تنهای پل ارتباطی شهر سی سخت موسوم به 'پل کُلو' از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و در معرض بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر است.
جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین یکی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید که به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی می کند.
این جاده ارتباطی با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده های صعب العبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است.
پلی که دیگر طاقت ایستادن ندارد
یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا و حتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین، احداث و اجرای پل های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دو بانده در ورودی این شهر بوده که برخی از کار های اجرایی این طرح ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.
چندین سال پیش در ورودی شهر سی سخت و بر روی رودی که از آب شدن برف های قله های سر به فلک کشیده زاگرس با الحاق چند چشمه آبسردو چشمه میشی تشکیل شده، پلی موسوم به 'پل کُلو'، بنا نهاده شد که امروز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یک خطر جدی برای دنا نشینان باشد.
هرچند اخیرا مسئولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظ های فرسوده و قدیمی این پل کرده اند که آن هم به صورت نیمه کاره رها شده است، ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار کم آن باعث شده است که به یک نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.
سی سخت شهری که عمری سی و چند ساله در شهر شدن دارد و حتی یکجا نشینی در آن به سالیان دراز بر می گردد، امروز از جاده مناسب برای خود بی بهره است، هرچند احداث جاده کمربندی کریک به سی سخت تا حدودی پیش رفته، اما اصلی ترین جاده دسترسی به سی سخت، همان جاده ی قدیمی است که هنوز در پیچ و خم اعتبار گیر افتاده و امروز به عنوان پر خطر ترین جاده استان از آن یاد می شود.
یکی از دلایل خطرآفرین بودن این محور ارتباطی، وجود پلی است که به قول برخی از کارشناسان توان ایستادن آن به صفر رسیده و هر لحظه ممکن است با سست شدن پایه های آن، خطر بزرگی اهالی و حتی مسافران را تهدید کند.
آنچه که امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران کرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده که از حد فاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت ادامه دارد و با اجرایی شدن آن بسیاری از پیچ های خطرناک این مسیر حذف می شود.
این پل که نزدیک هشت سال پیش کلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دو بانده کردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زده شد، در طول این سالها هنوز نیمه کار رها شده و مردم این شهر در نشست های خود با مسئولان خواهان اجرایی شدن آن هستند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا به آخرین وضعیت دو بانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث 'پل بزرگ' شهید نجفی اشاره کرد و گفت: جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده که با ایجاد دو بابنده و رفع پیچ های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.
مرادیان به وجود پیچ های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزود: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در آینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.
وی تصریح کرد: پل بزرگ ورودی شهر از کفه دشت بازار سی سخت آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دو بانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.
آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب کارگروه وزارت
مرادیان به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستانهای دنا و بویراحمد در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این طرح هستند که تمامی مراحل آن نیز طی شده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز کرد: برآورد هزینه این پل که در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین 380 میلیارد ریال تا 480میلیارد ریال بود که با احداث آن می توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت که از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار است را داشته باشیم.
مرادیان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر تمامی قراردادها برای اجرای این پل امضا شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح کرد: آن چیزی که برای ما مهم بوده همیاری مردم برای اجرای این پل است و نباید سنگ اندازیهای در اجرای این پل صورت گیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز گفت: 300 طرح شامل راهسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، احداث راه روستایی، احداث ساختمان‌ های اداری، احداث بیمارستان، بهسازی بافت فرسوده محلات، آسفالت معابر، طرح‌های شهرسازی و مطالعات شهری، احداث پل‌ها و ساختمان‌های فنی در این استان فعال است.
6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.