مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:مرمت هشت خانه تاریخی، 2 پل، یک قلعه و ایجاد جاده دسترسی به بافت فرسوده دهدشت از جمله طرح های حوزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت جاده دسترسی به بافت تاریخی دهدشت با یک میلیارد ریال، مرمت بنای تاریخی قلعه عزیزی با یک میلیارد ریال ، هشت خانه تاریخی در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و چرام با2 میلیارد و 400 میلیون ریال، پل خیرآباد با 800 میلیون ریال و پل بریم با 700 میلیون ریال انجام شد.
شفیعی با بیان اینکه تاکنون گردشگران و پژوهشگران برای دسترسی به بناهای درون بافت تاریخی دهدشت مسیر دشواری را طی می کردند گفت: اجرای طرح ساخت جاده دسترسی به بافت تاریخی دهدشت نقش اثرگذاری در جذب گردشگر به این منطقه دارد.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین یادمان‌های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.
بافت قدیمی بلاد شاپور در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد.
این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 50 بنای تاریخی این استان برای جلوگیری از تخریب نیازمند 250 میلیارد ریال اعتبار است.
شفیعی با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی در حفظ فرهنگ و تمدن ایرانی ابراز داشت: این مواریث ارزشمند به دلیل عواملی چون باد، باران و گذشت زمان برای بقا نیازمند صیانت هستند.
وی ابراز داشت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
این استان با 713هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.