گودرز باقری فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 10 تن شیرابه آنغوزه و حدود چهار تن شیرابه باریجه در مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.
وی درآمد امسال بهره برداران از این محصول را 14 میلیارد ریال برآورد کرد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: محصول برداشت شده از سوی تاجران خریداری و به کشورهای فرانسه، هندوستان و آلمان صادر می شود.
باقری فرد گفت: از شیرابه گیاهان دارویی در صنایع داروسازی، جواهرسازی و حتی نظامی استفاده می شود.
وی نبود کارخانه های فراوری و ضعف بسته بندی های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.
بیش از 36 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال 1383 تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی در 2 هزار هکتار از مراتع این استان با مشارکت مرتعداران آغاز شده است.
باقری فرد اظهار داشت: تنگ سرخ، زیلایی ، مارگون ، شبلیز ، کوه سیاه ، کوه سفید ، دیلگون ، آجم و سبزنیر از جمله مناطق محل اجرای توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: 5.5 تن بذر گیاهان دارویی آنغوزه، کلوس و باریجه برای توزیع رایگان بین مرتعداران استان تامین شده است.
باقری فرد تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 200 هزار هکتار عرصه طبیعی مستعد توسعه گیاهان دارویی این استان شناسایی شده است.
باقری فرد اظهار داشت:براساس یک طرح 10 ساله که از سوی کارشناسان تدوین شده طرح توسعه کشت گیاهان دارویی از سال جاری در صورت تامین اعتبار تا سال 1406 در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در هر هکتار از مراتع این استان 2 میلیون و 530 هزار ریال اعتبار نیاز است.
باقری فرد تصریح کرد: براساس برنامه ریزی 60 درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح از سوی دولت و 40 درصد از طریق تسهیلات بانکی که باید از طریق مجری تامین شود تامین خواهد شد.
باقری فرد ابراز داشت: تحقق طرح توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد قابلیت ایجاد شغل برای 12 هزار خانوار را دارد.
وی بیان کرد: آنغوزه، باریجه، آلوئه ورا، مورد معطر، گل محمدی، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی و گل نرگس از جمله گیاهان دارویی مستعد توسعه در این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح 200 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.
این استان دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.