پریسا راد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نی چیت بافی، گچمه بافی، سیاه چادر بافی، البسه محلی، سبد بافی، چرم دوزی دستی و جاجیم بافی از رشته‌های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1392 تاکنون بوده است.
وی بیان کرد: انجام دوره‌های آموزشی و پرداخت تسهیلات بانکی از برنامه‌های حمایتی برای احیای صنایع دستی منسوخ این استان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تشکیل اتحادیه و انجمن صنایع دستی، برگزاری 10 دوره آموزش‌های صنایع دستی با شرکت 2 هزار و 500 نفر، توزیع یک هزار و 100 بروشور برای معرفی توانمندی‌های صنایع دستی استان و برگزاری چهار نمایشگاه سراسری صنایع دستی در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه از دیگر اقدامات میراث فرهنگی از شهریور سال 1396 تاکنون برای رونق تولیدات صنایع دستی بوده است.
راد بیان کرد: یک هزار و 123 میلیارد ریال از محل تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی از سال 96 تاکنون به 348 طرح در حوزه صنایع دستی این استان پرداخت شده است.
وی گفت: سه روستای سربیشه در شهرستان گچساران، کاکان و رودشتی شهرستان دنا ظرفیت‌های لازم روستای ملی صنایع دستی را دارند.
راد افزود: این روستاها هم از نقطه نظر تعداد هنرمندان و هم نوع فعالیت می‌توانند به عنوان روستای ملی صنایع دستی معرفی شوند.
وی تصریح کرد: در صورت ملی شدن این روستاها افزون بر حمایت‌های خاص دولت زمینه معرفی و رونق تولید صنایع دستی در این مناطق فراهم خواهد شد.
35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.