به گزارش ایرنا، اعتیاد به مواد مخدر از مشکلات عصر مدرن است که نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان، نوجوانان و جوانان هم دیده می‌ شود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در دوران کنونی، جو فراگیر جامعه تاثیر بیشتری بر تربیت فرزندان دارد که اثر آن از تربیت خانوادگی نیز بیشتر است.
سرهنگ بیت الله محمدپور می افزاید: خانواده ها به دلیل مشکلات فراوان، درگیر امور و کارهای اقتصادی هستند و کمتر تسلط و کنترل بر رفتارهای فرزندان دارند.
وی معتقد است که آموزش همگانی بهترین راهکار برای آگاه سازی افراد در جامعه است.
محمدپور می گوید: آموزش همگانی در زمینه های آسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر در دستور کار قرار داده است.
وی عنوان می کند: کمبود و ضعف آموزش، عدم نظارت ، کنترل اجتماعی و خانوادگی در قلمرو های عمومی و خصوصی، موجب تقویت نوجوانان و گروه های همسال برای گرایش به اعتیاد است.
به گفته محمدپور جوانان و نوجوانان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند که پلیس به طور جد در جهت آگاه سازی آنان و خانواده هایشان در تلاش است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نوع مواد مخدر مصرفی جوانان می گوید: گرایش به مصرف ماده مخدر ماری جوانا در میان جوانان و نوجوانان این استان افزایش پیدا کرده است.
سید ناصر رضایی می افزاید: مصرف مواد مخدر به طور چشمگیری در میان دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی عنوان می کند: بیشترین ماده مخدر مصرفی در میان دانشجویان این استان ماری جوانا بوده است.
رضایی بیان می کند: با وجود گسترش روز افزون مواد مخدر صنعتی در جامعه، میزان مصرف مواد مخدر سنتی در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مواد مخدر صنعتی 60 درصد است.
وی عنوان می کند که با توجه به فروش مواد مخدر در برخی دکه های موجود در شهرهای استان به ویژه شهر یاسوج نیاز است دکه های فاقد مجوز شناسایی و با آن ها برخورد شود.
ماری جوانا، گُل، گِراس، مرجان، علف و یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه(Cannabis) است که از آن به‌عنوان محرک و داروی روان‌گردانِ طبیعی استفاده می‌شود و در بین مصرف‌کنندگان در ایران بیشتر با نام گل، ماری یا مرجان شناخته شده است.
مسئولان در راستای کاهش گرایش به اعتیاد اقداماتی انجام داده اند ولی با این وجود باز هم اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی است.
هم اینک حدود 12 هزار معتاد در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌ که این آمار از طریق طرح شیوع شناسی اعتیاد و اطلاعات دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس استان، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی بدست آمده اند.
در این راستا معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: سهمیه امسال این استان در زمینه ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به بهبودیافتگان مواد مخدر 612 نفر است که انتظار می رود به طور کامل انجام شود.
سید محمدکاظم نظری می افزاید که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای این استان تاکنون اقدام های ارزنده ای انجام داده که یکی از آنها برگزاری دوره های آموزشی برای بهبود یافتگان مواد مخدر استان است.
وی می گوید: لازم است که آموزش های فنی و حرفه ای ارائه شده به بهبودیافتگان مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد کاربردی بوده و سبب ایجاد اشتغال پایدار برای آنان شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم نظارت دقیق و مستمر متولیان امر بر مشاغل ایجاد شده برای بهبودیافتگان مواد مخدر این استان تأکید کرد.
اشتغال بهبود یافتگان تأثیر بسزایی در کاهش احتمال بازگشت آنان به اعتیاد خواهد داشت.
در این رابطه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته که از ابتدای امسال تاکنون برای 40 نفر بهبود یافته در این استان با پرداخت تسهیلات اشتغال ایجاد شده است.
رضایی بیان کرد: امسال سه میلیارد ریال به منظور تسهیلات برای آنان در نظر گرفته شده که تاکنون 16 طرح به شورا ارسال شده و 12 مورد از آنان برای دریافت تسهیلات تصویب شده است.
وی عنوان کرد: این تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید به بهبود یافتگان اعطا می‌شود.
سال گذشته افزون بر 2 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد برای 40 بهبود یافته اشتغال پایدار ایجاد شد.
معضل اعتیاد به نظر می رسد اقشار خطر پذیر را درگیر خود می کند که مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید زنان و جوانان خطر پذیر ترین قشر در معرض معضل اعتیاد هستند.
آذر صفایی نیا می افزاید معضل نوپای زنانه شدن اعتیاد و مصرف مواد مخدر در این استان بیش از پیش به صدا درآمده است.
وی می گوید: زنان و جوانان هم اینک خطرپذیرترین قشر در معرض معضل اعتیاد هستند.
وی بدون توضیح بیشتر، خواستار بررسی ویژه موضوع اعتیاد زنان در کهگیلویه و بویراحمد شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باید برنامه ریزی‌های مناسب برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی در بین زنان استان اندیشیده شود.
وی عنوان کرد: گسترش بازی‌ های بومی و محلی برای ایجاد نشاط و سرگرمی سالم در روستاهای استان در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی برای جوانان به خصوص زنان مؤثر است.
افزون بر 2 هزار و 500 نفر زن سرپرست خانوار در این استان معتاد هستند.
براساس آمار به دست آمده کمتر از پنج درصد معتادان این استان زنان هستند که شامل 600 نفر می شود.
حدود 11 درصد از جمعیت معتاد ایران زن هستند.
دانشجویی که با تلاش بسیار و به این امید که جایگاه، احترام و شغل مناسب در انتظار اوست، از دیوار بلند کنکور عبور می کند و وارد دانشگاه می شود، هنگامی که آرمان ها را دست نیافتنی می بیند تمام تصور او از آینده دستخوش تغییر می شود.
مسئله بیکاری قشر دانشجو و تصور متفاوت ورود و خروج به دانشگاه عاملی برای سرخوردگی دانشجو شده است.
افزایش توقع و جاه طلبی در میان جوانان، آنان را از انجام دادن هرکاری باز می دارد.
اگر در هر جامعه ای بودجه ای را که صرف نگهداری، نگهبانی و مبارزه با مواد مخدر می شود از ابتدا صرف آموزش و پرورش صحیح فرد کنند ، جامعه را از افراد کارساز و نیروی انسانی آموخته و آگاه بی نیاز می سازد.
رفع معضل اعتیاد به مواد مخدر در جامعه بویژه نسل جوان مستلزم تهیه و تدوین یک برنامه جامع، کامل، هدفمند و با محتوا ست.
در سال 1396 چهار تن و 696 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شد.
از این مقدار چهارهزار و 71 کیلو گرم از نوع تریاک و مابقی حشیش، ماری جوانا، هرویین و دیگر انواع مواد مخدر بوده است.
پارسال یکهزار و 846 نفر قاچاقچی مواد مخدر در استان دستگیر، 337 دستگاه خودرو توقیف و 68 باند تهیه و حمل مواد مخدر منهدم شد.
79 مرکز درمانی و 21 مرکز اقامتی در راستای ترک اعتیاد در این استان فعالیت می‌کنند.
کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به یکی از محورهای حمل و توزیع مواد مخدر از جنوب و شرق به مناطق مرکزی و غرب کشور تبدیل شده است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.