زیرساخت برای نسل آینده خودمان تبدیل شود.

**این دشواریها چقدر روی توجه و سرمایه گذاری شرکت مخابرات در مناطق سخت گذر تاثیر گذاشته است؟
برای شرکت مخابرات ایران این منطقه با سایر مناطق کشورفرقی ندارد .هر نوع تکنولوژی در پایتخت ایجاد می شود همان را در استان های محروم و این استان ایجاد می کند.شما ببینید با همه موانع پیش رو، اما آنتن دهی جاده های ما خیلی نسبت به گذشته متفاوت است. در بحث اینترنت ما بحث اینترنت مناطق روستایی و شهری را داریم که هر کجا شبکه کابل داریم اینترنت هم داریم و هرکجا شبکه کابل نداریم و تحت پوشش همراه اول هستیم حداقل اینترنت (2G) داریم.
بالای 95 درصد پوشش ارتباطی داریم یعنی 95 درصد جمعیتمان تحت پوشش تلفن همراه و GSM روستایی هستند.
بستر ارتباطی انتقال در سطح استان از طریق فیبر نوری تامین می شود و بیش از 1200 کیلومتر فیبر داریم که هم در مناطق روستایی و هم شهری رفته است.
همه شهرها فیبر دارند و بیش از 90 درصد ادارات و شرکتها نیز به شبکه فیبر وصل هستند که 172 کیلومتر از این بستر در مناطق روستایی قرار دارد.ضمن آنکه نقاط دورافتاده ای داریم که از طریق فیبر ارتباط دارد.
پس بسترهای مناسبی در این استان داریم اینها زیرساختهای اساسی برای مردمی محسوب می شود که هم به لحاظ ضریب هوشی و هم سطح سواد در سطح بالایی قرار دارند.عملا خدماتی که در این استان ارایه می شود همان خدماتی است که در کشور ارایه می شود. اگر در تهران اتصال فیبر به منازل انجام می شود اینجا هم هست. اما گاهی موانع فرهنگ ما این اجازه را نمی دهد که از این بستر استفاده کنیم.

**آیا تجهیزات مخابراتی که در استان نصب شده امکان ارتقا دارند و به طور کل عزمی برای ارتقا آنها وجود دارد؟
تمامی شهرهای استان هم از طریق همراه اول و هم شبکه ADSL خدمات (4G) استفاده می کنند.شرکت مخابرات طبق تعهدات پروانه ای مناطق شهری را با هزینه خود ارتقا می دهد ومناطق روستایی و محروم هم در قالب خدمات اجباری دولت به مناطق کمتر توسعه یافته(USO) ارتقا می یابند.همین بستری که در سطح استان است با مبلغی هزینه از طرف دولت به راحتی قابلیت پشتیبانی از خدمات 4G را هم دارد.
البته دولت این موضوع را به صورت جدی در برنامه های خود دارد و وزیر ارتباطات همه تلاش خود را روی این موضوع گذاشته که با همکاری اپراتورها نسبت به توسعه اینترنت مناطق روستایی اقدام کند.

**سرقت کابلها و ترانس ها یکی از چالش های پیش روی توسعه این شبکه در سراسر کشور است .آماری داریدکه سارقان چه میزان خسارت به شبکه کابلی وارد کرده اند؟
متاسفانه سرقتهایی که در شبکه های همراه می شود خیلی برای ما دردسر ساز می شود و بیش از80 میلیارد ریال خسارت به ما وارد کرده است.با خسارتهای ناشی از سرقتها به راحتی می توانیم در سطح استان بین همه شهرهایمان فیبرنوری بکشیم.
این سرقتها هم به اداره برق و هم شرکت مخابرات خسارت وارد می کند اما هزینه ای که برای مخابرات دارد بیشتر از اداره برق است. کابل های برق را وقتی به سرقت می برند یک سایت از کار می افتد اما قطع کابل مخابرات پنج هزار نفر را از خدمات ارتباطی بی بهره می کند. این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد .شبکه مسی لازمه برقراری ارتباط برای منازل است و سرقتها ظلم به افراد تحت پوشش یک سایت است.

**شما بر این باور هستید که استانهایی با شرایط ما هر چند در سایر زیرساختها عقب ماندند اما در ارتباطات شرایط خوبی دارند؟
بله خوشبختانه در زیرساختهای ارتباطی نه تنهاعقب نماندیم که در این چند سال حرکت های خوبی انجام شده شبکه ای بروز با ظرفیت انتقال خوب داریم.
در هر نقطه ای از استان و شهرها هر مقدار پهنای باند می توانیم در اختیار مردم قرار دهیم.با همین شبکه انتقال حتی می توانیم در سطح جاده ها در حد 1 گیگ اینترنت هم ارایه بدهیم.
در چند سالی که گذشته شبکه انتقال و شبکه دیتای قوی داریم .شبکه فیبری موازی هم بین شهرها وجود داد که با اجرای پروژه باقیمانده ،شبکه ای خوب در سطح استان خواهیم داشت که اگر یک مسیر قطع شود از مسیر دیگر ارتباط برقرار می شود و هیچ وقت مشتری قطعی را احساس نمی کند.
در گذشته وقتی ارتباطی قطع می شد گاها نصف روز مردم با مشکل مواجه بودند اما حالا ترمیم ارتباطات با اینکه همان مدت زمان را می برد اما مشتری متوجه آن نمی شود. در بعضی از نقاط شهر حتی آمادگی واگذاری فیبر به منازل را نیز داریم.
استان کهگیلویه و بویراحمد که پیش از انقلاب از محروم ترین استان های کشور در زمینه خدمات مخابراتی و ارتباطی بود اکنون دارای زیرساخت های مناسبی است آنچنان که در برخی شاخص ها در کشور هم رکورددار است.
در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان حدود 21 درصد است.تعداد مشترکان تلفن ثابت و GSM حدود 187 هزار و 820 شماره است.
ضریب نفوذ اینترنت نیز 125 درصد و تعداد کل مشترکان تلفن همراه در استان 896هزار و 912 شماره است.
تعداد سایت های BTS تلفن همراه در استان 286 مورد است که از این تعداد 198 سایت خدمات 4Gبه مشترکان ارایه می دهند.
گفت و گو از فاطمه رشیدی
1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.